fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: ELFT HÍRADÓ
List archive
- From: Pál Hidas <hidas AT mail.kfki.hu>
- To: Endre Somorjai <somorjai AT namafia.atomki.hu>
- Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, Válas György <g.valas AT freemail.hu>
- Subject: Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei
- Date: Sat, 29 Mar 2008 15:07:57 +0100 (CET)
- List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
- List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>
Én inkább kérdezni szeretnék a bolognai folyamattal kapcsolatban.
Szerencsere kiderült, hogy Bolgna nem Amerikában van, viszont
az a sejtésem, az amerikai rendszer a példa. Számomra önmagában
ez sem nem pozitív, sem nem negatív.
Amikor először találkoztam az amerikai rendszerrel, csak úgy baráti
elbészélés szintjén még a 80-as években, akkor úgy éreztem, hogy
az rugalmasabb, mint a magyar. Van egy 3 éves bachelor-bakkalaureátus
szint, amibe nekem is beletörik a nyelvem és ha jól böngészem a
szótárat, akkor gyöngykoszorúsat jelent. Ebből kellene valamit
magyarítani. A mesterképzés és a doktori képzés nyelvileg sem gond.
Nálunk a koszorús (azaz főiskolai) képzés élesen, intézményesen
elvált az ötéves mesterképzéstől, azaz már a középiskolában el
kellett dönteni, mi lesz a gyerekből. Ha szigorítani akarnánk, ezen
az alapon a főiskola-egyetem kettősség helyett akár a főiskola-
egyetem-doktoregyetem hármasságot is bevezethetnénk, de tovább,
akár már a középiskoláknak is előírhatnánk a többszöröződést,
tehát már 14 éves korában döntse el végleg a gyerek, meddig tanul
majd és így lennének érettgimnáziumok, koszorúsgimnáziumok, mestergimnáziumok és doktorgimnáziumok. Esetleg levihetnénk
az egész rendszert az óvoda szintjéig akár és akkor valószínűleg
már családi szintre is. Ez lenne a kasztosodás, ami kétségkívül
szilárdítja, kövesíti a társadalom szövetét, segít elkerülni
a forradalmakat és a kiugró teljesítményeket. Az 1 milliárdos
India esetén ez nem gond, a felső kasztban is vannak annyian
mint máshol egy nagyhatalomban. Hollandia viszont ilyen attitüddel
nem lett volna a világ vezető tengeri hatalma 1600 és 1650 között.
Ehhez képest a rugalmas amerikai rendszer meghagyja a döntést
az utolsó pillanatra - a hídon akkor kell átkelni, ugye, amikor
odaér az ember - és ha valaki nem tudja, nem akarja, nem folytatja,
de a hároméves egyetemi képzése nem veszik el hivatalosan sem
a számára, és nem kell feleslegesen az államnak finanszíroznia
még két év eredménytelen képzést. Ugye az a bonmot járta nálunk
a 80-as években, hogy aki egyszer bejutott az egyetemre, azt
az Isten sem menti meg a diplomától.
Nem kell ebben a rendszerben a főiskolákat sem összevonni feltétlenül
az egyetemekkel. A főiskola csak koszorús képzést ad, utána még
mindig lehet folytatni egy egyetem 2 éves mesterképzésén. Én ezt
egy jó rendszernek látom, nem tudom, a bolognai rendszer esetén
erről van-e szó. (???)
Akár igen, akár nem, szeretném végre egyszer azt is hallani, hogy
aki szerint rossz a bolognai rendszer, aszerint mi a rossz benne,
mert csak a végső ítéletet hallom a lényeges részletek nélkül.
Mi a bolognai rendszer? Mi a rossz benne? Vagy csak a magyar
adaptáció a rossz?
Hidas Pál
On Sat, 29 Mar 2008, Endre Somorjai wrote:
*-----------------------------------------------------------------------*On Fri, 28 Mar 2008, Válas György wrote:
| E L F T H I R A D O |
| Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
|-----------------------------------------------------------------------|
| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
|-----------------------------------------------------------------------|
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
*-----------------------------------------------------------------------*
Nem az amerikaiaknak köszönhető ez a mai helyzet, hanem egyHivatásos
bizonyos
Amerikamajmoló Bálintnak, aki meg van róla győződva, hogy amitreáliákhoz pedig,
Amerikában
csinálnak, az minden, mindig és mindenütt univerzálisan üdvözítő, a
lévén csontfilosz, annyit ért, hogy mindegyik egyformán szörnyenszámára.
idegen
Jellemző egyébként rá, hogy még az amerikaiaktól lemásolt egyetemifokozatoknak is
csak a magyarban szörnyen hangzó amerikai nevét (bachelor és master)hajlandó
használni a magyar oktatási rendszerben mélyen gyökerező, a magyarnyelvhez jól
alkalmazkodó, és akár magyarosan is írható latin változatvagy
(baccalaureus
bakkalaureusz és magister vagy magiszter) helyett.
Válas György
Valóban elszomorító a fizika oktatás helyzete. A fizikus
társadalomnak feltétlenül tennie kell valamit! Sajnos a fentihez hasonló
vagdalkozó szöveg ehhez nem elég és nem is segít!
Mielőtt Józsefeznénk, "amerikamajmolóBálint"-oznánk, vagy akár
Istvánoznánk, felhívnám a figyelmet arra, hogy a főbűnös a bolognai
szisztéma! A magam részéről ezzel az uniformizáló rendszerrel messze nem
értettem és ma sem értek egyet, de sajnos akár tetszik akár nem, ennek
kell működnie egész Európában! Sőt, tovább megyek: szerte Európában a
"master" és "bachelor" elnevezéseket használják! Számomra pl. a
"bakkalaureusz" kissé nyelvtörőnek (hangzása viccesnek) tűnik, nem
hiszem,
hogy egységes(!!!) európai elnevezésnek elfogadható lenne!
Somorjai Endre
- [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünete, Csorgo Tamas, 03/27/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünete, Kovács László, 03/27/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatá s válságtünete, Válas György, 03/28/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatá s válságtünete, Endre Somorjai, 03/29/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei, Pál Hidas, 03/29/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika ) oktatás válságtünetei, Válas György, 03/29/2008
- [Fizinfo] BSc-MSc, raics, 03/30/2008
- Re: [Fizinfo] BSc-MSc, Pál Hidas, 03/30/2008
- Re: [Fizinfo] BSc-MSc, Válas György, 03/30/2008
- [Fizinfo] BSc-MSc, raics, 03/30/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika ) oktatás válságtünetei, Pál Hidas, 03/30/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika ) oktatás válságtünetei, Válas György, 03/29/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei, Pál Hidas, 03/29/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatá s válságtünete, Endre Somorjai, 03/29/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatá s válságtünete, Válas György, 03/28/2008
- Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünete, Kovács László, 03/27/2008
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.