fizinfo - Re: [Fizinfo] impulzus és impulzusmomentum

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] impulzus és impulzusmomentum

  • From: "Hudoba, György" <hudoba.gyorgy AT arek.uni-obuda.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] impulzus és impulzusmomentum
  • Date: Tue, 29 Oct 2013 23:29:40 +0100

Tisztelet Lista!

Sok bölcs és figyelemre méltó megjegyzés hangzott el eddig. Úgy tűnik nincs egyértelműen üdvözítő megoldás. Alapvetően én is a magyar megnevezések híve vagyok, ugyanakkor mégsem alkalmazom mindig következetesen. Ennek az is lehet az oka, hogy annak idején én is impulzusnak tanultam az impulzust, akarom mondani a lendületet. Ezen kívül még egy indokom van. Ha már az SI jelöléseket használjuk, akkor legalább ebben az esetben harmonizáljon a jelölés és a megnevezés. Persze az is lehet egy érv, hogy a többi fizikai mennyiség esetében sincs úgy, akkor miért erőlködni, az atomfizikában meg úgy is p-vel jelöljük.

A második téma esetében én először bevezetem a nyomaték vektor fogalmát, mint valamely vektor megszorozva balról vektoriálisan a helyvektorral. Ilyen módon az erő nyomatéka lesz a forgató nyomaték, az impulzusé az impulzus nyomaték. (A "momentum"-ot nem használom.)

Hudoba György