tanforum - Re: [Tf] k�telez�k r�viden?

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] k�telez�k r�viden?

  • From: "B. �gnes" <benceagi AT yahoo.com>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] ktelezk rviden?
  • Date: Mon Aug 5 12:04:00 2002

--- Dorozsmai Karoly
<kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
wrote:

> A hatam borsodzik, ha a kozepiskolai elemzesekre
> gondolok!
> Borzalmas! Ha az irodalomtanitasnak az a celja,
> akkor IMO az is
> borzalmas!

Nos, az elemzés is sokféle lehet. Mostanában elég sok
segédanyagot átlapozgattam, az iskolai anyagban
szereplõ mûvek elemzéseit, hát, valóban sok borzalmas
van közöttük.

Én úgy érzem, arra kellene ránevelnünk a gyerekeket,
hogy felismerjék a szépet az irodalomban, tanuljanak
meg különbséget tenni, tudjanak élvezni egy-egy szép
verset, egy-egy csendes órát könyvvel a kezükben...

Nem baj az, ha valaki nagyon fáradt, és krimit olvas
kikapcsolódásul. Ha tudja, hogy mi az a krimi. És ha
máskor mást is a kezébe vesz. Ha nem csak az izgalmas
cselekmény létezik számára egy könyvben, hanem
felfigyel a stílusbeli szépségre, az író jó
megfigyeléseire, a jellemábrázolás finomságaira,
meglátja a finom humort, nem csak a harsányat... Sok
mindent sorolhatnék még, amit fontosnak tartok, pedig
nem jellemzõ az "irodalmi elemzésekre".

Bennem leginkább az a kérdés merül fel: én, mint
magyartanár, mennyire merhetek elszakadni a bevett
szokásoktól? Ha a magam ízlése szerint tanítok, nem
szenvednek-e hátrányt a gyerekek az érettségin,
felvételin?
(És ez itt már egy újabb kérdést vet fel: a vizsgák
értékének kérdését.)

B. Ágnes