tanforum - Re: [Tf] k�telez�k r�viden?

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] k�telez�k r�viden?

  • From: "B. �gnes" <benceagi AT yahoo.com>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] ktelezk rviden?
  • Date: Mon Aug 5 11:37:01 2002

Örülök, hogy némi érdeklõdést mégis kiváltott a
kérdésem, és remélem, ahogy jön az augusztus vége,
egyre többen mondanak véleményt - szerintem ez fontos
kérdés.

Dorozsmai Károllyal és Szalayné Tahy Zsuzsával, vagyis
mindkettejükkel részben egyetértek, részben nem.

Sz. T. Zs. :
> tudja mennyire hu"
> vegigolvasni a diakoknak,
> megfelelo sebessegu

D. K. :
> Azt hiszem azert, hogy novekedjen mind az aktiv,
> mind a passziv
> suokeszlete.

Ez teljesen igaz, sõt az olvasással nem csak a
szókincs bõvül, hanem a stilisztikai érzék és fõleg a
helyesírás is javulhat! No meg az olvasás sebessége.
A klasszikusok pedig többnyire jó fordításban vannak
meg magyarul.

Sz. T. Zs. :
> (jobbnak tartom a

D. K. :
> Azert nem mindegy, mit olvas...

Itt azt gondolom, kompromisszumra lenne szükség. Az
kétségtelen, hogy a 14-15 éves kilencedikes gyerekekre
rázúdítani azt a rengeteg klasszikust, kicsit túlzás.
Pedig tudom, hogy vannak köztük olyanok, akik
életükben még el nem olvastak egy könyvet.
Szerintem meg kell taláni a módját, hogy legalább
egy-két szabadon választott könyvet is
megbeszélhessenek irodalomórán . Már csak azért is,
hogy "el tudják helyezni" a horror, sci-fi és egyéb
általuk kedvelt mûfajokat.

Sz. T. Zs. :
> elegendok reszletek

D. K. :
> Nem elegendoek.

Sz. T. Zs. :
> neveles) elegendo egy

D. K.:
> Ebben sem vagyok biztos!

Szerintem sem elegendõ a részlet vagy a rövidítés,
legalábbis egy regénynél semmiképpen, hiszen az kerek
egész. A Biblia, vagy akár a homéroszi eposzok más
kérdés, hiszen sok részbõl alkották meg õket, ezekbõl
valóban elegendõ néhány gondosan kiválasztott részlet.
De az kell, fõleg azért, mert késõbb számtalanszor
fogunk hivatkozni rájuk.

Sz. T. Zs. :
> adott oktatási ido
> ismereteket.

D. K.:
> Amit tomoritenek, az szerintem mar nem az eredeti.
> Es: miert bovulne
> az irodalom? Homerosz uj muveket publikal...? :)))
> Vagy maximalistak
> a magyartanarok? :(((

Az irodalom tananyag a mai irodalommal bõvül(ne), de
nem igazán bõvül, ma sem tanítunk sokkal több modern
irodalmat, mint húsz évvel ezelõtt (legfeljebb kicsit
más szemszögbõl). Az ismereteket lehet tömöríteni, de
nem az olvasnivalót, ez két külön dolog. Nyugaton az a
módszer dívik, hogy fele annyi tudást sem kell
felhalmozniuk a diákoknak (évszámok, életrajzok, címek
stb), viszont sokkal többet gondolkoznak, beszélnek a
mûvekrõl. És egy idõ után önállóan is tudnak
"elemezni".

Nagyon kíváncsi vagyok a többiek véleményére!

B. Ágnes