Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved


Chronological Thread 
  • From: Dr. Kaufmann Zoltán <kaufmann.zoltan AT ttk.elte.hu>
  • To: Biro Tamas <biro.tamas AT wigner.hun-ren.hu>, Siklér Ferenc <sikler.ferenc AT wigner.hu>
  • Cc: Gábor Vattay <vattay AT gmail.com>, "simon.ferenc AT ttk.bme.hu" <simon.ferenc AT ttk.bme.hu>, "Varga, G" <vargabagoj AT gmail.com>, Banyasz Istvan <banyasz.istvan AT wigner.hu>, fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved
  • Date: Mon, 1 Jul 2024 14:11:06 +0000
  • Accept-language: hu-HU, en-US
  • Arc-authentication-results: i=1; mx.microsoft.com 1; spf=pass smtp.mailfrom=ttk.elte.hu; dmarc=pass action=none header.from=ttk.elte.hu; dkim=pass header.d=ttk.elte.hu; arc=none
  • Arc-message-signature: i=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=microsoft.com; s=arcselector9901; h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-ChunkCount:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-0:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-1; bh=nD8T1OPERHLOJSe4UJrF/G+oqeqJjvJcd+VAIFG1rIc=; b=QnodgL8A5IuCZ+1wuWYxaCgkIcu/PDqsIyv7lrrBAeaatjfYJyTnPDscM656a9axq7rbCwcZAyPcNj/GvhaxCDG1LhvicXxHnFzqVON9MPnuxX/xCkEg1SQkkfnuKo/qKYA8HURSogIseJcLzPB7jsH5G4FYX7hJjcvgyjsHNcEHJJLmvJDqF4CkJ5m8p5sekNNQafQD84DevGnozkZ9IrUaFpI5Jyhc+K7aDbM02h3+bd/KYnb1wWseiSsXGhMR/tlMohWoAn1IBvwSguPXbuSPKESR69YaxZWXKQh3OoLREMwb3chQw22nkjWtW/6plFnFe6YzNDLf9zALQMA+qQ==
  • Arc-seal: i=1; a=rsa-sha256; s=arcselector9901; d=microsoft.com; cv=none; b=nWzGV7DyKn6sR9QDJ3pfKSyXLrDC5OIj0MW0h4/MiunYFKUQRF6fSjc7HJwdYxpbk5ctakaPeQMb8ErVVCETKrzuy0P+3hRuUzFxODLXDl0A+Jhgwd1KnxhUglrU0j43BsNlxNLW+E8BkVKFpbi5/8Z8W8LPjhKXCwKW7OtM1IEcI1CgyjM/g4yR4TxG5q3J9N5BXXRXpMdak5ceDuviWT7U7wmlZdE6IZPB0kjAVk/Mbc0OgiSGpXp/W+4H8ob/YUFIENsLzWNXCeHg5itDV85rjDkrx3ZdtMxz/D8qsld8Bh3HZtnAq7tIKgHHjU1JmT052tf6DY79ArG7fWc2bg==
  • Authentication-results: smtp012.wigner.hu (amavisd-new); dkim=pass (1024-bit key) header.d=ttk.elte.hu
  • Authentication-results: dkim=none (message not signed) header.d=none;dmarc=none action=none header.from=ttk.elte.hu;
  • Msip_labels:

Kedves Mindenki!

Nem tudom valaki megelőzött-e hasonló gondolatokkal, mert ezt elküldtem volna
10 perce de offickó barátunk azt mondta nincs net (pedig volt), lefagyott,
stb.

Nekem 2 megjegyzésem van a megoldáshoz (vagy inkább 2-3, vagy inkább 3-4):

Én is ezen gondolkoztam, hogy miért feltételezi vajon mindenki, hogy a
relatív helyvektor és a sebességvektor egymásra merőleges. De féltem túl
triviálisat kérdezni, talán volt egy ábra is, stb.

Másik, hogy Bíró Tamás gondolatát továbbvíve, tömören: A partról nézve sem
igaz!
Feltéve, hogy a torpedó nem hajtja magát, a 70 a kilövési sebessége. Ehhez
hozzáadódik vektorosan a hajó sebessége. Ha a merőlegességet feltételezzük,
akkor az eredő sebesség x komponense 40, y komponense 70 lesz, így az álló
koordinátarendszerből nézve a szöge
atan(70/40)

Harmadik érdekesség, hogy a torpedónak 3-féle iránya van: a sebessége iránya
a két szóba jött inerciarendszerből nézve, és a hossztengelye iránya.
Kilövéskor, ha y irányú lendületet akarnak neki adni, akkor nyilván arra fog
nézni a hossztengelye is. De gondolom ez hamar beáll a vízhez képesti
sebesség ferde irányába. A befordulási folyamat remélhetőleg nem fékez rajta
sokat.

Mindent összevetve vajon a 10km hatótáv hogy értendő? Ha gyorsabban halad a
fenti vektori összeadás révén, akkor attól nem nő meg arányosan a hatótáv?
Gondolom arról van szó, hogy menet közben csökken a sebessége, és nem lesz
elég nagy az ütközés ereje, hogy felrobbanjon. Ha azonban figyelembe kell
venni a sebesség menet közbeni csökkenését, akkor a fenti geometriai
megközelítés teljesen bukik, hiszen a sebesség x komponenese sem tudja
tartani a 40-et. Akkor lehet újabb paraméter szükségessége nélküli eredményt
kapni, ha feltesszük, hogy a hatótáv az a távolság, amin a sebesége a
csillapítás révén 0-ra csökken. Ebből megkapható a csillapítási együttható,
amiből már el lehet a részletes számolást is végezni.

Üdv
Zoli
________________________________
Feladó: fizinfo-request AT lists.kfki.hu <fizinfo-request AT lists.kfki.hu>,
meghatalmazó: Ferenc Siklér <sikler.ferenc AT wigner.hu>
Elküldve: 2024. július 1., hétfő 14:05
Címzett: Biro Tamas <biro.tamas AT wigner.hun-ren.hu>
Másolatot kap: Gábor Vattay <vattay AT gmail.com>; simon.ferenc AT ttk.bme.hu
<simon.ferenc AT ttk.bme.hu>; Varga, G <vargabagoj AT gmail.com>; Banyasz Istvan
<banyasz.istvan AT wigner.hu>; fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
Tárgy: Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved

- a feladat alulhatározott: "Maintaining the separation of 10 km" nem
adja meg, hogy a tengeralattjáró haladási irányához képest merre van a
hajó;
pl üldözte (0°) vagy vele párhuzamosan haladt (90°), sőt

- a torpedónak saját hajtása van, így valóban a vízhez képest, "a partról
nézve" érdemes számolni

Üdv,
Feri

On Mon, 1 Jul 2024, Biro Tamas wrote:

>
>
> Kedves Kollégák,
>
> ez csak a partról nézve acos(4/7), ami kb. 55 fok.
>
> A tengeralattjáróhoz képest a célpont nem mozog, ezért onnan nézve 90 fokban
> kellett volna lőni.
>
> A Galilei féle relativitás teljesül, ha ezek vákuumban mozgó űrhajók lettek
> volna. Szerintem mégis kell a "drag"-gel számolni, a víz eltérítheti a
> torpedót.
>
> A chatGPT talán mégsem fizikus.
>
> Üdv
>
> Biró Tamás.
>
> ---------------------------------------------------------------------------
> --------
>
> 2024-07-01 11:54 időpontban Gábor Vattay ezt írta:
>
> Én tegnap este feladtam a feladatot a chatGPT-nek és ezt a
> megoldást adta rögtön latexben! Neki is 55.15 fok jött ki!
>
> chat.png
> Üdv:
> Gábor
> --------------------------------------------------------------------
> Gábor Vattay Phone/Signal: +36308502614
>
>
>
>
>
>
>
> SIMON Ferenc <f.simon AT eik.bme.hu> ezt írta (időpont: 2024. júl. 1., H,
> 11:24):
> Kedves Kollégák!
>
> Mivel a fizika mellett a történelem a hobbim, ezért
> hozzászólok:
>
> A Type 90 torpedo-t csak rombolók használták,
> tengeralatjárók nem, az I58
> a Wikipedia szerint Type 95-ot használt. Ennek a példa
> szempontjából azért
> van jelentősége, mert a Type 90 nagyobb, ezért a hatótávja
> is nagyobb.
> A Type 95-ra
> (https://en.wikipedia.org/wiki/Type_95_torpedo) a
> beállított
> sebességtől függően a hatótáv 9-12 km között van (bár pont
> a 70 km/h-ra
> nem találtam adatot). Az egyszerű számolás szerint (amit
> valószínűleg
> éppen ezért elrontottam :) ) a becsapódásig a torpedó
> által megtett út
> ezekkel az adatokkal (10 km párhuzamos távolság, 40 km/h
> sebesség, 70
> km/h torpedó sebesség) 12,185 km. A menetirány szerinti
> kilövési szögre
> nekem 55 fok jött ki. A hatótávnál picit nagyobb távolság
> lehet a
> magyarázat a kudarcra.
>
> Üdvözlettel:
> Simon Feri
>
>
> ----------------------------
> Prof. Ferenc SIMON
> TU-Budapest, Institute of Physics
> http://goliat.eik.bme.hu/~f.simon/
> ph. lab.: (36-1) 463-1215
> fax: (36-1) 463-4180
> mob.: 36-30-452-4705
>
> f.simon AT eik.bme.hu
>
> > kedves Pista,
> > beazonosítottam egy még nagyobb problémát 1942. január
> 3-án, amit az
> > I-58 (utódja megtervezése után I-158) szintén rosszul
> oldott meg. keresd
> > dátum szerint itt:
> > http://www.combinedfleet.com/I-158.htm
> > aztán ott van a kaiten-probléma is... az is "nagyobb",
> az sem
> > kinematikai.
> > feladatodat megoldatlanul meghagyom angolt tanuló diák
> kollégáinknak.
> > kapcsolódó gondolataidra kíváncsi vagyok. (valószínűleg
> senki sem tudja,
> > hogy a képzett, egyebekben sikeres, a kinematikában
> kétségtelenül jártas
> > legénység hogyan, miért vétette el a két jókora
> cirkálót. talán Te?
> > ha félreértettem valamit vagy ha bántana levelem,
> kérem bocsáss meg
> > nekem. baráti üdvözlettel: bagoj
> >
> > Banyasz Istvan <banyasz.istvan AT wigner.hu> ezt írta
> (időpont: 2024. jún.
> > 30., V, 21:36):
> >
> >> Dear Colleagues,
> >>
> >> Here is a simple problem to be solved:
> >>
> >> Solve the following problem: The Task Force of the
> British Royal Navy was
> >> cruising home to Singapore on the South China Sea after
> having not been
> >> able to impede the invasion of Malaysia by the Imperial
> Japanese Army and
> >> Navy on 10 December 1941. Submarine I-58 of the
> Imperial Japanese Navy
> >> spotted the convoy at 03:40. She was at a distance of
> 10 km from the
> >> Repulse battleship at that moment. After having
> received permission to
> >> engage, submarine I-58 surfaced and prepared for
> battle. Maintaining the
> >> separation of 10 km from Repulse, the submarine began
> cruising at the same
> >> course and speed as Repulse. Speed of both vessels was
> 40 km/h. The
> >> submarine I-58 fired no fewer than 5 Type 90 torpedoes
> at the battleship.
> >> At what angle did the torpedoes have to be fired in
> relation to the
> >> submarine's direction of travel in order to hit the
> battleship, if the
> >> speed of the torpedos was 70 km/h? (Suppose that
> Repulse did not make
> >> evasive maneuvers in the meantime.) Ignore drag and and
> possible sea
> >> currents.
> >>
> >> (The Repulse and the battleship Prince of Wales were
> sunk by Japanese
> >> bombers and torpedo bombers in the subsequent sea
> battle.)
> >>
> >>
> >> 5Dr. István Bányász
> >>
> >>
> >> Department of Materials Science by Nuclear Methods
> >> Wigner Research Centre for Physics of the H.A.S.
> >>
> >> Phone: +3613922222 Exts 1506 and 1732
> >> Cellular: +36308847750
> >>
> >> Skype name:
> >>
> >> luzdivino
> >>
> >> Mailing address:
> >> Budapest
> >> P.O.B. 49
> >> H-1525 Hungary
> >>
> >> Mailing packets to:
> >>
> >> Dr. István Bányász
> >> Wigner Research Centre for Physics
> >> Konkoly-Thege út 29-33
> >> Budapest
> >> H-1121
> >> Hungary
> >
>
>
>



Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page