fizinfo - Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek

  • From: Horváth István <Horvath.Istvan AT uni-nke.hu>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>, por <por AT reak.bme.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek
  • Date: Fri, 7 Jun 2019 04:16:25 +0000
  • Accept-language: hu-HU, en-US

Kedves Gábor,

(bocs, de se a fejlécből, se az aláírásodból nem

derül ki a neved, a google persze megtalálja)

Nem sok értelmét látom ideírni vagy másolni a pro és kontra érveket.

Szerintem se szerencsés ez a mai helyzet.

Nem jó, hogy át van politizálva.

Ami szerintem még rosszabb, hogy sokan érzelmi síkra terelik.

Nem tetszik az a megközelítés, hogy van a fő gonosz,

meg vannak a jók. Csak az érvekre szabadna figyelni,

ha már társadalom szemléletről, irányításról beszélünk.

Lehet, hogy miniszter úrnak az a kifogása. Én Tőle nem hallottam.

Csak Parraghtól. Kérem:

Ne keverjük Parraghot Palkoviccsal!

Én meg arra emlékszem, hogy azt mondta növelni fogják

a kutatásra szánt pénzt. Nem kicsit, nagyon!

Azt, hogy ezt a nagy növelést nem adja oda

az MTA-nak az Ő nagy bölcsességére bízva helyes.

Erről beszélni kell.

Pontosabban az MTA-nak és az ITM-nek kell beszélnie.

Szerintem ez a párbeszéd ma már csak süketek párbeszéde.

De erre még visszatérek.

OK, elfogadom a megkövetést.

Nem szerencsés személyeskedni, de a mondandód érthető volt.

És jogos érv. Egy kutatóval szemben.

De én oktató vagyok.

Úgy látom Te is.

Mi az egyetemi oktatással megkeressük, ha nem is a teljes

fizetésünket, de legalább egy részét.

Egy tanársegéd vagy adjunktus nem biztos, hogy szabadon

kutathat. De egy vezető kutató már elvben igen.

Természetesen alapkutatásokra is szükség van.

Szerintem az alapkutatások nagy részének szabadon kell mennie.

De szerintem nem baj az, ha mondjuk pályázati formában

a jelenlegi pénz felett előre megmondott témákban

finanszíroz a kormány (vagy bárki más) kutatást vagy alapkutatást.

Zoltán írta a kompromisszumot.

Persze, nagyon jó lenne.

De itt egyik fél se akart már megegyezni.

Ha ezt nem látjátok vakok vagytok.

Jön a fő érv: De a kormány kezdte.

Aha. Te is elismered változnia kellene, kellett volna az MTA-nak.

Szóval vannak érvek amellett is, hogy beleszólhat

a választott hatalom milyen legyen a tudományos kutatás.

Abba is, hogy mennyi pénzt adjon erre a társadalom.

Van egy gyakorlat jelenleg Magyarországon.

Más országban más gyakorlat.

Szerintem meg kellene kétszerezni a pénzt amit

a magyar társadalom erre fordít.

És akkor most csak az alapkutatásról beszélek.

De növeljük a pénzt az alkalmazott kutatásokra is.

Mások szerint fele pénz is elég lenne.

Van aki szerint nullázzuk le.

Még ez a vélemény se baj.

Az a baj, ha ezt nyilvánosan egy olyan ember teszi mint

Parragh. Bocsánat, de ő formálisan outsider.

Tehát ezt ne keverjétek ide, és főleg

ne adjátok Palkovics szájába.

Megismétlem, nem kívánok érvelni a konkrét vitában.

A problémát próbálom körbejárni.

Szerintem a fő gonosz megközelítés kirekesztő,

és elzárja minden megbeszélés lehetőségét.

Értem én, hogy frusztráló, ha nincs egy súlycsoportban a

két vita partner. De ezt csúnya dolog leegyszerűsíteni arra,

hogy én vagyok az okos, a másik meg a gonosz.

Kedves Gábor,

Nem az újságokból, de 1,5-2 év múlva meg fogjuk tudni,

hogy okozott e kárt az ITM tervezete vagy sem,

már ha megszületik a törvény.

Gyümölcseiről ismerszik meg a rendszer jósága (vagy károssága).

Például, hogy mire jut majd több pénz.

Végül a kompromisszumról.

Már írtam, hogy szerintem egyik fél se akar most már

megegyezni. Viszont véleményem szerint, ha a két fél

nincs egy súlycsoportban, akkor is meg lehetne egyezni.

Illene a nagyobb félnek engednie.

Nem tette.

Rendben, szerintem a kormánytól ez nagy fokú udvariatlanság.

De ha az erősebb fél nem enged, akkor a gyengébbnek kell.

Ha nem ezt teszi, akkor nem normális.

Sok rosszat lehet mondani a kormányról, nem csak ez ügyben.

De az MTA-tól többet vártam volna.

Az mta.hu oldalon nemcsak egyoldalú a tájékoztatás,

hanem a saját közgyűléseiről nem tájékoztat korrekten.

Nagy része rendben, de vannak csúsztatások, féligazságok

és fontos dolgok elhallgatása.

Nem korrekt!

Értem, hogy többet várnátok az ITM-től (én is).

De az MTA-tól is többet várok!

Üdvözlettel,

Horváth Pista