fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: ELFT HÍRADÓ
List archive
- From: <bardocza AT t-online.hu>
- To: <marko.marton AT ek.hun-ren.hu>, <fizinfo AT lists.kfki.hu>
- Subject: RE: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved
- Date: Thu, 11 Jul 2024 14:41:49 +0200
- Authentication-results: iprev=notverified ip=100.101.61.74; spf=notverified client-ip=100.101.61.74 smtp.mailfrom=bardocza AT t-online.hu; dkim=notverified (), header.i=; dmarc=notverified
A megoldás függ a hajók irányától, a találat valamivel 5-6 perc és 3,5 óra
között következik be az iránytól függően, cosinus-tétellel lehet megkapni a
szög függvényében a találat idejét.
A.
From: fizinfo-request AT lists.kfki.hu <fizinfo-request AT lists.kfki.hu> On Behalf
Of Márton Markó
Sent: Monday, July 1, 2024 7:45 PM
To: fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved
Kedves Pista!
Én nem tudom kiolvasni a szövegből hogy egymás mellett vagy egymás mögött
vagy bármilyen más helyzetben mozognak.
Ahogyan a kérdésben sincs megmondva hogy milyen vontatkoztatási rendszerben
nézzük a dolgot (hajó, part, nap, bálna..... )
Nyilván ha feltesszük hogy a Költő arra gondolt hogy
1: Egymás mellett haladnak
2: Az I-58 torpeókezelőjének kell a szög a saját hajójának a rendszerében
Akkor a megoldás 90 fok.
Lehet hogy az én angolom vagy szövegértésem halványul, de én ezeket a
feltételezéseket nem találtam még utalás szinten sem a szövegben.
Tudnál idézni hogy ezek hol vannak említve?
Marci
On 7/1/2024 6:29 PM, Banyasz Istvan wrote:
Kedves Gyuri!
Neked is csak azt tudom mondani, mint néhány előtted szóló kollégának, akik
szerint alulhatározott a feladat.
Tök mindegy, hogy milyen irányból és mekkora sebességgel érkezett meg az I-58
a Repulse-tól 10 km távolságra.
A feladat szerint a tengeralattjáró pillanatszerűen felvette a Repulse
vektoriális sebességét (hogy tudálékosabban fogalmazzak), és megtartotta a
köztük lévő 10 km távolságot.
A hallgatómnak is mindig azt javaslom, hogy készítsenek egy ábrát a
feladatról. Most is ezt javaslom minden kollégának, aki alulhatározottságról
beszél.
Egyszerű elemi geometria.
Üdvözlettel:
Pista
On Mon, 1 Jul 2024, Gyuri radnoczi wrote:
Date: Mon, 1 Jul 2024 15:32:27 +0200
From: Gyuri radnoczi <mailto:gy.radn AT gmail.com> <gy.radn AT gmail.com>
Cc: fizinfo <mailto:fizinfo AT lists.kfki.hu> <fizinfo AT lists.kfki.hu>
Subject: Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved
Kedves Kollégák!
Lenyűgöző amit at AI tud,
ugyanakkor elgondolkodtató
is. Az eredeti
feladatkiírásból én is
hiányolok egy fontos
adatot, nevezetesen a hajó
és a tengeralattjáró
relatív helyzetét. Csak a
10 km távolság van megadva,
de ez egy a hajó köré
rajzolt 10 km sugarú kör
bármelyik pontját
jelentheti. Ahogy azt idő
közben Siklér Ferenc is
írta. Az a feltételezés,
hogy a két jármű egymás
mellett haladt szinte
magától értetődőnek tűnik,
én is így kezdtem
gondolkodni, de ez igazából
nem szerepelt a feladatban.
Úgy tűnik, az AI olyan jól
másolja az emberi
gondolkodást (vagy a máshol
megtalált megoldást:-)),
hogy ezt is simán
beleértette a feladatba.
Javasolnék egy kiegészítést
a feladathoz: adjuk meg,
hogy 10km távolság mellett
milyen relatív helyzetből
lehet egyáltalán és milyen
irányba érdemes támadni a
hajót egy 70 km/h sebességű
12km hatótávolságú
torpedóval. (köszönet az
adatokért az előttem
szólóknak)
A feladat egyébként nem
lesz túl reális, mert a
40km/h sebességgel haladó
tengeralattjáróból oldalra
kilőni egy torpedót úgy
hogy megtartsa az irányt is
eléggé nehéznek tűnik de
tegyük fel, hogy ezt már
akkor megoldották.
Üdvözlettel:
ifj. Radnóczi György
Gábor Vattay
<mailto:vattay AT gmail.com> <vattay AT gmail.com> ezt írta
(időpont: 2024. júl. 1., H,
11:55):
Én tegnap este
feladtam a
feladatot a
chatGPT-nek és
ezt a megoldást
adta rögtön
latexben! Neki
is 55.15 fok
jött ki!
chat.png
Üdv:
Gábor
--------------------------
-------------------------
-----------------
Gábor Vattay Phone/Signal:
+36308502614
SIMON Ferenc
<mailto:f.simon AT eik.bme.hu> <f.simon AT eik.bme.hu>
ezt írta (időpont:
2024. júl. 1., H,
11:24):
Kedves
Kollégák!
Mivel a
fizika
mellett a
történelem
a hobbim,
ezért
hozzászólok:
A Type 90
torpedo-t
csak
rombolók
használták,
tengeralatjárók
nem, az
I58
a
Wikipedia
szerint
Type
95-ot
használt.
Ennek a
példa
szempontjából
azért
van
jelentősége,
mert a
Type 90
nagyobb,
ezért a
hatótávja
is
nagyobb.
A Type
95-ra(https://en.wikipedia.org/
wiki/Type_95_torpedo)
a
beállított
sebességtől
függően a
hatótáv
9-12 km
között
van (bár
pont a 70
km/h-ra
nem
találtam
adatot).
Az
egyszerű
számolás
szerint
(amit
valószínűleg
éppen
ezért
elrontottam
:) ) a
becsapódásig
a torpedó
által
megtett
út
ezekkel
az
adatokkal
(10 km
párhuzamos
távolság,
40 km/h
sebesség,
70
km/h
torpedó
sebesség)
12,185
km. A
menetirány
szerinti
kilövési
szögre
nekem 55
fok jött
ki. A
hatótávnál
picit
nagyobb
távolság
lehet a
magyarázat
a
kudarcra.
Üdvözlettel:
Simon
Feri
--------------------------
--
Prof.
Ferenc
SIMON
TU-Budapest,
Institute
of
Physics
http://goliat.eik.bme.hu/~
f.simon/
ph.
lab.:
(36-1)
463-1215
fax:
(36-1)
463-4180
mob.:
36-30-452-4705
f.simon AT eik.bme.hu <mailto:f.simon AT eik.bme.hu>
> kedves
Pista,
>
beazonosítottam
egy még
nagyobb
problémát
1942.
január
3-án,
amit az
> I-58
(utódja
megtervezése
után
I-158)
szintén
rosszul
oldott
meg.
keresd
> dátum
szerint
itt:
> http://www.combinedfleet.
com/I-158.htm
> aztán
ott van a
kaiten-probléma
is... az
is
"nagyobb",
az sem
>
kinematikai.
>
feladatodat
megoldatlanul
meghagyom
angolt
tanuló
diák
kollégáinknak.
>
kapcsolódó
gondolataidra
kíváncsi
vagyok.
(valószínűleg
senki sem
tudja,
> hogy a
képzett,
egyebekben
sikeres,
a
kinematikában
kétségtelenül
jártas
>
legénység
hogyan,
miért
vétette
el a két
jókora
cirkálót.
talán Te?
> ha
félreértettem
valamit
vagy ha
bántana
levelem,
kérem
bocsáss
meg
> nekem.
baráti
üdvözlettel:
bagoj
>
> Banyasz
Istvan <mailto:banyasz.istvan AT wigner.hu> <banyasz.istvan AT wigner.hu>
ezt
írta
(időpont:
2024.
jún.
> 30., V,
21:36):
>
>> Dear
Colleagues,
>>
>> Here
is a
simple
problem
to be
solved:
>>
>> Solve
the
following
problem:
The Task
Force of
the
British
Royal
Navy was
>>
cruising
home to
Singapore
on the
South
China Sea
after
having
not been
>> able
to impede
the
invasion
of
Malaysia
by the
Imperial
Japanese
Army and
>> Navy
on 10
December
1941.
Submarine
I-58 of
the
Imperial
Japanese
Navy
>>
spotted
the
convoy at
03:40.
She was
at a
distance
of 10 km
from the
>>
Repulse
battleship
at that
moment.
After
having
received
permission
to
>>
engage,
submarine
I-58
surfaced
and
prepared
for
battle.
Maintaining
the
>>
separation
of 10 km
from
Repulse,
the
submarine
began
cruising
at the
same
>> course
and speed
as
Repulse.
Speed of
both
vessels
was 40
km/h. The
>>
submarine
I-58
fired no
fewer
than 5
Type 90
torpedoes
at the
battleship.
>> At
what
angle did
the
torpedoes
have to
be fired
in
relation
to the
>>
submarine's
direction
of travel
in order
to hit
the
battleship,
if the
>> speed
of the
torpedos
was 70
km/h?
(Suppose
that
Repulse
did not
make
>>
evasive
maneuvers
in the
meantime.)
Ignore
drag and
and
possible
sea
>>
currents.
>>
>> (The
Repulse
and the
battleship
Prince of
Wales
were sunk
by
Japanese
>>
bombers
and
torpedo
bombers
in the
subsequent
sea
battle.)
>>
>>
>> 5Dr.
István
Bányász
>>
>>
>>
Department
of
Materials
Science
by
Nuclear
Methods
>> Wigner
Research
Centre
for
Physics
of the
H.A.S.
>>
>> Phone:
+3613922222
Exts 1506
and 1732
>>
Cellular:
+36308847750
>>
>> Skype
name:
>>
>>
luzdivino
>>
>>
Mailing
address:
>>
Budapest
>> P.O.B.
49
>> H-1525
Hungary
>>
>>
Mailing
packets
to:
>>
>> Dr.
István
Bányász
>> Wigner
Research
Centre
for
Physics
>>
Konkoly-Thege
út 29-33
>>
Budapest
>> H-1121
>>
Hungary
>
Dr. István Bányász
Department of Materials Science by Nuclear Methods
Wigner Research Centre for Physics of the H.A.S.
Phone: +3613922222 Exts 1506 and 1732
Cellular: +36308847750
Skype name:
luzdivino
Mailing address:
Budapest
P.O.B. 49
H-1525 Hungary
Mailing packets to:
Dr. István Bányász
Wigner Research Centre for Physics
Konkoly-Thege út 29-33
Budapest
H-1121
Hungary
--
<http://www.ek-cer.hu/>
Márton MARKÓ
Head of Neutron optics group
Neutron Spectroscopy Department
Institute for Energy Security and Environmental Safety
Centre for Energy Research
29-33. Konkoly-Thege Miklós út, Budapest, 1121, Hungary
Website: ek-cer.hu <http://www.ek-cer.hu>
<http://www.bnc.hu/>
Budapest Neutron Centre
29-33. Konkoly-Thege Miklós út, Budapest, 1121, Hungary
Website: BNC.hu <http://www.BNC.hu>
Email: marko.marton AT energia.mta.hu <mailto:marko.marton AT energia.mta.hu>
Tel: +36 1 392 2222 / 1447
Mobile: +36 30 903 2529
--
Ezt az e-mailt átvizsgálta az Avast AntiVirus szoftver.
www.avast.com
Attachment:
image001.png
Description: PNG image
Attachment:
image002.jpg
Description: JPEG image
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, (continued)
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Márton Markó, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Dr . Kaufmann Zoltán, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Banyasz Istvan, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Gyuri radnoczi, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, stirling . andras, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Varga, G, 07/05/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Banyasz Istvan, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Sulik Béla, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, Márton Markó, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, dr . Zana János, 07/05/2024
- RE: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, bardocza, 07/11/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, gurin . peter, 07/01/2024
- Re: [Fizinfo] Kinematic problem to be solved, stirling . andras, 07/01/2024
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.