fizinfo - Re: [Fizinfo] Impulzus és impulzusmomentum

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Impulzus és impulzusmomentum

  • From: Piriti János <piriti AT t-online.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Impulzus és impulzusmomentum
  • Date: Tue, 29 Oct 2013 23:16:12 +0100

T. Kollégák,

kicsit eltávolodtunk az eredeti kérdéstől, de talán sebaj. Csaba kissé
elbizonytalanított, hogy akkor kezdő tanár koromban valamit nagyon másképp
csináltam, mint ahogyan most emlékszem rá, ezért előbányásztam közel harminc
év távlatából konkrétan:

A “lendülés” fogalom a dinamikai erőfogalom kialakításának egyik lépcsőfoka
volt, és “a lendület változási gyorsaságát” jelölte, tehát NEM a lendület
megváltozását. (“A lendület elég kis időszakaszban bekövetkező megváltozása
arányos az eltelt idővel, arányossági tényező a lendülés.” )
Az erőfogalom bevezetésénél pedig az erőhatás mértékéül éppen a lendülést
választottuk.
Az egész folyamat tartalmi lényege volt, hogy nem a “tradicionális" sztatikai
erőfogalomra építettük a mechanikát. Nekem egyébként tetszett:)
Az erő értelmezése a mostani tantervben is a dinamikai felfogást követi, de a
“lendülés” fogalom már nincs benne.

Üdvözlettel:
Piriti János