tanforum - Re: [Tf] kötelezõk röviden?

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] kötelezõk röviden?

  • From: Szalayne Tahy Zsuzsa <sztzs AT aeg.c3.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] kötelezõk röviden?
  • Date: Sun Aug 11 16:55:01 2002

Sziasztok!

Nem akarok kotozkodni (nagyon), de a 3-4 mu nalunk 7. osztalyra keszulve
10, 10. osztalyra keszulve 17 db-ot jelent. Persze nem kell mind
elolvasni nyaron, lehet ev kozben is. Es nemelyiket lehet, hogy csak
masfel ev mulva tanuljak a diakok. Egyebkent 3-4 muvel meg egesz jol
kiegyeznek (vasarlaskor is).

Agnesnek irom, hogy nyugodtan valogasson a muvek kozott. Legkisebb
gyermekemnek kotelezo volt a Babo (A Gyuruk Ura elozmenye...), es
mindegyik gyermekemnek mas volt a kotelezo alsoban. Amennyire az
erettsegit ismerem, nincs konkret regenyelemzes tema. Legfeljebb egy
adott iro, stilus, korszak egy regenyet kell elemezni. Ennek
szamonkerhetoseget is sokan vitatjak, mivel az erettsegire nincs keznel
a mu, igy fejbol kell elemezni (persze nem legyen a mu rovid tartalma a
fogalmazas). Tovabbi szepsege a vizsganak, hogy magyar irodalombol van
az irasbali, es a szobelit a tanar allitja ossze, igy azokat a muveket
keri szamon, amiket tanitott.
Miutan eddig egy magyarszakos sem valaszolt, irok par olyan dolgot is,
amit kollegam mondott neha (felindulasaban): Ahany tanterv, annyi
kotelezo lista, igy az ember azt tanit amit akar, csak tudnia kell, mire
hivatkozzon.
Tovabbi utmutato az idei erettsegi: Radnoti szamos eclogaja kozul
sikerult egy olyat kivalasztani, ami nem minden szoveggyujtemenyben volt
benne. Mindenki tanulta?
Kerdes az, hogy ismert, vagy ismeretlen verset kell tudnia elemeznie a
diaknak?
Kerdes, hogy miert kell tobbszaz oldalas muveket megismernie a
diakoknak? (nem az erettsegi miatt, hiszen ott ezt senki nem keri rajtuk
szamon) Ha megvan a cel, akkor ki lehet valasztani a muveket, es el
lehet donteni, hogy melyiket, milyen stilusban dolgozza fel az ember.
Amikor meg en voltam kozepiskolas, a magyartanarunk kiosztotta a muveket
(lehetett vallalkozni, ki, melyiket olvassa el, es azon belul melyik
szereplo szerepet vizsgalja), es 5-6 diak az oran mondta el a
tobbieknek, mirol szol a konyv - es kozben elemezte is. Igy olvastam en
Anna Kareninat, masok a Haboru es beket... (AK-t gyakorlatilag
haromszor, merthogy jegyzeteket is kellett belole keszitenem az
eloadashoz)
A dramaknal is erdekes a cel. Szerintem fontos, hogy a diakok
megszeressek a szihazat is. Ezert a kotelezo dramakat szinhazban (ha
nem akkor videon) erdemes megismerniuk, es utana a szoveggel a kezukben
beszelni rola, elemezni... Tudom, fontos, hogy az ember mit kepzel el
olvasas kozben, de a gorog dramak-Moliere muvei nem olvasasra irodtak!
Es valakinek a filmmuveszetet is kellene tanitania!
Viszont Harry Pottert nem celszeru moziban kezdeni (mert az regenynek
keszult).

HP-rol annyit, hogy aki meg nem olvasta, ajanlom tegye meg. Nem akarom
irodalmi erteket megbecsulni Ez attol is fugg szerintem, hogy a fenti
kerdesre (miert olvastatunk...) mi a valasz. Erre a mure nagyon igaz,
amit Knausz Imre irt. Nem szabad tul koran a gyerek kezebe adni. Sokan
szolnak ellene, bar eddig mindig kiderult, hogy aki ellene volt, az nem
olvasta.

> Apropo: soha nem fogom megerteni, miert kell mk. Harry Pottert
> olvastatni 10-11 eves gyerekekkel, amikor magyar eredeti irodalom
> is van szepszammal! (Nem akarom "magyarkodni", csak eppen:
> Jokai, Gardonyi vagy Fekete Istvan _helyett_ IMO hiba HP fele
> fercmuvekkel megprobalni becserkeszni a gyerek olvasasi kedvet...)

Mondj egy olyan magyar muvet, ami arra vonatkozoan ad helyes erkolcsi
utmutatast, hogy
-hogyan banjuk, a masik fajta emberrel (massag kezelese, kulturak
egyuttelese),
-megmutatja, hogy a baratsag nem feltetlenul jelent klikkesedest (hajra
ftc/ujpest...),
-a velunkszuletett tulajdonsagok csak reszben hatarozzak meg a jovot, a
sikert; a kepesseg gyakorlas nelkul semmit sem er
-a nehezsegekkel szembe kell nezni es meg kell kuzdeni vele
-donteseidert felelos vagy
-de hibaidat kijavithatod (mindenki megjavulhat, jo utra terhet)
Ne feledjuk el hogy a mai fiatalsag benne el az Izrael-Palesztin ,
Arab-Globalizacio EU-csatlakozas vilagaban. A "szeme lattara" dolt ossze
a WTC. Ehhez kell megtanulnia viszonyulni, es megtalalnia a helyes
normakat (nem minden arabot kell kiirtani...). Erre idejet mult valasz
Jokai is es Gardonyi is (ez nem az o hibajuk).

A HP elso kotetei erre valaszolnak, megmutatva a rossz jelenletet es az
ellene szolo helyes lepeseket (tisztaver, felver, sarveru - nem ismeros?
az oriasok mind agresszivak?)
Emellett bemutatja, hogy a tanar is ember, kulonbozo, a diak szereti
vagy nem szereti, (okkal, vagy oknelkul), unalmas, vagy nem tud
fegyelmet tartani.
Persze a kornyezet meses, de a mai vilagot tukrozi. Ebben a meseben
kepzelt dolgokat tesz kezzelfoghatova, erzeseket testesit meg... -
legjobban a tukor tetszett, ami olyannak mutat, milyennek szeretned
latni magadat, a valosag helyett; meg a sotetben tanyazo mumus.

(Nem veletlenul irtam, hogy elso kotetek, a negyedik mar nem annyira jo.
A folytatas pedig nem veletlenul kesik. A lenyeg az elso harom kotetbe
belefert, a tobbi mar csak ragozasa, amihez ujabb torteneteket kell
kitalalni. Bar jo lenne, ha tevednek)

Persze HP olvasasa nem helyettesiti Jokait vagy Gardonyit, de az
utobbiak inkabb tortenelmi erdekessegek, es a seprunyelen lovaglas,
fakardozas - torok-magyar, nemet-magyar haborusdi - ma mar nem eletre
nevelo jatek.

SZOVAL: miert kell regenyeket olvasni? - ezt kellene eldonteni.

--
Szalayne Tahy Zsuzsa

sztzs AT aeg.c3.hu