fizinfo - Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika ) oktatás válságtünetei

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika ) oktatás válságtünetei

  • From: Pál Hidas <hidas AT mail.kfki.hu>
  • Cc: ELFT Hirado <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika ) oktatás válságtünetei
  • Date: Sun, 30 Mar 2008 03:18:34 +0200 (CEST)

Az osszehasonlitasokat tekintve csak tevebeszelgetesekre tudok
hagyatkozni, ott valoban azt allitjak egyontetuen, hogy a magyar
kozepiskolasok elobbre tartanak, tartottak (amig nem vertek a
tanarokat tanulas helyett), mint az amerikaiak, de ez az elony
hatrannya valik az egyetem vegere valamiert. Ennek nyilvan sok
oka lehet, en csak sajat szemelyes emlekeimben bogaraszom egy
kicsit.

En a gimnaziumban nem voltam nagyon szerencses a fizikaoktatas
teruleten, mert kiserletet alig lattunk, ezt az egyetemen az
elso ket evben kiserleti fizika cimen potolta egy eloadas-
gyakorlat paros. Enelkul sokkal szegenyebbek lettunk volna,
nem tudom, hogy azokat az egyszeru kiserleteket a gimnaziumban
miert nem lehetett megcsinalni. A Mindentudas Egyetemen Bor Zsolt
is valami ilyesmit hianyolt a magyar fizikaoktatasbol. Megy
a kepletbiflazas es a fizika megutaltatasa.

Az egyetemen azutan volt egy matematikai alapstudium analizis
cimen, ami 6 feleven keresztul tartott, de mivel ennek eredmenyere
tulajdonkeppen mar korabban szukseg lett volna, ezert az elmeleti
fizikai tanszek kinjaban kitalalta az egyebkent nagyon erdekes
es hasznos vektorszamitast, hogy mindjart tudjunk szamolni az
elmeleti mechanika temaban is. Talan jobb lett volna a nagyon
matematikus analizis es a nagyon fizikus vektorszamitas helyett
egy fizikai matematika kurzus es kicsit kesobb belemerulni a kemenyebben matematikus fizikaba. De ez mondjuk negyedszazada
volt igy, nem tudom, ma hogy van. Mindenesetre nekem inkabb
ugy tunt, hogy akkor is 3 eves volt az alapkepzes, bar elotte
is lehetett felvenni speciket, de az igazi szakiranyt negyedevtol
tanultuk. Elokapartam az indexemet, negyedevtol szaporodtak meg
a fizikai targyak.

Nosztalgiabol had tegyek egy kis felsorolast az elso harom ev
targyai kozul :-)

politikai gazdasagtan, honvedelmi ismeretek, filozofiatortenet,
szamitastechnika (fortran papiron, gep nelkul), dialektikus
materializmus, tortenelmi materializmus, tudomanyos szocializmus,
fizika es termeles

ennel hasznosabb alapozo targyak az elso harom evben:

orosz, angol, testneveles, elektrotechnika, elektronika, kemia,
kiserleti fizika, analizis, vektorszamitas, numerikus analizis,
jelfeldolgozas, valoszinusegszamitas, csoportelmelet

az elso harom evben fizikabol a klasszikus fizika ment:

mechanika, elektrodinamika, relativitaselmelet, csillagaszat

de harmadevben elkezdodott a modern fizika attekintese is:

kozmikus fizika, magtechnika, termodinamika, szilardtestfizika,
nemrelativisztikus kvantummechanika

--- eddig a pontig en alapkepzest latok enyhe fizikus izzel

negyedevtol azutan mar tomenyen ment a modern fizika:

statisztikus fizika, molekulafizika, atommagfizika, szilardtestfizika (tovabbra is), kvantummechanika II., magenergia,
relativisztikus QED, mertekelmeleteke, kvantumterelmelet,
szoraselmelet, aramalgebra, elektrogyenge kh., renormalas,
insztantonok es szolitonok

--- ez volt a mesterkepzes

Had tegyem meg hozza a fenti tantargyfelsorolashoz, hogy talan
nehany termeszettudomanyos studium rovasara hasznos lenne a
kozepiskolaban tobb kozgazdasagtant tanulni.

Volt meg egy emlekezetes vita husz evvel ezelott, amibol mar csak
az egyik cikk cimet emlitem meg, kb.: "Tranzisztorok es fekete
lyukak a magyar kozepiskolai oktatasban." :-)

Hidas Pal