tanforum - Re: Megbizhatatlan levelezesi atjarok

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Megbizhatatlan levelezesi atjarok

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: Megbizhatatlan levelezesi atjarok
  • Date: Fri Jun 4 10:50:27 1999

Udvozletem!

Andras Bato irta (4 Jun 99, 10:03)
"Megbizhatatlan levelezesi atjarok" targyu leveleben:

> Mint azt korabban -talan a techinfo listan- valaki mar elore jelezte,
> nehany sulinet gep bekerult az ORBS adatbazisba, mint "insecure mail
> relay", ami alkalmas pl. spam kuldesere! (Arra gyanakszom, hogy ezek az
> iskolak mind NT szervert hasznalnak...)

Hat, nem egeszen... Mar ami az NT-t illeti... Amugy sem kene IMO
operacios rendszerre kihegyezni a dolgot, foleg ha nincs pontos
infonk a dologrol :-)))

Valoban a techinfon jartuk korul (szakszeruen!!) a dolgot. Roviden
osszefoglalva az ott elhangzottakat: az iskolak egy resze
levelezesehez olyan levelezorendszert hasznal, ami mail relay host
igenybevetelet kivanja. Erre a Sulinet-ben a regionalis gepek
szolgalnak. Sokan hasznaljak is ezt. Magam is. (Peldaul a
miskolci a 195.199.0.222 IP cimmel vagy a 195.199.0.121 a
budapest gep) Az ORBS megprobal levelet feladni a szervereinket
beallitva SMTP atjaronak. Ha ez sikerul, a kerdeses levelezesi
atjarot felveszi a tilro listara. De! Akik a Sulinet valamelyik kozponti
gepet hasznaljak mail relay host-kent, el kell szenvedjek a tiltast
akarcsak ha egyetlen olyan iskolai, levelet tovabbito szerver van,
akin keresztul, akit SMTP-nek beallitva lehet barhonnan levelet
feladni, mert eppen a mail relay host mechanizmus miatt az ORBS
nem a kerdeses gepet (iskolai szervert), hanem a kerdeses Sulinet
gegionalis kozponti gepet teszi tilto listara...

Ami az operacios rendszereket illeti: en iskolaban IntranetWare-t
uzemeltetek, nagyon megfelel IMHO iskolai korulmenyekre. Sokat
tudnek irni pozitivumairol, de mas operacios rendszerek
negativumairol meg akkor akkor sem, ha ismernem oket.. :-) Ez
nem a negativ kampany helye... Sot: amit kedvelunk, annak is
lehetnek hibai: Pl. IntranetWare alatt Mercury/Pegasus parost
hasznalva, igen idealis levelkezelesi kornyezet alakithato ki
(szerintem a legjobbat, de elfogult vagyok :-)))), csak sajnos az
ingyenes Mercury nem teljes erteku mail host, neki bizony kell a
mail relay host... Es Lunix-ot nem uzemeltetek (sem idom, sem
tudasom ra nincs!) Szoval: amig az ahhoz a Sulinet kozponti
gephez leveltovabbitas celjabol kapcsolodo iskolak kozzul csak
egy is lesz, akinek a sajat szerveren a leveltovabbito mail relay
ugben nem zart, addig en sem tudok levelet feladni ugyanezt a
Sulinet gepet tovabbitonak hasznalva azokra a cimekre, amik
figyelik az ORBS adatbazisat...

Bovebbeket a TECHINFO archivumban! (Vagy akinek mercury-ja
van es nincs lezarva vagy nem tudja, le van-e zarva, akar itt a listan
[bar tipikusan TECHINFO tema], akar maganban).

Jo hetveget!

Udvozlettel:
Dorozsmai Karoly
kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu