fizinfo - Re: [Fizinfo] Jogi problémák

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Jogi problémák

  • From: Tamas Biro <birot AT nytud.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Jogi problémák
  • Date: Sat, 26 Jan 2008 22:30:20 +0100 (CET)

Tisztelt lista!

Jó néhány hozzászólást nem értek a "jogi problémák" témakörében.

A jogi helyzet teljesen egyértelmû: ha én építek valamit, ami által a szomszéd ingatlanának az értékét csökkentem (például beárnyékolom a kertjét), akkor jogosan kér tõlem kártérítést. Ugyanúgy mintha megkarcolnám az autóját, és ezáltal okoznék kárt (értékvesztést) a vagyonában. Ez -- a naív jogértelmezésem szerint -- teljesen logikus. Jogi szempontból, gondolom, érdektelen, hogy az értékvesztésnek mi az oka. Vagyis a jelenlegi döntés (hogy t.i. egy fizikai szempontból alaptalan közhiedelem) az értékvesztés oka, nagyon logikusnak tûnik. Ha a kertjét beárnyékolom, az is a "közhiedelem" miatt veszít az értékébõl: fizikai szempontból elegendõ lenne egy lámpát odahelyezni. Egy értéktárgy, például ingatlan, értékét nem (kizárólag) objektív, hanem szubjektív tényezõk is meghatározzák.

(Ahol viszont a radart évtizedekkel ezelõtt építették meg, ott most nem történt értékvesztés, tehát nincs mit perelni. Esetleg az évtizedekkel ezelõtt történt értékvesztést. Vagy azt, hogy a radar miatt az adott ingatlan értéke kevésbé nõtt az elmúlt évtizedekben. Ehhez már tényleg jogász kell...)

Másrészt, azt sem értem, hogy mi köze mindehhez a fizika-óraszámok csökkentésének. Emlékszem, amikor a nyolcvanas évek végén hihetetlenül népszerûek lettek a parajelenségek. Vajon a kollégák szerint akkor is alacsony volt a fizika-óraszám? Vajon heti hány óra fizika kell ahhoz, hogy ezeknek a marhaságoknak ne üljön fel senki sem?

Halkan jegyzem meg, hogy az ötévnyi fizikusi tanulmányaim nem elegendõek ahhoz, hogy saját magam el tudjam dönteni azt, hogy milyen erõségû elektromágneses sugárzásnak milyen a fiziológiai hatása (például az idegpályákra). Nem tudom, hogy ha középiskolában több példát oldottam volna meg az ideális gázok, az elhajított testek vagy az áramkörök kapcsán, többet tudnék-e minderrõl. Talán, ha a fizikatanárom beszélt volna nekem ezekrõl a jelenségekrõl (például egy környezettan c. tárgy keretében), akkor talán. De, hogy pontos legyek, akkor sem tudnám saját magam kiszámolni / kimérni és eldönteni. Csupán lenne a fejemben egy tekintély által mondott vélemény... amit persze három év múlva felül tudna írni egy újságcikk, amely úgy kezdõdne, hogy "amerikai kutatók kimutatták, hogy az eddigi felfogással ellentétben..." (és ilyen újságcikkek tényleg vannak, csupán a 25 további pro és 25 további kontra kutatást felejtik el megemlíteni).

Ha az eseménynek van tanulsága, az szerintem nem az, hogy növelni kell a fizika-óraszámot. (Persze kifele lehet ezt kommunikálni, mivel különben kollégák állása kerül veszélybe. De befele azért ne higgyük el saját magunk.) Ha valami tanulsága van az esetnek, akkor az az, hogy javítani kell a fizikusok kommunikációját a széles közvélemény felé. Például, ha én lennék a KFKI kommunikációs vezetõje (létezik ilyen poszt?), akkor hetente meghívnám az újságok, tévék és rádiók tudományos rovatainak a szerkesztõit egy-egy elõadásra és beszélgetésre, ahol egy-egy kutató mutatná be a valódi tudomány álláspontját ezekrõl a kérdésekrõl.

Üdvözlettel,

B. Tamás

* Biro Tamas:
birot AT nytud.hu