fizinfo - [Fizinfo] Akadémiai versenyképesség és CEU

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Akadémiai versenyképesség és CEU

  • From: Andras Lorincz <lorincz AT inf.elte.hu>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>, Hajdu Csaba <hajdu.csaba AT wigner.mta.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Akadémiai versenyképesség és CEU
  • Date: Thu, 18 May 2017 05:40:50 +0000
  • Accept-language: en-US
  • Spamdiagnosticmetadata: NSPM
  • Spamdiagnosticoutput: 1:99

"De nem is erdemes ezzel foglalkozni, sokkal erdekesebb lenne a
torvenymodositas tamogatoitol vegre erveket hallani, "

A törvénymódosítás céljával, miszerint a magyar egyetemek versenyképességét
érdemes kiegyensúlyozni, támogatni lehet, de csak amennyiben az a magyar
egyetemek színvonalának emelését szolgálja. Elismerendő, hogy számos
erőfeszítés történt erre. Ilyen például a
http://www.tka.hu/international-programmes/2966/stipendium-hungaricum/

Stipendium Hungaricum - Tempus
Közalapítvány<http://www.tka.hu/international-programmes/2966/stipendium-hungaricum/>
www.tka.hu
Stipendium Hungaricum Scholarship Programme . Call for Applications
2017-2018. The first applications round of the Stipendium Hungaricum
Scholarship Programme for ...

program, amely mintegy € 900 havi támogatást ad a jelentkezőknek. Ilyen az
Erasmus program is. (Velem vietnámi, egyiptomi, ghanai, iráni és japán
BSc-MSc--PhD--postdoc hallgatók is dolgoznak kutatási témákon, ill. várható
algériai, jordániai és indiai hallgató is). Ilyen a *Lendület* program; az
is elősegíti a PhD képzést.

További lehetőség lenne a CEU esetén már sikerrel művelt képzési forma,
amelynek lényege, hogy az EU-n kívül akkreditálják a képzést, de a képzés itt
folyik.

A fentiek célszerűek, mert a magyar egyetemek pontozása a PhD típusú képzés /
impakt / szabadalmak / nemzetközi hatás miatt marad le a CWUR versenyben:

[cid:16263c51-07e1-4277-81c4-91d40fbbec31]

Véleményem szerint legalább két feltételnek kell teljesülnie:

- ösztöndíjak Erasmus, Stipendium Hungaricum, Lendület), ami elindult

- nemzetközi szinten elismert PhD, amihez USA és esetleg más akkreditációk
szükségesek. Jelentős kihívást jelentenek, de a magyar egyetemek néhány
képzése elérheti a szükséges szintet.

Más típusú intézkedést nem látok szükségesnek. Az oktatói-kutatói közösséggel
való egyeztetés hiányában, egyes intézkedések súlyos károkat okozhatnak az
egyetemi versenyben. Az ok: a nemzetközi szintű oktatás-kutatás nincsen
helyhez kötve, az bárhol folytatható, ha az oktató-kutató magas szinten
elismert.

Üdvözlettel,

Lőrincz Andás

Ui.: Nyitott formában megismétlem korábban csak burkolt formában tett
megjegyzésemet. A hozzászólók zöme (talán egyetlen "Lendületes" kivételével
-- és tisztelet a hozzászólásért) nem kockáztatott semmit. Tipikus volt a
nyugdíjas, nem anyaországbeli, esetleg PhD hallgatói hozzászólás. Ha a
fizinfo a véleményeket valóban látni szeretné, akkor titkos szavazásra van
szükség. Ez is oka volt annak, hogy volt egy pont a vitában, amikor az érdemi
vitának "vége" lett. Politikai állásfoglalást az aktív és karrierjüket építő,
az itthon maradást preferáló fizikusoktól *ma* én nem várok. Ezzel az utolsó
mondattal -- burkolt formában -- kritikát próbáltam gyakorolni a kárt még nem
okozó, vélelmezett határokon belül.

_________________________
Andras Lorincz
ECCAI Fellow
email:
lorincz AT inf.elte.hu
home: http://people.inf.elte.hu/lorincz
bio: http://lifeboat.com/ex/bios.andras.lorincz
Department of Software Technology and Methodology
Eotvos Lorand University<http://www.elte.hu>
Budapest, Hungary

From:
fizinfo-request AT lists.kfki.hu