tanforum - Re: [Tf] k�telez�k r�viden?

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] k�telez�k r�viden?

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] ktelezk rviden?
  • Date: Mon Aug 5 11:53:01 2002

Udvozletem!

B. Ágnes irta (5 Aug 2002, 2:36)
"Re: [Tf] kötelezõk röviden?" targyu leveleben:

> Dorozsmai Károllyal és Szalayné Tahy Zsuzsával, vagyis
> mindkettejükkel részben egyetértek, részben nem.

:))))

> Ez teljesen igaz, sõt az olvasással nem csak a
> szókincs bõvül, hanem a stilisztikai érzék és fõleg a
> helyesírás is javulhat! No meg az olvasás sebessége.
> A klasszikusok pedig többnyire jó fordításban vannak
> meg magyarul.

Apropo: soha nem fogom megerteni, miert kell mk. Harry Pottert
olvastatni 10-11 eves gyerekekkel, amikor magyar eredeti irodalom
is van szepszammal! (Nem akarom "magyarkodni", csak eppen:
Jokai, Gardonyi vagy Fekete Istvan _helyett_ IMO hiba HP fele
fercmuvekkel megprobalni becserkeszni a gyerek olvasasi kedvet...)

> Itt azt gondolom, kompromisszumra lenne szükség. Az
> kétségtelen, hogy a 14-15 éves kilencedikes gyerekekre
> rázúdítani azt a rengeteg klasszikust, kicsit túlzás.

3-4 konyv szerintem nem razuditas (esetleg kicst kevesebbet nezi
az MTV-r vagy a stupergagyi kereskedelmi csatornakat a TV-ben),
illetve: attol baja nem lesz, ha klasszikust olvastatnak vele --
szelesedik a latokore...

> Szerintem sem elegendõ a részlet vagy a rövidítés,
> legalábbis egy regénynél semmiképpen, hiszen az kerek
> egész.

Pontosan. A rovodotes az mar egy masik mu!

> A Biblia, vagy akár a homéroszi eposzok más
> kérdés, hiszen sok részbõl alkották meg õket, ezekbõl
> valóban elegendõ néhány gondosan kiválasztott részlet.
> De az kell, fõleg azért, mert késõbb számtalanszor
> fogunk hivatkozni rájuk.

A lanyom hatodikos, az evvegi vizsgajan valami targybol
(tarsadalomismeret? magyar?) a Bibliarol kellett egy tetel...
Elkepesztoen keves!

> Az irodalom tananyag a mai irodalommal bõvül(ne)

Na, azt meg en nem eroltetnem... Eszterhazy Javitott kiadasabol
olvastam par oldalt -- hat akinek kell az ilyen kusza dolog, olvassa,
nahy a vilag, sokfelek vagyunk, de az iskolaban rengeteg idotallo
dologra sincs ido...

> Az ismereteket lehet tömöríteni, de
> nem az olvasnivalót, ez két külön dolog.

Azt hiszem, ez a kulcsmondat!

> És egy idõ után önállóan is tudnak
> "elemezni".

A hatam borsodzik, ha a kozepiskolai elemzesekre gondolok!
Borzalmas! Ha az irodalomtanitasnak az a celja, akkor IMO az is
borzalmas!

--
Viszlat: D. Karoly