fizinfo - Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek

  • From: gurin AT almos.uni-pannon.hu
  • To: Horváth István <Horvath.Istvan AT uni-nke.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, por <por AT reak.bme.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nyílt levél Manfred Webernek
  • Date: Fri, 07 Jun 2019 14:39:49 +0200

Kedves István!

Egy megjegyzés a kompromisszumokkal kapcsolatban.

> Végül a kompromisszumról. ...
> De ha az erősebb fél nem enged, akkor a gyengébbnek kell.
>
> Ha nem ezt teszi, akkor nem normális.

Tehát Zrínyi akkor lett volna normális, ha átengedi Szigetvárt? Meg
Jurisics Kőszeget? Meg Dobó Egert? Szerintem nem. Vannak értékek,
amikért nem normális áldozatokat, akárt a halált is vállalni kell, mert
abban a világban, amiben ezek a bizonyos értékek nem értékek többé, már
nem érdemes élni. Nekem. Másnak talán igen, esetleg egy új nemzedéknek
talán igen. Ők talán megszokják, meg is szeretik, mittudomén. Hisz a
török birodalomban is volt élet, van ma is, az orosz iga alatt is volt
és van élet, nyilván megfelelő kompromisszumokkal. Az a kérdés,
megéri-e? És az is kérdés, gerinces-e, aki nem alkuszik, vagy ostoba.
Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri balsorsa minden nyűgét s nyilait, vagy
ha kiszáll tenger fájdalma ellen, és fegyvert ragadva véget vet neki? A
kérdést nem dönti el senki. De Zrínyit még a törökök is hősnek
tartották, pedig elbukott, meghalt. Híre mégis él tovább, és sokaknak
erőt ad esélytelen küzdelmeikhez.
Persze arról lehet vitatkozni, hogy a jelenlegi és a vélhető jövőbeli
helyzet mennyire rossz, és mekkora áldozatot ér meg a harc. Ebben nagyon
eltérőek a vélemények. Sokak szerint -- szerintem is -- inkább túl puha
az Akadémia vezetése. A másik oldalon vérbeli politikusok állnak. Ez a
megegyezősdi, amiről te oly meggyőzően érvelsz, sajnos véleményem
szerint nem igazán működik. Mondj példákat az elmúlt tíz évből, amikor a
kormány észérveknek engedett. És ha akarod, én mondok olyanokat, amikor
az erővel szemben engedett. Persze nem fizikai erőre gondolok, hanem a
társadalmi felháborodás erejére. Erre az utóbbira, én úgy látom, sokkal
több példa van. Tehát higgadtan gondolkodva is arra a következtetésre
juthatunk, hogy a harc az egyetlen esély, ha el akarunk érni valamit.
Ennyit akartam hozzáfűzni a kompromisszum kérdéséhez.
Üdvözlettel,

Gurin Péter