fizinfo - Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata

  • From: Nemeth Csaba <nemeth.csaba AT mk.uni-pannon.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Szolidaritási nyilatkozat - ELFT elnökségének nyilatkozata
  • Date: Thu, 27 Oct 2022 09:55:44 +0200

Kedves Sándor! Kedves Kollégák!

A tanárok sztrájkjával kapcsolatban megosztanék egy saját tapasztalatot.

9-10 évvel ezelőtt Kanadában voltam, és Ontario államban akkor volt egy tanár sztrájk.

*Háttér és ok*:

az ottani tanári bérek nem rosszak, a helyi diplomás átlagbérhez viszonyítva sem.

A versenyszférában a fizetett szabadság, kevesebb, mint nálunk.

A tanároknak a szokásos iskolai szünetek mellett, járt + ~10 olyan nap, amikor elég volt csak reggel betelefonálni, hogy ma nem érzem jól magam, nem megyek.

A statisztika szerint, ezek a napok, valahogy nagyon gyakran hétfő, péntek, országos sportközvetítések utáni napokra estek (no meg azokra a téli időszakokra, amikor kellemes -20 fok helyett egy - 30 fokos hideghullám jött...)

A kormányzat elhatározta, hogy ezen csökkenteni fog, és a 10 nap helyett csak 6 napot engedélyez.

A pedagógusok emiatt sztrájkba léptek. A sztrájk ott igazi sztrájk volt (nem pedig "dolgoznod kell, de a fizetésedről lemondhatsz" kafkai tragikomédia), azaz kb. egy hétre minden iskola bezárt, tanárok, gyerekek otthon maradtak.

*Eredmény*:

Ennek nyomán egy kompromisszum született, a 10 napból lett 8 nap.

(A napok számában nem vagyok biztos, de kb. ilyesmi volt.)

Szép példa az összefogásra, érdekérvényesítésre és a kompromisszumkészségre mindkét oldal részéről.

Üdvözlettel,

Németh Csaba