fizinfo - Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek

  • From: gurin AT almos.uni-pannon.hu
  • To: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek
  • Date: Fri, 07 Jun 2019 21:49:03 +0200

Kedves Lajos!

Hamlet nem az ellenállást, hanem az öngyilkosságot fontolja.

Miért, az Akadémia nem ezt fontolgatja? Az ellenállás felér az öngyilkossággal. Pontosan ugyanúgy, ahogy Zrínyi esetében is történt. Csak az öngyilkosságnak egy elfogadottabb, és nemesebbnek tartott formája. De attól még öngyilkosság.
Ebben az értelemben jutott eszembe Hamlet monológja is, melyről nem célom irodalmi vitát nyitni, de annyit azért megjegyeznék, hogy a monológ melyben, teljesen igazad van, első jelentésszinten egyértelműen az öngyilkosság szerepel, így végződik:
"... az öntudat
Belőlünk mind gyávát csinál,
S az elszántság természetes szinét
A gondolat halványra betegíti;
Ily kétkedés által sok nagyszerű,
Fontos merény kifordul medriből
S elveszti »tett« nevét."
Tehát Hamlettől nem áll távol a tett gondolata. És a "nagyszerű, fontos merény"-re, "tett"-re itt nem csak mint öngyilkosságra, nem csak mint a problémák előli menekülésre lehet gondolni. Ezt az is alátámasztja, hogy korábban Hamlet ilyet is mond:
"Kizökkent az idő; - ó, kárhozat!
Hogy én születtem helyretolni azt."
És végül Hamlet megöli Claudiust. Tehát Hamlet igenis fontolgatja az ellenállást, ha erre talán nem is a híres monológ utal legjobban. Hamlet tragédiája pont az, hogy ő egy értelmiségi ember, aki remekül érzi magát Wittenbergben, még azt is lenyelné, hogy kitúrták jogos örökéből, csak hagyják őt békén. De kizökkent az idő, és odadobta őt a sors, hogy nagy dilemmákkal kelljen szembenéznie. Az értelmiségi, gondolkodó, totojázó ember dilemmázik, mit is tegyen: tűrjön, meneküljön, vagy szembeszálljon. És halogatja a cselekvést.
Belátom, a hevenyészett és pontatlan idézet (nem is tettem idézőjelbe) talán nem volt a leghelyénvalóbb, és nem világította meg olyan szépen, amit mondani szerettem volna, de a Hamlet egésze véleményem szerint mégis csak alkalmas arra, amire szántam: a tett és a béketűrés közti dilemma kérdésének hangsúlyozására. Amit Hamlet sem tudott jól megoldani. És szerintem Lovász és az Akadémia egész vezetése is hasonló helyzetben van, hasonló dilemmákkal küzd. Értelmiségi emberek kényszerülnek politikusokkal harcolni. Amennyire tudom, ők is fontolgatják a lemondást, menekülést is, a tűrést, kompromisszum keresést is, és az ellenállást is, hisz eddig is egész jól beleálltak a harcba. Ilyen az értelmiségi, a Hamleti hozzáállás. Ha politikus vezetné az Akadémiát, egy Napóleon, akkor már rég kemény háború lenne. És az én szerény véleményem szerint a kormány meghátrált volna, mert annyit talán nekik nem ér az egész. Nekünk viszont az életünk.
Elnézést a Fizinfo kevésbé türelmes olvasóitól az offtopic témáért és stílusért. Ígérem, nem folytatom.
Tisztelettel és üdvözlettel,

Péter