fizinfo - Re: [Fizinfo] Stat Fiz Szeminarium, globális felmelegedés

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Stat Fiz Szeminarium, globális felmelegedés

  • From: "András, Horváth" <horvatha AT sze.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Stat Fiz Szeminarium, globális felmelegedés
  • Date: Mon, 23 Feb 2015 13:36:02 +0100

Kedves Kollégák!

Sokáig haboztam leírni véleményemet a kibontakozott globális felmelegedés témában, de ez a levél megerősítette, hogy nem vagyok egyedül gondolataimmal.

A légkörfizikában, éghajlat-modellezésben csak a híreket követő lelkes amatőr vagyok, de áramlástani szimulációval foglalkoztam (csillagközi anyag, diesel-motor, ...) és e tapasztalataim arra vezettek, hogy az egész klímamodellezésünk még nem nevezhető "érett"-nek. Ez a szemináriumi összefoglaló megerősít, hogy a téma valódi ismerői közt is jópáran gondolják ezt.

Az gondolkoztatott el korábban, hogy sok hírt olvastam, melyek szerint ha hozzáadtak egy új effektust egy globális klímamodellhez, akkor gyökeresen átalakult annak kimenete. Ez tipikus tünete annak, hogy még azt sem tudjuk, mi a lényeges és mi nem, illetve hogy lényeges effektusoknak nem vagyunk a tudatában. A földi légkör-óceán-földkéreg-bioszféra rendszer túl összetett ahhoz, hogy pár paraméterre le lehessen egyszerűsíteni.

Valójában már azt is tévesnek, de legalábbis félrevezetőnek tartom, hogy egyáltalán a Föld átlaghőmérsékletét egy fontos paraméternek vesszük. Természetesen ha definiálunk egy súlyozást, akkor értelmezhető egy "átlaghőmérséklet", de ez annyira elmossa a lényegi effektusokat, hogy az már félrevezető. Itt most nem csupán praktikus fenntartásaim vannak, hogy a régi és az új mérések más eloszlásban történtek, hanem elvi is: még ha 1000 éve lenne egy fix, sűrű mérőhálózatunk, ami megbízható adatokat ad, az ebből nyert átlaghőmérséklet-adatok akkor is félrevezetően összemosnák a komplex rendszer részeit. Valamit persze mond, de félő, hogy a lényegről tereli el a figyelmet.

Hasonlóképp a CO2 szint is csak egy a sok közül, hisz pl. a H2O is erős üvegház-hatású. Azt elfogadom, hogy ha minden mást rögzítünk és növeljük a CO2 szintet, az átlaghőmérséklet-emelést indít el, hisz ennek mechanizmusa pontosan ismert, de az ilyen egyszerűsítő képek félrevezetőek, hisz az emelkedő CO2-szint más folyamatokat is indít, melyek egy része bizonyos területeken negatívan csatol vissza, mások pozitívan, stb., ki tudja, mi lesz a végeredmény? Biztosan nem homogénen terül a hatás szét a Földön.

Azt hiszem, hogy a politikai döntéshozóknak van szüksége olyan egyszerűsítésre, hogy 2-3 paraméterről kelljen csak olvasniuk, mert ennél több már túl bonyolult lenne, de ez egy veszélyes dolog, mert akkor ők csak arra figyelnek, csak arra koncentrálják az erőforrásokat és CO2-kvótáról megy egyezkedés, miközben esetleg fontosabb effektusok kutatására sem jut pénz. Az őszinte eljárás az lenne, ha elismernénk: egyszerűen nem értjük a légkör alapvető folyamatait, nem áll birtokunkban az a tudás, ami kellene a cselekvési tervhez és a mostani CO2-csökkentésre fordított összegek egy kis részét az alapkutatásra csoportosítani. Az az érzésem ugyanis, hogy erre kevés jut. (Mindamellett: azt elhiszem, hogy a CO2 szint emelkedése káros, tehát kell ezzel foglalkozni, gátolni a növekedést.)

Az, hogy ilyen indulatok ("hisztéria") szabadulhatnak el a témában, mint amit látunk, a biztos tudás hiányának jele. Szerintem a "tudósok", fizikusok, meteorológusok, stb. felelőssége, hogy tudatlanságunkat társadalmi szinten is felvállaljuk. Ez nem népszerű dolog, mert a tömegek, politikusok, tankönyv-írók, stb. azt szeretnék, ha fix, biztos tényeket írhatnának le. Meg is teszik ezt, kiragadva egy-egy részletet és vitatva a másik oldal bizonyítékait. Amikor ezt a véleményemet itt-ott elmondom, látom a csalódottságot a hallgatók szemében, hogy "Hát én azt hittem, hogy a tudósok mindent tudnak!" meg hogy "Akkor meg mit csinálnak a kutatók, ha még ezt a fontos dolgot sem ismerik?". De akkor is fel kell vállalni és szerintem a probléma komplexitásának ismertetése és tudás-hiányaink beismerése (aki meg ért hozzá, annak a pótlása) a legjobb stratégia.

Üdvözlettel,

András

PS: A türelmeseknek, akik eddig eljutottak eddig, ajánlom a "Two Days Before the Day After Tomorrow" epizód megtekintését a South Park-ból... :-)

"Vissza a fizikai gyökerekhez - globális klímamodell személyi számítógépen"

Rövid szakmai bevezető:
Jánosi Imre (ELTE Komplex Rendszerek Fizikája Tanszék)

A klíma előrejelzésére a világ nagy intézeteiben használt globális csatolt
óceán-atmoszféra (olykor bioszféra is) numerikus modellek olyan összetettek,
hogy egyetlen kutató aligha képes a programot áttekinteni. Ráadásul a térbeli
és
időbeli felbontás és az egyre újabb részletek beépítésével megnövelt
komplexitás
nem váltotta be a kezdeti reményeket: megnövekedett instabilitás és

Dr. Horváth András, egyetemi docens
a fizikai tudományok kandidátusa
Széchenyi István Egyetem, Műszaki Tudományi Kar, Fizika és Kémia Tsz.
http://www.sze.hu/~horvatha