tanforum - Re: [Tf] keretlen level

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] keretlen level

  • From: "Riki a programozo" <riki AT programozo.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] keretlen level
  • Date: Tue Sep 2 11:25:02 2003

kommentálok:
----- Original Message -----
From: "Dorozsmai Karoly"
<kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>

>[1.] A http://www.kfki.hu/(plain)/education/iskola.koz.html cím lehet
>az említett WEB-es forrás. Valóban én kezdeményeztem, ám nem
>SPAM fogadási céllal, hanam kapcsolattartási céllal. Felkerestem
>a kérdéses helyet, megnéztem. Sem expilcit, sem impicit utalás
>arra nincs, hogy az itt szereplõ címre azok tulajdonosa kér és vár
>reklámlevelet!

Javaslom, hogy a Kezdeményezo, az említett weboldal felso részén "vastag
betuvel kiemelten" tegye közzé ezt a fentebb idézett szakaszt, mint a
kezdeméyezés célját, (ill. esetleg ugyan ezen helyen tisztázza, hogy
oktatási itézmények esetén, az oktatással kapcsolatos e-mailek is SPAM-nak
számíthatnak.:-) ) Nem ártana a "webes iskola-lista" jóhiszemu
felhasználóit a vonatkozó törvények beidézésével is riogatni kicsit.

továbbá:
>[2.] A 2001. évi CVIII. törvény 14 paragrafus (1) bekezdése BETÛ
>szerint: "14. § (1) Az információs társadalommal összefüggõ
>szolgáltatás felhasználásával küldött reklámnak világosan és
>egyértelmûen azonosíthatónak kell lennie, amint az hozzáférhetõvé
>válik az igénybe vevõ számára. Kizárólag az igénybe vevõ
>egyértelmû, elõzetes hozzájárulásával küldhetõ elektronikus úton,
>levelezés során reklám."

A törvényben szereplo "egyértelmu elozetes hozzájárulás" egyenlo-e a Károly
olvasatában letebb használt "kérés" kifejezéssel ? Ami szerintem azért
csusszantás, mert a levelet a levél lényegébol fakadóan nem "kérik", hanem
"küldik"... - Ez az internetes protokolloknál is igy van, nem csak a
hagyományos levelezésnél. (kivéve a rendszeresen megjeleno hírlevél,
levelezési lista stb...)

>Kikereshetõ jogtárból...) Említett esetben
>a masodik biztosan nem teljesül. A levél olyan címre jött, melyre
>azt senki sem kérte.

Tegyük fel, hogy egy céghez a profiljába illeszkedo üzleti ajánlat érkezik
e-mailen, de mivel nem "kérték", ezért ez is SPAM, tehát a magyar törvények
szerint feljelenthetik az amúgy jóhiszemu levélküldot?
- Nem hiszem, hogy ez lenne a helyes olvasata az "egyértelmu elozetes
hozzájárulás" -nak. Szerintem, ha valamely intézmény (magán személy) a
levélcímét e-mail cimét közzéteszi egy nyilvános bárki által megtekintheto
nyilvántartásban, ill hozzájárul a nyilvántartásban való szerepléshez (netán
kötelezoen szerepelie kell egy nyilvántartásban) akkor az jeleti azt is,
hogy a nyilvátartás céljának megfelelo levelek fogadásához is "elozetesen
egyértelmuen hozzájárult", hisz a nyilvántartás célja az adott témába
illeszkedo levelezés kialakítása.

továbbá:
>[3.] A Magyar Köztársaság jogrendjében az Alkotmány a
>legfelsõbb szabályzó, ez alatt* van a törvény. A törvény mindenkire
>kötelezõ. A [2.]-ben lejobb tudásom szerint hatályos törvény lett
>idézve**...

A jóhiszemu levélküldo esetleg a levélkéje láblécében megjelölheti, hogy az
e-mail címet milyen céllal létrehozott, milyen (és hol található)
nyilvántartásból ismerte meg, és igy a jogi felelosség a nyilvántartás
közreadójára hárul, amennyiben az adott e-mail cimet jogosulatlanul tette
elérhetové, vagy a nyilvántartás célját pontatlanul határozta meg....

>A fentiek nem véleményt részleteznek, hanem tényeket írnak le.
>Tisztelettel elolvasom bárki véleményét és ki is fejtem a a
>magamét, de úgy hiszem, hogy a a törvény az törvény,
>véleménytõl függetlenül _be__kell_ tartani.

Tényleg érdekele a magán véleményed is... Sot ha van jogász ismerosöd, akkor
az o olvasata is érdekelne a fetiekkel kapcsolatban. Szeretnék ugyais
jogköveto magatartást kialakítani környezetemben, de ehhez elengedhetetle a
helyes jogértelmezés.

--
Udvozlettel: Dorozsmai Karoly
kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu

* Elnézést a pongyola fogalmazásért, nem vagyog sajnos jogi
végzettségû...
** Ha mégsem, megköszönném a hatályos törvény idézését, hoyg
tényekrõl lehessen szót ejteni...