fizinfo - Re: [Fizinfo] MTA és az akadémiai szabadság

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] MTA és az akadémiai szabadság

  • From: szivos.janos AT energia.mta.hu
  • To: mayer.istvan AT ttk.mta.hu, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] MTA és az akadémiai szabadság
  • Date: Wed, 17 May 2017 12:34:39 +0200

Kedves Mindenki!

Én eddig (nagyrészt) élvezettel olvastam a különféle álláspontokat és a vitát.
DE: Ezt a "sorosozás" vetületet hagyjuk ki a vitából, a többi világnézeti elemmel együtt, amik miatt az "itt a vége"-típusú levelek születtek.
Ugyanis a "sorosozás" miértje akár így, akár úgy, nem a szűken vett probléma lényegi része, hanem a kormányzati kommunikációé. /Megjegyzem, a kormány részéről mindig "(magyar származású) amerikai milliárdos" a jelzője, és az antiszemita vonalat még Köves Slomó rabbi sem látta ebben az ügyben (pl. https://444.hu/2017/05/12/koves-slomo-rabbi-szerint-sorosozni-antiszemitizimus). - Igen, tudom, őt is lefizették :D/
A Mayer István által linkelt "egy szlovén filozófus":
- "Hegelian Marxist"
- (in his first book) "he departed from traditional Marxist theory"
- "was a member of the Communist Party of Slovenia"
(https://en.wikipedia.org/wiki/Slavoj_Žižek)
Csak hogy lássuk azt a keretet, amiben ő látja a világot.
A fizikusoknak, természettudósoknak olyan tematikájuk van, ahol a megfigyelő világlátásától, prekoncepciójától függetlenül elvégezhető kísérletek eredménye fogja igazolni az adott állítások helyességét vagy helytelenségét. /Igen, várható értékben, és igen, a kvantummechanikai méréselméleti vonatkozásoktól most tekintsünk el. :)/
Ezzel szemben a társadalomtudomány olyan természetű, hogy mindenki a saját "ideológiai keretein belül" értelmezi a lezajló folyamatok, események "nagyobb kontextusát". Ez parttalan vitához vezet. Pl. a civilizációkutatók szerint az utopisztikus jövő egy globális, nemzetek nélküli Föld felé vezetne, mert a Föld javai így oszthatók el leghatékonyabban. Én a magam részéről nem szeretném, hogy a nemzetek megszűnjenek, de az "én utópiámban" is együttműködnek a nemzetek a javak tökéletes elosztásában. Nincs 1 db. igazság, hanem több előnyös(ebb) és hátrányos(abb) megoldás van.
Így azt javaslom, maradjuk a pro és kontra tények felsorolásánál, és előbb-utóbb mindenki el fogja tudni dönteni, hogy mi az előnyösebb megoldás, amiről esetleg majd lehet közleményt is kiadni.
Én a magam részéről általában inkább NEM a "baloldalinak nevezett" gondolkodásmóddal szoktam egyetérteni, de az érvek ütköztetése után azt látom, hogy a felsőoktatási törvény módosítása MELLETT NAGYON KEVÉS érv hozható fel. A gyorsított ütemű módosítás és az egyeztetés elhagyása mellett meg még kevesebb.

Apró megjegyzés: a CEU csak posztgraduális képzéseket folytat, ahogy láttam, évente ~200 tanulónak. Ezen ~200 tanulónak nagy része (ha jól emlékszem 70%-a) külföldi. Tegyük fel, hogy csak a fele külföldi, ekkor évente ~100 diákról beszélünk. HA ez tényleg egy "agymosoda", akkor hol szignifikás az évente +100 "agymosott", mikor már így is több tízezren vannak az "agymosott tüntetéseken"? Kevesebb, mint évente 1%. (Fun fact: Az idei ~100 összemérhető azzal, ahányan Bayer Zsolt kitüntetése után visszaadták a saját lovagkeresztjüket.. Ha az nem sok/nem lényeges, akkor ez miért az?) Ezért sem érzem túl okos érvnek ez ügyben a "sorosozást", és ezért sem segíti a vitát.

Tehát azok, akik a felsőokt. törvény módosítása mellett vannak, azoktól még nagyon jó lenne érveket látni. Volt (ha jól tudom) 28 db külföldi egyetem itthon, abból a CEU-n kívül hatot (6) bezárnak a törvény miatt. Miért jobb ez az országnak, mintha ezen egyetemek zavartalanul folytathatnák a működésüket? Hol kapunk többet, mint a (helyes vagy ferdített) nemzetközi kritikák és a(z igazul vagy hamisan keltett) nemzetközi felháborodás miatt veszendőbe menő kutatási pénzek? Hol lesz meg a pozitív hatása annak, ha 1-2 (ugyan nem feltétlenül természettudományt művelő) nemzetközileg ismert kutató "kicsit morcos lesz" a veszélybe kerülő állása miatt? - Ezeket a nemzetközi eseményeket, mint okozatokat természetesen a tv. módosítása előtt is pontosan lehetett látni előre. Gondolom a kormány számolt ezekkel, mint "szükséges rosszal".
Ja, és a jogi érvelés ("a törvényt be kell tartani") sem feltétlenül érvényes, mert az előző ellenőrzésen 2012-ben (az is a fidesz kormányzása alatt!) még minden rendben volt, továbbá - ahogy többen kifejtették - egy káros törvényt nem előnyös betartani (és meghozni sem).
Szóval kíváncsian várom az objektív érveket a törvénymódosítás és annak remélhető pozitív hozadékai mellett, mert ellenérvből már nagyon sok volt, és utóbb már nem szorosan idetartozó "filozofálásból" is.
Üdvözlettel,

Szívós János

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
A nemzetközi kontextusról érdemes megnézni egy szlovén filozófus
interjúját az angol TV-ben (83 sec):

https://www.facebook.com/Channel4News/videos/10154845916691939/

M.I.

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |

Tisztelt Raics Peter!

i) Az (1)-en alapuló (2) és a (3a) mintha nem ugyanazt
fejezné ki!? M.F. véleményét az MTA "felpuhította"? Nem
merték megírni, hogy az akadémikusok nem egyhangúan
vélekedtek a kérdésről? Volt (egy) ellentétes vélemény is
a kerekasztal megbeszélésen? Persze, tudom, hogy ez csupán
"elismétli a hamis kormánypropagandát". De akkor is!
Tessék kritizálva közölni, de nem elhallgatni! Mivel ez a
hír aláírás nélkül jelent meg, ezért az MTA hivatalos
véleményét közli. Vagyis az MTA maga megsérti az akadémiai
szabadságot a tudományosság nevében?

Akar ez is lehet, nyilvan az MTA sem szentek gyulekezete.
Viszont ha "hivatalos velemeny", tehat nem reszletes
beszamolo a vitarol, akkor nem okvetlenul szukseges a
kisebbsegi allaspont(ok) kozlese.

Ha mar a velemenyeknel tartunk, en hianyolom pl. a
Professzorok Batthyany Korenek, mint a felsooktatasban
erintett, markans szervezetnek az allasfoglalasat is.

Milyen nálunk a tudományos helyzet? Ez utóbbiért kik a
felelősek? És a felsőoktatás problémáiért? Nézzünk már
magunkba, gyakoroljunk néha önkritikát is és tegyünk meg
minden tőlünk telhetőt, mielőtt felfelé mutogatunk.

Lex CEU ugyben a tolunk telheto az lenne, hogy az ELFT,
es/vagy az MTA Fizikai Tudomanyok Osztalya is allast
foglaljon rola, hangot adva a vitathatlanul jelen levo, eros
kritikanak.

Ugy tunik, a tisztelt fizikus kozosseg erre sajnos nem
kepes, alapvetoen a politikai megosztottsaga miatt.

Ez nagyon szomoru, es itt mar valoban csak magunkra
mutogathatunk. Annyit sem tudunk mondani, hogy legalabb (az
amugy jogszabalyban is eloirt) elozetes egyeztetesre, es a
kovetkezmenyek felmeresere szukseg lett volna??

Udvozlettel:

Hajdu Csaba

| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| listsadm AT mail.kfki.hu |