fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv és a tévedés

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv és a tévedés

  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv és a tévedés
  • Date: Wed, 29 Dec 2021 18:19:25 +0100

Kedves István, Tisztelt Lista!

Érdeklődéssel olvastam azokat a hozzászólásokat, amelyek az idézett fizikakönyv bekeretezett állításával kapcsolatosak. Különösen érdekes volt a fizikatörténeti kitérő, sokat tanultam ezekből. De térjünk vissza a könyvhöz, amely az egész vitát elindította!
Nem vagyok tanár, nem tanultam sem pedagógiát, sem gyermekpszichológiát, tehát elvileg nem lenne szabad hozzászólnom a témához. Kérem ezért, hogy ezt a hozzászólást tekintsétek egy "pálya széléről bekiabáló" kibic véleményének.
Valamikor mintha olyat olvastam volna, hogy a kisgyerekek tanulása még elsősorban "tekintély elven" alapul. Amit a szüleik, tanáraik mondanak, tankönyvek leírnak, számukra az az "abszolút igazság". A hallottak kritikája, annak felülbírálata, a saját véleményalkotás stb. már a kamaszkor sajátossága. Ez a könyv - ha jól értettem - nagyjából tízéves korú gyermekek számára készült, tehát még nem nagyon lehet róluk kritikai hozzáállást feltételezni  (persze lehet, hogy van már ebben a korban is olyan gyerek, akinél ez működik, de a többség még valószínűleg nem ilyen).
A fentiek alapján ezért ami a "tankönyvben" határozott állításként van, az a gyermek számára maga a tudományos igazság, amit el kell fogadni! Sőt, amit meg kell tanulni és "be kell vágni", abból felelni kell, azt vissza kell mondani! Nagyon jó lenne, ha a könyv ezeket az állításokat "felfedeztető" módon ismertetné meg a gyerekekkel.  De még csak nem is így teszi, hanem kijelenti: négy állítás, négy kijelentő mondat:
1) A Föld hatást gyakorol minden a felületén lévő testre, vonzó erővel hatva rájuk.  (Kijelentés, tanuld meg, pont!)
2) Azt az erőt, amivel a Föld vonzza a testeket, gravitációs erőnek, vagy nehézségi erőnek nevezzük. (Kijelentés, tanuld meg, pont!)
3) A testek tömege befolyásolja a zuhanási sebességet. (Kijelentés, tanuld meg, pont!)
4) Egy nagyobb tömegű test hamarabb ér földet, mint a kisebb tömegű, ha azonos magasságból esnek. (Kijelentés, tanuld meg, pont!).

Lehet azon beszélgetni és vitatkozgatni, hogy ez a hétköznapi tapasztalat, és hogy a gyerekek kísérletezzenek, és írják le, fogalmazzák meg a hétköznapi tapasztalataikat!  De itt nem erről van szó. Itt megtanulandó állítások és kijelentések vannak. Ezek szerintem kiválóan alkalmasak arra, hogy a gyerekekben rossz berögződések alakuljanak ki, amelyeket azután valamikor a későbbi években kínszenvedés lesz megváltoztatni. Véleményem szerint ez egyértelműen szakmai és pedagógiai hiba. Bartos-Elekes tanár úr kérdezte, hogy hogyan lehetne ezeket jól megfogalmazni?  Szerintem úgy, hogy SEMMIT nem kellene mondani arról, hogy a testek tömege hogyan befolyásolja - vagy nem befolyásolja - a testek zuhanását. 10 éves korban erről még felesleges szólni. Legalábbis a gravitációs kölcsönhatás bevezetése során. Az első két mondat tökéletesen elegendő lenne (jól megfogalmazva, mert Vankó Péter nagyon helyesen jegyezte meg, hogy még ezekkel a mondatokkal is több gond van). A harmadik mondat helyett lehetne egy olyan kijelentést tenni, ami ugyancsak hétköznapi tapasztalat (majdhogynem tautológia):  " A testek tömege befolyásolja azt az erőt, amivel a Föld vonzza a testeket: nagyobb tömegű testet nagyobb erővel vonz." (Vegyél a kezedbe egy nagyobb tömegű testet, és érzed, hogy "nehezebb", mert a Föld nagyobb erővel vonzza... Persze ha a tömeg fogalmát a rugó megnyúlása alapján vezetjük be, akkor ez nyilván tautológia).

Egyébként ezzel kapcsolatban eszembe jutott Teller Ede előadása a relativitásról (https://www.youtube.com/watch?v=0MI4zGBkkHI). Amikor a kisfiával közölte, hogy "Márpedig semmi nem mehet gyorsabban, mint a fény", és a fia "Miért?" kérdésére azt válaszolta:  "Azt én most nem mondhatom meg neked!".  Ezzel felcsigázta a gyerek érdeklődését, és attól kezdve lassan ki tudta fejteni a lényeget.  Itt is lehetne valami hasonlót csinálni, és például azt írni:  "*Egyes esetekben* a nehezebb testek gyorsabban esnek mint a könnyebbek (próbáld csak ki!), de *máskor pedig nem* (találj erre is példákat!). Ennek az okát most még nem tanuljuk meg, erre majd később térünk vissza".
Szerintem ezek a megközelítések nem alakítanak ki a gyerekekben hamis képet, és talán még az érdeklődésüket is felkeltik, hogy vajon milyen izgalmas dolog van a háttérben, amit ők még nem tanulhatnak meg, hanem "majd csak később"?

Bocsánat a hosszú eszmefuttatásért a pálya széléről.  Itt mindig könnyű jobban tudni, hogy hogyan kellett volna gólt rúgni...  😁

Békés, vírusmentes, boldog Újesztendőt a lista minden tagjának!

Üdvözlettel,
Sükösd Csaba