fizinfo - Re: [Fizinfo] Re: Van-e globalis felmelegedes?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Re: Van-e globalis felmelegedes?

  • From: Dávid Völgyes <david.volgyes AT gmail.com>
  • To: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Re: Van-e globalis felmelegedes?
  • Date: Sat, 24 Jan 2015 19:00:36 +0100

Négy opció létezik, két független kérdés összes változata:

- az emberiség okoz környezetváltozást (beleértve klímaváltozást is)
vagy sem
- s megpróbál-e tenni a változás ellen valamit vagy sem.

Igazából teljesen mindegy, hogy természetes folyamatról van-e szó,
vagy sem. A dinószauruszoknak nem nagy vígasz, hogy természetes módon
haltak ki annak idején.

Ha tegyük fel egy pillanatra, hogy nem az emberiség okozza a globális
felmelegedés jelentős részét, hanem természetes ingadozás, akkor ez
felmentést ad-e az erdőírtás alól, a városi szmog alól, vagy egyéb
környezetszennyezés alól? Nyilván nem. 1800as évek Angliájában nem
volt érdemi klímaváltozás, de ettől még az a mértékű
környezetszennyezés, ami akkor az ipari forradalom alatt például
Manchesterben zajlott, az hatalmas mértékben rombolta az emberek
életminőségét, s elég sok közvetlen áldozata volt.

Így szerintem nincs annak jelentősége, hogy mekkora részben
természetes a változás és mekkora részben az emberiség tevékenységének
következménye. Én ugyan meg vagyok győződve róla, hogy nagyrészt az
emberiség felelős, de ez nem érdekes, mert nem ad felmentést.

Volt egy érdekes vita arról, hogy ha a Yellowstone parkban egy
villámcsapás miatt erdőtűz alakul ki, akkor be kell-e avatkozni, vagy
hagyni kell leégni, mert ez lenne a természetes. Én úgy érzem, hogy az
emberiség számára a "természetes folyamat" az gyakorlatilag csak és
kizárólag önfelmentésként szerepel, s igenis el kell oltani a
Yellowstone parkot. S ha nagyméretű meteorit közeledne, akkor
pártolnám az elterelését, ha az ausztrál ördögöt természetes vírus
sodorná a kihalás szélére, akkor pártolnám a megmentésüket (ez amúgy
aktuális), s így tovább.

A mezőgazdaság sem természetes, az antibiotikum sem, a számítógép sem,
s nagyjából a modern életünk egyetlen darabja sem, de amikor
lényegében arról van szó, hogy nagyon megszerettünk pár dolgot,
például az autózást, s nehéz változatni rajta, akkor hirtelen fontossá
válik a "természetes ingadozás". Én nehezen tudom másként értékelni
ezt, mint egy (nem túl kifinomult) kifogásnak esetleg önámításnak.
Szerintem legjobban ez azon látszik, hogy miért is merül fel a kérdés.
Nem tudományos érdeklődésről van szó, az látszik, mert akkor
tudományos vita zajlana. Ehelyett arról zajlik, hogy meg se próbáljunk
környezetbarátabb módon élni, mert sokba kerül és úgy se számítana...

Arról van szó, hogy ha elismerjük, hogy az emberiség felelős, akkor
felelősséget kell vállalni. Ehelyett sértett óvodások szintjén úgy
zajlik a vita, hogy:
"- Te gyújtottad meg a függönyt, láttam!
- Nem én voltam, magától gyulladt meg!"
Nem mindegy, ha leég a ház?! Mintha megmentene minket a cselekvés alól
az, ha le tudjuk tagadni a saját szerepünket. Pedig ha tényleg
természetes, akkor is erkölcsi kötelességünk megtenni mindent ellene.

Ez az alapvető probléma szerintem: el kellene ismerni, hogy akkor is
van felelősségünk nem hagyni leégni a házat (nem hagyni kipusztulni a
fajokat, stb.), ha nem mi okoztuk a tüzet. De jelen esetben van a
kezünkben egy füstölgő gyufa, s próbálunk magyarázkodni.

Üdv,
Völgyes Dávid