Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei


Chronological Thread 
  • From: Pál Hidas <hidas AT mail.kfki.hu>
  • To: Endre Somorjai <somorjai AT namafia.atomki.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, Válas György <g.valas AT freemail.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei
  • Date: Sat, 29 Mar 2008 15:07:57 +0100 (CET)
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>


Én inkább kérdezni szeretnék a bolognai folyamattal kapcsolatban.
Szerencsere kiderült, hogy Bolgna nem Amerikában van, viszont
az a sejtésem, az amerikai rendszer a példa. Számomra önmagában
ez sem nem pozitív, sem nem negatív.

Amikor először találkoztam az amerikai rendszerrel, csak úgy baráti
elbészélés szintjén még a 80-as években, akkor úgy éreztem, hogy
az rugalmasabb, mint a magyar. Van egy 3 éves bachelor-bakkalaureátus
szint, amibe nekem is beletörik a nyelvem és ha jól böngészem a
szótárat, akkor gyöngykoszorúsat jelent. Ebből kellene valamit
magyarítani. A mesterképzés és a doktori képzés nyelvileg sem gond.

Nálunk a koszorús (azaz főiskolai) képzés élesen, intézményesen
elvált az ötéves mesterképzéstől, azaz már a középiskolában el
kellett dönteni, mi lesz a gyerekből. Ha szigorítani akarnánk, ezen
az alapon a főiskola-egyetem kettősség helyett akár a főiskola-
egyetem-doktoregyetem hármasságot is bevezethetnénk, de tovább,
akár már a középiskoláknak is előírhatnánk a többszöröződést,
tehát már 14 éves korában döntse el végleg a gyerek, meddig tanul
majd és így lennének érettgimnáziumok, koszorúsgimnáziumok, mestergimnáziumok és doktorgimnáziumok. Esetleg levihetnénk
az egész rendszert az óvoda szintjéig akár és akkor valószínűleg
már családi szintre is. Ez lenne a kasztosodás, ami kétségkívül
szilárdítja, kövesíti a társadalom szövetét, segít elkerülni
a forradalmakat és a kiugró teljesítményeket. Az 1 milliárdos
India esetén ez nem gond, a felső kasztban is vannak annyian
mint máshol egy nagyhatalomban. Hollandia viszont ilyen attitüddel
nem lett volna a világ vezető tengeri hatalma 1600 és 1650 között.

Ehhez képest a rugalmas amerikai rendszer meghagyja a döntést
az utolsó pillanatra - a hídon akkor kell átkelni, ugye, amikor
odaér az ember - és ha valaki nem tudja, nem akarja, nem folytatja,
de a hároméves egyetemi képzése nem veszik el hivatalosan sem
a számára, és nem kell feleslegesen az államnak finanszíroznia
még két év eredménytelen képzést. Ugye az a bonmot járta nálunk
a 80-as években, hogy aki egyszer bejutott az egyetemre, azt
az Isten sem menti meg a diplomától.

Nem kell ebben a rendszerben a főiskolákat sem összevonni feltétlenül
az egyetemekkel. A főiskola csak koszorús képzést ad, utána még
mindig lehet folytatni egy egyetem 2 éves mesterképzésén. Én ezt
egy jó rendszernek látom, nem tudom, a bolognai rendszer esetén
erről van-e szó. (???)

Akár igen, akár nem, szeretném végre egyszer azt is hallani, hogy
aki szerint rossz a bolognai rendszer, aszerint mi a rossz benne,
mert csak a végső ítéletet hallom a lényeges részletek nélkül.

Mi a bolognai rendszer? Mi a rossz benne? Vagy csak a magyar
adaptáció a rossz?

Hidas Pál


On Sat, 29 Mar 2008, Endre Somorjai wrote:

*-----------------------------------------------------------------------*
| E L F T H I R A D O |
| Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
|-----------------------------------------------------------------------|
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
|-----------------------------------------------------------------------|
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
*-----------------------------------------------------------------------*

On Fri, 28 Mar 2008, Válas György wrote:

Nem az amerikaiaknak köszönhető ez a mai helyzet, hanem egy
bizonyos
Hivatásos
Amerikamajmoló Bálintnak, aki meg van róla győződva, hogy amit
Amerikában
csinálnak, az minden, mindig és mindenütt univerzálisan üdvözítő, a
reáliákhoz pedig,
lévén csontfilosz, annyit ért, hogy mindegyik egyformán szörnyen
idegen
számára.
Jellemző egyébként rá, hogy még az amerikaiaktól lemásolt egyetemi
fokozatoknak is
csak a magyarban szörnyen hangzó amerikai nevét (bachelor és master)
hajlandó
használni a magyar oktatási rendszerben mélyen gyökerező, a magyar
nyelvhez jól
alkalmazkodó, és akár magyarosan is írható latin változat
(baccalaureus
vagy
bakkalaureusz és magister vagy magiszter) helyett.

Válas György


Valóban elszomorító a fizika oktatás helyzete. A fizikus
társadalomnak feltétlenül tennie kell valamit! Sajnos a fentihez hasonló
vagdalkozó szöveg ehhez nem elég és nem is segít!
Mielőtt Józsefeznénk, "amerikamajmolóBálint"-oznánk, vagy akár
Istvánoznánk, felhívnám a figyelmet arra, hogy a főbűnös a bolognai
szisztéma! A magam részéről ezzel az uniformizáló rendszerrel messze nem
értettem és ma sem értek egyet, de sajnos akár tetszik akár nem, ennek
kell működnie egész Európában! Sőt, tovább megyek: szerte Európában a
"master" és "bachelor" elnevezéseket használják! Számomra pl. a
"bakkalaureusz" kissé nyelvtörőnek (hangzása viccesnek) tűnik, nem
hiszem,
hogy egységes(!!!) európai elnevezésnek elfogadható lenne!

Somorjai Endre



Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page