fizinfo - RE: [Fizinfo] Einsteini paradigmaváltás 1. - az alapok

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

RE: [Fizinfo] Einsteini paradigmaváltás 1. - az alapok

  • From: Balázs Vető <vbzs AT hotmail.com>
  • To: Istvan Racz <racz.istvan AT wigner.mta.hu>, Szondy György <gyorgy.szondy AT gmail.com>, "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: RE: [Fizinfo] Einsteini paradigmaváltás 1. - az alapok
  • Date: Fri, 10 Jan 2014 08:03:56 +0000

Tisztelt Rácz István!

A kialakult levelezésben vélemények hangzottak el arról, hogy a jelenlegi
legjobb kozmológiai elmélet az általános relativitáselmélet, de az sem
tökéletes. A nyitott és érdeklődő emberekben megfogalmazódik az igény a
természet minél alaposabb megismerésére, törvényeinek pontosabb feltárására
és megfogalmazására. Ez a vágy motivált abban, hogy fizikus legyek. Miért
látja Ön problémának, ha néhány kollégája arról levelezik, érdeklődéssel
hallgatja egymást és az Ön álláspontját is, hogy feltehetően, módosítani kell
a relativitáselméleten?

Népgyűlésről és közfelkiáltásról csak Ön írt. Szondy György leveleiből
kiderült, tisztában van egy javított elmélet kidolgozásának nehézségeivel és
azt is tudjuk mindannyian, hogy egy javított, vagy alternatív elmélet
megvédése még az alkotásnál is nagyobb türelmet és több fáradtságot
igényelne. Amíg ez meg nem történik, csak munkahipotézisek létezhetnek és az
általános relativitáselmélet sértetlenül virágzik. A tudomány fejlődése azt
kívánja, hogy támogassunk minden nem áltudományos munkát, kezdeményezést.
Miért gondolja, hogy a sok száz elutasított arXiv kézirat nem tartalmaz semmi
hasznosat? Miért zárja ki annak lehetőségét, hogy a jövőben sem születnek jó
módosítások, vagy alternatívák?

Esetleg úgy gondolja, hogy a természet pontosabb leírása csak az általános
relativitáselmélet keretei között, annak tartalmi fejlesztésével, pontosabb
számításokkal érhető el? Ez esetben arra utalnék arra, hogy a kozmológia
fejlődése nem a - matematikailag egészen jól működő - arisztotelészi modell
újabb kristálygömbökkel való kiegészítésével folytatódott. A haladás
érdekében fel kell vállalni, hogy új lehetőségeket is számításba vegyen egy
kutató.

Az általános relativitáselmélet tökéletessége felől semmi kétség, ha lokális
jelenségeket kívánunk leírni vele. Az már viszont elgondolkoztató, hogy a
relativitáselmélet szerint a bolygók Nap körüli mozgása mit sem változna, ha
az univerzum csak a Naprendszerből állna. Nem kívánok ebben a levélben egyéb
felsorolást, vagy részleteket. Záró gondolatként annyit, hogy
nem szeretném az Andrzej Krasinski idézetben (amelynek tartalmával
egyetértek) a természetet az általános relativitáselmélettel helyettesíteni,
mivel utóbbi csak egy ember alkotta modell.

Ha levelemmel bárkit megbántottam, vagy személyes érdekeit sértettem,
elnézést kérek.
A témáról folyó további nyilvános levelezéstől visszalépek, nem biztos, hogy
a téma a fizinfó teljes közönségét érdekli. Magánlevélben, vagy más fórumokon
továbbra is szívesen nyilvánítok véleményt.

Tisztelettel,

Vető Balázs