fizinfo - Re: [Fizinfo] Vita és valami más is?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Vita és valami más is?

  • From: Balázs Sigmond <balm.ond9 AT gmail.com>
  • To: Raics Péter <raics.peter AT science.unideb.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Vita és valami más is?
  • Date: Sat, 13 May 2017 01:06:33 +0200

Kedves Péter!

Maximálisan egyetértek veled. Terveztem valami hasonló levelet, de
megelőztél.
A derbi így már 10:5-re áll.

Üdvözlettel: Zsigmond Balassa fizikus, a VKI és a BME Fizika Intézet
egykori tud. mtársa

2017.05.13. 0:46 ezt írta ("Raics Péter"
<raics.peter AT science.unideb.hu>):

> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
> Tisztelt FIZINFO-írók és olvasók!
>
> (1) A "KEE - CEU vitában" olyan érvek és minősítések is leíródtak,
amelyek nélkülözték a tudományos megközelítést.
> Én azt hittem eddig, hogy a fizikusok (vagy bármilyen tudománnyal
foglalkozók, illetve a gondolkodó emberek) a véleményeket az általuk
feltételezett igazságtartalmuk alapján vizsgálják, illetve ütköztetik az
objektív valósággal. Ez most többször sérült, kirívóan két esetben:
> a) Horváth István annak alapján ítéltetett el érvek mellőzésével, hogy
korábbi hozzászólásait szubjektíve ki hogyan minősíti.
> b) Készült egy statisztika is: "... a megszólaló fizikusok között mért
nagyjából 10:2-es arány a CEU és a józan ész javára".

> (2) Köszönet Sükösd Csabának (mindig) józan hangjáért, a vitának az
eredeti problémához, illetve annak megoldásához történő visszavezetésével.

> (3) Sólyom Jenő részletes és korrekt indoklására nem jött sem kritika,
sem észrevétel a lavina elindítójától, vagy bárki mástól. Tehát: kinek volt
igaza? A rendkívül tárgyilagos levél tartalmazott még egy teljesen jogos
igényt a nyilvánosan terjesztett igaztalan vádak miatt: bocsánatkérést,
megkövetést ugyanezen a fórumon. Ez a mai napig nem történt meg!
> Polikailag korrekt módon etikátlannak mondják az ilyen magatartást. Én
magyarul egyszerűen erkölcstelennek tartom.

> (4) A "KEE - CEU" ügyben alkotott véleményem miatt a meccs állása: 10:3.
> Már az elején, az országos felzúdulás során nem tetszettek a következő
szándékos csúsztatások:
> a) A "CEU"-t sokan úgy használják, mintha az a KEE angol elnevezése
lenne hivatalosan (Debreceni Egyetem, DE - University of Debrecen, UD).
Mindenki tudja, hogy NEM AZ! A KEE akkreditált magyar egyetem.
> b) Egyetemek bezárásáról, az akadémiai szabadság eltiprásáról zeng a
sajtó egy része tudósokat, oktatókat megszólaltatva itthon és külhonban
egyaránt. Sem a KEE, sem a CEU, sem más felsőoktatási intézmény
megszüntetéséről, vagy valami kötelező (a rút kancellárok által
megkövetelt) oktatási-kutatási vonalról nincs szó a törvényben. Mindenki
azt csinál, amit akar (sajnos). 28 egyetemből 27 nem teljesítette a már
korábban (lazán) előírt feltételeket. Mintegy tucatnyi esetben most
változást hozott a jogszabály: kb. a felénél a külföldi anyaintézmény
szállt ki az együttműködésből (esetleg már korábban!), másik része pedig
maga nem kívánt a régi feltételekkel kapcsolódni ahhoz. Tehát a
Felsőoktatási trv-ben előírt 5 évenkénti felülvizsgálat szükséges volt és
pontosítani kellett a követelményeket, áttekinteni a helyzetet. A magyar
egyetemek védelmében is.
> c) Senkit nem zavar az, hogy egyesek szerint a KEE/CEU(?) "a legjobb
magyar egyetem", ill. "a hazai felsőoktatás ékköve"? (Mióta is jegyzik
egyáltalán a szóbanforgó intézményt valamilyen rangsorban?) Akik ilyeneket
állítanak, azok vagy nem jártak magyar egyetemre, vagy adják vissza
értéktelen diplomájukat, vagy szégyelljék magukat a szinvonaltalan
oktatási-kutatási tevékenyégükért!

> (5) Én nem vonom kétségbe a KEE/CEU(?) kiváló felszereltségét, elismert
nemzetközi oktató-kutató közösségét, hazai egyetemekkel fennálló fontos
kutatásait. Csak nem értem ezt az elképesztő hangzavart és az aláírásokkal
teli íveket a fentiekben említett igaztalan vádakkal. Joggal merül fel az
emberben "az (alá)írástudók felelőssége".

> (6) Nem fogok hívatkozni a KEE/CEU(?) honlapokon és a felvi.hu helyen
leírtakból látszó furcsaságokra.

http://demokrata.hu/hir/belfold/mezei-ferenc-szechenyi-dijas-fizikus-levele-ceu-ugyeben
> A derbi jelenleg 10:4-re áll, bár ő nem a FIZINFÓn jelentette meg írását.
>
> A fizikus nemcsak kutatóként, egyetemi oktatóként felelős tetteiért,
hanem egész életével képviselnie kell a tudányos gondolkodást minden
területen. Természetesen, nem érzelmek nélkül, de önkritikára és javításra
készen, ellenfelének megadva a mindenkinek kijáró tiszteletet.