fizinfo - Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata

  • From: Gergely Papp <papp.gergely AT wigner.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata
  • Date: Wed, 26 Oct 2022 16:36:01 +0200

Tisztelt Kollégák!

Eddig volt bennem aggodalom hogy esetleg összeomlik a magyar közoktatás, de
annak tudatában hogy ha ez megtörténik, akkor kárpótlásul majd fogadhatjuk
kollégák "megkövetését" (akármit is jelentsen ez), máris nyugodtabban alszom.
Mert az oktatás kérdése már csak olyan, mint mikor a favágó 40 évig spórolt
pénzét elveszti a ruletten a piroson: "könnyen jött, könnyen megy".

Itt szeretném felvetni annak a lehetőségét, hogy ha szerencsés esetben
továbbra sem omlik össze a közoktatás, előfordulhat hogy nem az aktuális
kormány érdeme lesz, hanem azoké az oktatóké, akik annyi balszerencse közt,
oly sok viszály után, megfogyva bár, de törve nem (??), évtizedek óta
működtetik a rendszert - például a diákok iránt érzett felelősség és a szakma
szeretete miatt. A fizinfó olvasók szerintem pontosan tudják hogy ez milyen.
Szerencsére a történelemben olyan még sosem fordult elő, hogy egy vezetés
visszaélne a munkavállalók lelkesedésével vagy kötelességtudatával. (/s)

Én nagyon drukkolok annak, hogy a lentiek közül a (2)-es forgatókönyv
valósuljon meg, i.e. érdemi lépések történnek azért, hogy ne omoljon össze az
oktatás.

Mit lehet tenni? Az ELFT szolidarítani tud, és ez jó azoknak akik érzik hogy
nem állnak egyedül. De én nem emlékszem rá mikor volt olyan, hogy egy magyar
kormány a civil / szakmai / társadalmi szervezetek tanácsára változtatta
volna meg a fő irányvonalát. Szeretném hangsúlyozni hogy ez nem párpolitikai
vélemény, a listán korábban küldött KSH kimutatás szerint sajnos évtizedek
óta csökken a GDP arányos oktatási ráfordítás.

Egy ilyen környezetben a harcias kiállás azt kockáztatja, hogy a szervezet
elveszíti azt a kevés mozgásterét is ami még van, és ezáltal a lehetőséget
arra hogy azt a jót amit most tesz, továbbra is megtegye. Lásd: 90 perc sem
telt el az ELFT állásfoglalásának publikálása után, és már jön is a bírósági
fenyegetőzés! Elnézést, én nem vagyok jogász végzettségű, de milyen magyar
törvény tiltja a szabad véleménnyílvánítást? Vagy ez a jog nem illeti meg az
ELFT-t?

Azt viszont megdöbbentő olvasni, hogy már ahhoz is "bátorság" kell hogy egy
ember egy zárt szakmai levelezőlistán (!) véleményt merjen megfogalmazni. Ez
milyen képet fest a közéleti diskurzusok lehetőségéről és minőségéről? Félni
kell kimondani ha úgy érezzük hogy valami lehetne jobb is? Azt hittem ez
állampolgári kötelesség.

Az már korábbi konfliktusok során is felmerült hogy a szakmai szervezetek
"nem politizálnak". De egy olyan korszellemben ahol minden "politika", mi a
mozgástér? Ha a jövőben jön egy törvény hogy a tanároknak (vagy épp a
fizikusoknak) irány a sóbánya, akkor a szakmai szervezetek azt fogják
mondani, hogy "ez politikai kérdés, ebben nem nyilatkozhatunk"? A "Jüdische
Physik" szakmai vagy politikai kérdés volt? Hol van a határ, ki dönti el hogy
mi a "politikai kérdés"?

Én azt gondoltam hogy az oktatás ügye politikától, pártoktól (stb) független,
univerzális érték. Magyarország Alaptörvényében, rögtön az elején, a Nemzeti
Hitvallásban szerepel ez a mondat:
"Vállaljuk, hogy ... Felelősséget viselünk utódainkért, ezért anyagi,
szellemi és természeti erőforrásaink gondos használatával védelmezzük az
utánunk jövő nemzedékek életfeltételeit."

Üdvözlettel,
Papp Gergely