fizinfo - Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] fizika tankönyv

  • From: Schiller Róbert <schiller.robert AT ek-cer.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] fizika tankönyv
  • Date: Mon, 27 Dec 2021 23:38:26 +0100

Gaál István kísérlete szellemes, de van nagy előzménye; a vitatott tankönyv szerzőit Galileihez, a Discorsihoz kell utasítani (Galilei, Matematikai érvelések és bizonyítások, Európa, Budapest 1986, 78. oldal). Onnan idézem (de van ott több is, mind idevág):

"Igen ám, de ha ez így van [t.i. ahogyan Arisztotelész állítja] az is igaz, hogy ha van egy nagy kövünk, amely mondjuk nyolc egységnyi sebességgel mozog, egy kisebb pedig négy egységnyivel, és összekötjük, ketten együtt nyolc egységnyinél kisebb sebességgel fognak mozogni [mert a lassúbb akadályozza a gyorsabbat, a gyorsabb gyorsítja a lassúbbat - már ha Arisztotelésznek igaza van]: ugyanakkor a két összekötött kő együttesen nagyobb, mint az első, amely nyolc egységnyi sebességgel mozgott: ezek szerint a nagyobb tömeg lassabban mozog, mint a kisebb, hiszen az összetett test (amely nyilván nagyobb, mint egyedül az első kő) lassabban mozog, mint ha csak a nála kisebb, első test vesz részt a folyamatban, ami ellentmond az Ön alapfeltevésének."

És még egy sor megjegyzés sűrűségről és közegellenállásról, meg az érvelés módjáról.

Egészségesek maradjunk az új évben - ha tehetjük!

Schiller Róbert