fizinfo - Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata

  • From: Lévai Géza <levai AT atomki.hu>
  • To: horvath zsolt <horvath.zsolt AT uni-obuda.hu>
  • Cc: fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata
  • Date: Thu, 27 Oct 2022 09:59:38 +0200 (CEST)
  • Dkim-filter: OpenDKIM Filter v2.10.3 zimbra.atomki.hu 42D38400E0A4

Kedves Kollégák!

A Horváth Zsolt József által említett rendszer a szpáhi birtok volt.
Mondhatjuk, hogy nem bizonyult sikeres gazdaságszervezési modellnek.

A hosszú távú, távlatos tervezés sajnos nem erőssége a 4 éves
választási ciklusokra épülő kormányzati modelleknek sem. A vezetők
bizonyára könnyen meggyőzik magukat, hogy felesleges beruházni egy
olyan szektorba, ahol 10-15 éves távlatban lehet látható eredménye
a beruházásnak. Komoly kísértést érezhetnek arra, hogy ezeket a
területeket (oktatás, egészségügy) kiszervezzék olyan politikus
kollégáiknak, akik küldetés- vagy kötelességtudatból fakadóan
komolyabb igények nélkül próbálják elmenedzselni őket, amíg lehet.

Szerintem pedig ezek a területek lehetnének a természetes terepei a
mostanában divatba jött közalapítványi berendezkedésnek. (Persze
nem úgy, ahogy az egyetemi alapítványok esetében történt.) A
politikai szereplők megállapodhatnának arról, hogy mindkét
területen létrehoznak egy-egy önálló szervezetet, aminek a
finaszírozási elveit hosszú távon rögzítenék (pl. a GDP százalékában)
és az egészet komoly kontroll mellett rábíznák egy konszenzusosan
összeállított szakmai testületre. Így lehetővé válna a távlati
tervezés, illetve az, hogy a döntések szakmai alapon szülesenek.
A felelősség első sorban a szakmai tesületé lenne, a politikai
felelősség pedig megoszlana a szereplők között.

Jó, lehet, hogy ez naivitás. De szerintem a mindenkori kormányzat
számára is könnyebbség lehetne, ha ki lehetne küszöbölni bármikor
aktivizálható támadási felületeket. Cserébe lemondana a kormányzati
források egy részéről. Olyanokról, amikhez most ugyan hozzáfér,
de csak bonyolult és könnyen ,,botrányosítható" módon tudja őket
a saját céljaira átirányítani. Szalagot vagdosni pedig továbbra is
eljárhatnának a képviselői. Talán még arról is meg lehetne őket
győzni, hogy ez az ország érdeke (is).

Üdvözlettel,

Lévai Géza