fizinfo - Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - O.K., de a kutatókért is ki kellene állni.

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - O.K., de a kutatókért is ki kellene állni.

  • From: Banyasz Istvan <banyasz.istvan AT wigner.hu>
  • To: Szilárd SZALAY <szalay.szilard AT wigner.hu>, fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - O.K., de a kutatókért is ki kellene állni.
  • Date: Fri, 21 Oct 2022 10:22:55 +0200 (CEST)

Kedves Szilárd és Kollégák!

[Előzetes megjegyzés:

Lehet (illetve remélem), hogy ez a levél több példányban fog megjelenni a fizinfo listán. Tegnap délután küldtem el az eredetit. Aztán rájöttem, hogy még az MTA doménes címmel vagyok regisztrálva, tehát a levél csak moderálás után jelenik meg a listán. Megváltoztattam a regisztrációs e-mail címemet a jelenleg használt címemre, és újra elküldtem a levelet még tegnap kora este. Tudomásom szerint a regisztrált címről érkező levelek moderálás nélkül megjelennek a listán. Ez mindeddig nem történt meg.

Így most újra elküldöm a levelet, hátha megjelenik.]

A Te legutóbbi körleveledre válaszolok, mivel Te kezdeményezted az ELFT kiállását a magyar tanárok mellett.

Teljes mértékben egyetértek azzal, hogy az ELFT nyíltan támogassa a magyar közoktatásban dolgozó tanárok
törekvését, hogy felelősségteljes munkájukért (amelyet hivatásként végeznek) tisztességes díjazást kapjanak.

Már máshol is találkoztam azzal a véleménnyel, hogy a magyar tanárok anyagi és erkölcsi megbecsülésének hiánya
nagyon régen, még a szocializmus idejében elkezdődött. De akkor még nem volt a megélhetésük is veszélyben.
Nyilvánvalóan a 80-as évek végén elindult vadkapitalizmusban kezdődött a tanárok egzisztenciájának alapvető
megrendítése.

Ormos Elnök Úr az ebben a témában írt korábbi körlevelében világosan megírta, hogy az ELFT-nek milyen lehetőségei
és korlátai vannak a magyar tanárok nyilvános és hivatalos támogatására. Véleményem szerint az ELFT-nek
(lehetőségein belül) a leghatározottabban ki kell állnia a tanárok mellett.

Hozzászólásom igazi apropója az MTA állásfoglalása, amely üdvözlendő, függetlenül attól, hogy foglalkoztak-e az
alapszabályban pontosan megállapított korlátozásokkal.

Nem esem hasra az MTA-nak a tanárok melletti kiállásáért.

Én azt tapasztaltam, hogy az MTA a "rendszerváltás" óta eltelt 32 évben egyáltalán nem állt ki a dolgozóiért
(kutatóiért). De az is lehet, hogy én egy másik MTA köztestületi tagja vagyok 1994. óta.

Én csak azt tapasztaltam, néhai főnököm szavaival élve, hogy a munka- és életkörülményeim exponenciálisan
csökkentek 1990 óta.

Mind az MTA, mind utódja, az ELKH egyfolytában azt állította ill. állítja, hogy a nyugat-európai fejlett országok
tudományos intézményeihez hasonlóan fogja átszervezni a magyar tudományt. Ez a mai napig nem történt meg, sőt úgy
tűnik, hogy nem közeledünk a Nyugathoz, hanem távolodunk tőle.

Véleményem szerint az MTA-nak és az ELFT-nek, alapszbályaiktól függetlenül, nemcsak a tanárok, hanem (az
akadémiai) kutatóik mellett (akiket lenyúlt az ELKH) is ki kellene állnia. Ebben az országban nemcsak az
általános- és középiskolai tanárok, hanem a tudományos kutatók (köztük a fizikusok) is gyalázatosan alacsony
fizetést kapnak.

Szerintetek az rendjén van, hogy egy 30 éves pék többet keres, mint egy 60 éves tudományos főmunkatárs III? (Nem
a pék fizetését sokallom.) De a frissen végzett szakorvosjelölt is többet keres az ilyen kutatóknál (akik nem a
diplomával szerezték meg a doktori címet). Egy orvos kandidátus (vagy csak főorvos) pedig kb. 3-szor zsebrevágja
őket. Természtesen tudjuk, hogy a kormány megijedt a Covid-19 durva hullámai alatt, és sebtében jól megemelte az
orvosok fizetését.

Másrészt a magyarországi tudományos kutatásban a fizetések már egyáltalán nem korrelálnak a szolgálati idővel
(korral). Talán sokan tudjátok, hogy Francia-, Spanyol- , Német- és egyéb országokban kb. egy kettes faktor van
egy szenior kutató és egy friss posztdoktor fizetése között. Nálunk ez az arány már gyakran egy alatt is van.

Összefoglalva:

Az MTA (már megtett) és az ELFT (tagjai által szorgalmazott) nyílt kiállása a tanárok mellet mindenképpen komoly
erkölcsi támogatást jelent. De nem valószínű, hogy érdemben hatással lesz a tanárok munkakörülményeinek
(fizetésének) alakulására.

Másrészt mindkét szervezetnek erkölcsi kötelessége lenne kiállni a magyar kutatók és a magyar kutatás
körülményeinek javításáért is. Ezt annál inkább megtehetnék, mert már nem az MTA fizeti a kutatókat, hanem az
ELKH.

Azt is kifogásolhatnák, hogy az MTA volt kutatói elveszítették közalkalmazotti státuszukat, annak ellenére, hogy a
kutatóközpontokat kormányzó ELKH az Innovációs és Technológia Minisztérium fennhatósága alá tartozik. Miért nem
lettek az ELKH kutatóközpontjainak dolgozói köztisztviselők, a köztisztviselői státusz jelentős előnyeivel?

Kiegészítés:

Közben megtaláltam a KSH kimutatását:

https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0059.html

Ott ez szerepel 2021. évnél:

Bruttó átlagbérek

FEOR'08 kódja megnevezése Korcsoport

30 év alatt 30–39 éves 40–49 éves 50 év és afelett
2421 Középiskolai
tanár 314813 387328 437198 503108
2161 Fizikus 601812 787592 854617 803973 ?
2169 Egyéb
természettudományi
foglalkozású 505959 641245 758214 865200
2212 Szakorvos 925852 1378655 1588607 1919069

Ehhez képest (tudomásom szerint) az ELKH kutatóközpontjaiban a három idősebb korcsoportban idén is csak kb. 700000 Ft a bruttó átlagfizetés, tehát a statisztiak pontossága megkérdőjelezhető.

Másrészt a 40 (de inkább 35) év feletti fizikusok (és egyéb kutatók) nagy részének már Ph.D. fokozata van, tehát az ő átlagfizetéüket a középiskolai mestertanárok (nem gondolom, hogy sokan lennének) átlagfizetésével lehetne összehasonlítani.

Üdvözlettel:

Pista