tanforum - Re: [Tf] Osztalyzas

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Osztalyzas

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Osztalyzas
  • Date: Mon Jun 18 18:09:03 2001
  • Comments: Sender has elected to use 8-bit data in this message. If problems arise, refer to postmaster at sender's site.

Udvozletem!

d_sanyi AT server.ady-debr.sulin
irta (18 Jun 01, 10:10) "[Tf]
Osztalyzas + kirandulas" subject-u leveleben:

> [...]
> feltetele az1,5-es atlag. En arra emlekeztem az SZMSZ-bol, hogy
> ha a javasolt jegy jelentosen, legalabb 0,5-el elter az atlagtol, akkor
> a tanarnak szoban meg kell indokolnia donteset, es esetleg, ha a
> konferencia nem fogadja el az indokait, akkor megvaltoztathatja a
> jegyet. Mint kiderult, ez a szabaly ervenyes a tobbi jegyre, az
> elegtelent kiveve. Szamomra ez erthetetlen. Az SZMSZ pontos
> szovege itt olvashato:
> www.ady-
> debr.sulinet.hu\adyhu\konyvtar\dokument\szmsz\jutalom.htm#szak

A kerdéses SzMSz-t nem tudtam elolvasni, itthonról írok és
innen nem szoktam WEB-et használni. (Köszönöm, Matav! :())

A mi iskolánk SzMSz-e is intézkedik ilyen kérdésrõl, mégpedig
egészen határozottan: (elnézést, de nem tudok szó szerint
idézni): 1,5 és 2,0 között, ha a tantestület úgy gondolja és ha a
szaktanár megbuktatta a diákot, a tantestület ezt módosíthatja
és megszavazhatja az elégséges osztályzatot. 1,5 alatt a diák
elégséges jegyet nem kaphat, 2,0 felett a diák semiképpen
nem buktatható meg. (Ez sem egészen pontos fogalmazás: mi
van, ha a szaktanár átengedi az 1,5 és 2,0 közötti tanulót, ám
a tantestület meg akarja buktatni...? Erre még lentebb
utalok...)

Mindenesetre ezek alapján -- ha a Ti SzMSz-etek is hasonló
szellemû, a tantestületeteknek valóban joga van 1,6 átlagra a
gyereket továbbengedni. Mondjuk -- ez már a saját
véleményem -- nem helyeselhetõ lépés ez a tantestülettõl, de
végül is az SzMSz betûjehez igazodik. Másik személyes
véleményem, hogy akinek a továbbhaladása szerintem nem
kívánatos, annak az átlaga biztosan 1,5 alatt lesz. A tanulót a
szaktanár ismeri, a tantestület (annyira) biztosan nem!
(Valószínûleg ezért van a mi SzMSz-ünkben az, hogy a
tantestület _felfele_ módosíthatja a szaktanár döntését, lefele
nem.) Így -- tehát a tuti 1,5 alatti átlaggal -- a döntés az én
kezemben marad! (Aki csak 1,6 átlagot hozott össze, annyira
lusta hogy még erõlködi sem kell a tanárnak az 1,5-éhez... :))
Tudom, ezt sokan cinikus véleménynek tartják -- én inkább
realistának mondanám.

(Az SzMSz-hez: annak potos, betû szerinti változatát nem árt
szerintem sem olvasgatni, illetve: azt a tantestület kellett hogy
elfogadja, azaz a kilakításához hozzászolhattát Te is...)

Koncz Endre irta (18 Jun 01, 12:03) "Re: [Tf] Osztalyzas +
kirandulas" subject-u leveleben:

> Nem celszeru utolso heten dolgozatot iratni /nalunk tiltva is
> van, 12. osztalyban az utolso 2 hetben/.

Mondjuk en sem szoktam -- minden heten, szinte minden oran
igen, de e vegen nem. De a gyerek ezt nem tudja, nem is
akarom hogy tudja. Szoktam is igergetni, hogy az utolso elotti
oran meg irnak... Tanulnak is ezerrel... Ami fontos es jo. Ezert
kerdem: miert nem celszeru a vegen iratni? (Mk. értelme nem
sok, lásd lentebba 35 jegyet... De ahol nincs 35...?)

Ezzel kapcsolatban lenne meg egy (inkabb csak elvi)
kerdesem. Az ev vegi jegy neve szerint az egesz ev
teljesitmenyet meri... Mennyire helyenvalo az ev vegen egy
felelettel, egy dolgozattal szereztetett jeggyel -- avagy mint a
kerdest feltevo eseten, nem is jeggyel merve azt -- az egesz
eves teljesitmenyt mero ev vegi jegyet modositani?

> Soha nem iratnek olyan dolgozatot, ropket, stb, amire nem adnek
> osztalyzatot Mindegy, hogy hogy sikerult. Sarkosan fogalmazva: en nem
> szorakozasbol iratok, javitok. Ne probalkozzon csak ugy, minden
> lehetseges kovetkezmeny nelkul! Felelotlenul ne probalkozzon.

Ez valóban fontos. A számokérésnek súlya van, arra jegyet
kapnak. Mindig! (Néha megkérdik, ki leht-e javítani... Erre
mindig nemleges a válasz, persze ha a következõ
számonkérés jobb jegyét tekinti javításnak az más... De amit
egyszer összehozott, az az övé. A számonkérésnek meg kell
adni a súlyát!)

> Ki szoktam szamoltatni veluk, hogy az e'vi 35 jegybol adott
> atlagon mennyit
> valtoztat egy jegy :-)

Yess, erre (is) gondoltam fentebb... (Persze, ahhoz hogy a
gyereknek egy évben 35 jegye legyen, a tanárnak -- heti két
órás pl. az én tárgyam, ez 76 órát jelent! -- is keményen meg
kell dolgoznia!)

> Szamomra meglepo, hogy tantestuleti ertekezletrol tavol lehet
> maradni ilyen csere-bere cimen.

Nalunk _semmilyen_ címen nem lehet távolmaradni. (Olyan,
mint egyetemista éveimben az áramlástan labormérések
voltak: a laborgyakorlat vezetõje szerint: igazolást csak a
halottkémtõl fogadnak el :)))

--
Üdvözlettel:
Dorozsmai Károly