tanforum - [Tf] Re: [Tf] kötelezők röviden?

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Re: [Tf] kötelezők röviden?

  • From: "Knausz Imre" <knauszi AT freemail.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Tf] Re: [Tf] kötelezÅ‘k röviden?
  • Date: Wed Aug 7 00:11:01 2002

Kedves Vitazok!
Nem akartam hozzaszolni ehhez az eszmecserehez, mert nem vagyok magyar
szakos (hanem tortenelem), de vegigtekintve a hozzaszolasokon: nos, szegeny,
Agi, nem sikerult irodalomtanarra akadnia a Tanforumon. (En mar egy ideje
ragom a Magyartanarak Egyesulete elnokenek fulet, inditana magyaros
levelezolistat, szerintem aktiv lenne.) De szerintem ez igy is egy fontos es
izgalmas beszelgetes: az irodalomtanitas lenyeget erinti.
Elsosorban Karcsival szeretnek vitatkozni (akivel annyiszor ertettem egyet
korabban).

> Csak halkan jegyzem meg: ha most ezeket nem olvassa el, akkor a
> budos eletben el nem olvassa... (Aprobetus kerdes: a BIBLIA-t el kell
> ovlasni? Eleg vaskos mu...)
illetve:
> 3-4 konyv szerintem nem razuditas (esetleg kicst kevesebbet nezi
> az MTV-r vagy a stupergagyi kereskedelmi csatornakat a TV-ben),
> illetve: attol baja nem lesz, ha klasszikust olvastatnak vele --
> szelesedik a latokore...

Ez eleg gyakori velekedes, de szerintem tobb okbol is felrevisz. Eloszor is:
attol, hogy fel van adva 3-4 (sokszor egyebkent tobb) konyv, meg nem biztos,
hogy elolvassa (tehat az sem, hogy kevesebbet tevezik). Lehet, hogy pl.
roviditett valtozatot olvas el, es eppen errol szol a vita. Lehet, hogy az
iskola arra nevel, hogy kivonatokat olvassanak a gyerekek, azaz muveltseg
helyett vetelkedotudast szerezzenek. Masodszor: a megjegyzesben rejlo
optimizmus (hogy ti. a feladott olvasmanyokat a gyerekek elolvassak,
megertik, es ezaltal muveltebbek lesznek) erdekesen viszonyul az ugyancsak
benne rejlo melyseges pesszimizmushoz (hogy ti. a magyartanitas keptelen
olvasova nevelni a gyerekeket, csak azt olvassak el, amire az iskola
kenyszeriti oket stb.). Szerintem ez utobbi a cel (az olvasova neveles), es
en is ketelkedem abban, hogy ezt ugy erjuk el, ha 15 eves gyerekekkel gorog
dramakat olvastatunk.

> Apropo: soha nem fogom megerteni, miert kell mk. Harry Pottert
> olvastatni 10-11 eves gyerekekkel, amikor magyar eredeti irodalom
> is van szepszammal! (Nem akarom "magyarkodni", csak eppen:
> Jokai, Gardonyi vagy Fekete Istvan _helyett_ IMO hiba HP fele
> fercmuvekkel megprobalni becserkeszni a gyerek olvasasi kedvet...)

Hat eppen azert, hogy megszeressek az olvasast. Te Gardonyival, Jokaival
allitod szembe HP-t, valojaban azonban arrol van szo, hogy a HP
nagysagrendekkel szinvonalasabb irodalom, mint a Bravo Girl vagy a
SzazszorSzep, ill. a teleregenyek, szappanoperak stb. Mert atjarast biztosit
a valoban magas (mely) irodalomhoz. Szerintem kulonbseg van a szorakoztato
irodalom es a fercmu kozott, es a HP nem fercmu (noha az un. "konnyu
mufajhoz" tartozik).
Masreszt a gyerekek ma mar masok, mint 30 evvel ezelott (amikor en jartam
altalanos iskolaba). Jokait olvastatni hetedikben halalos bun (Jokai ellen).
A gyerekek tobbsegenek nem tetszik, unjak, nem ertik, es megtanuljak, hogy
Jokai szar iro, akit nem erdemes olvasni. Ez nem lehet cel. Szomoru
tapasztalat, hogy az egykor nagyon nepszeru Egri csillagokat is egyre
kevesbe szeretik a gyerekek. (Egyebkent szerintem az Egri csillagok semmivel
sem ertekesebb mu, mint a HP - bar nem is ertektelenebb.) Nagyon fontos,
hogy mit mikor adunk fel. Szerintem egbekialto, hogy a Tuskevart (ha mar a
draga F. I. is szoba kerult) egy csomo helyen alsoban olvastatjak. Aki
emlekszik meg, hogy mirol szol, az tudja, hogy ez micsoda baromsag.

> Es: miert bovulne az irodalom? Homerosz uj muveket publikal...? :)))
>
> Na, azt meg en nem eroltetnem... Eszterhazy Javitott kiadasabol
> olvastam par oldalt -- hat akinek kell az ilyen kusza dolog, olvassa,
> nahy a vilag, sokfelek vagyunk, de az iskolaban rengeteg idotallo
> dologra sincs ido...

Eleg sajatos allaspont. Ha az iskolaban csak regi muveket tanitunk, hol
tanuljak meg a gyerekek olvasni a mai irodalmat? Vagy nem az a cel, hogy
legyen kozonsege a kortars irodalomnak (es muveszetnek stb.) is? Pontosan
arrol van szo, hogy meg mi diplomasok is nehezen igazodunk el ebben a
vilagban, mert nem ismerjuk a kodjait. A Javitott kiadassal egyebkent
(szerintem) pontosan beletrafaltal. Ez a konyv (szerintem) kifejezetten
kotelezoolvasmany-gyanus: mind tartalmi, mind poetikai ervek szolnak
amellett, hogy olvastatni kellene a kozepiskolaban. De hat ez csak egy
velemeny, a lenyeg, hogy nem kellene kidobni az ablakon a kortars irodalmat
(mert azt irtak pont nekunk).

Illetlenul hosszu voltam, bocsanat. Csak meg egy megjegyzes.

Agi irta:
> Bennem leginkább az a kérdés merül fel: én, mint
> magyartanár, mennyire merhetek elszakadni a bevett
> szokásoktól? Ha a magam ízlése szerint tanítok, nem
> szenvednek-e hátrányt a gyerekek az érettségin,
> felvételin?
> (És ez itt már egy újabb kérdést vet fel: a vizsgák
> értékének kérdését.)

Szerintem ez a donto kerdes. Szivesen elmelkednem errol, de ez mar tenyleg
masfele vezet.

Udv
Knausz Imre
knauszi AT freemail.hu