fizinfo - Re: [Fizinfo] Vita és valami más is?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Vita és valami más is?

  • From: Rátkai László <ratkai.laszlo AT wigner.mta.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Vita és valami más is?
  • Date: Sat, 13 May 2017 19:25:48 +0200

Tisztelt Kollégák!

Vitába szállnék Raics Péter levelében szereplő néhány kijelentéssel.
Válaszaimhoz mellékelek forrásokat, de biztatok minden kedves olvasót, hogy
vegye a fáradtságot és nézzen maga utána a tényeknek. Különösen fontos a
kritikus hozzáállás az "alternatív tények", vagy "post-truth politics"
korában.

Raics Péter levelének 4. pontja:

*"Már az elején, az országos felzúdulás során nem tetszettek a következő
szándékos csúsztatások:a) A "CEU"-t sokan úgy használják, mintha az a KEE
angol elnevezése lenne hivatalosan (Debreceni Egyetem, DE - University of
Debrecen, UD). Mindenki tudja, hogy NEM AZ! A KEE akkreditált magyar
egyetem."*

A CEU és a KEE jogilag valóban két különböző intézmény, mégis szerves
részét képezik egymásnak. A CEU Amerikában akkreditált képzéseit (is) végzi
itthon a KEE [1]. Nem ez az egyetlen ilyen modell alapján működő intézmény
a világon, Európában is található pár hasonló [2]. Az összes KEE-s diák
CEU-s diák is, az oktatói CEU képzéseken is részt vesznek, illetve egy
épületben is van a két intézmény [3]. Tehát habár hivatalosan a CEU nem is
KEE angol elnevezése, gyakorlatban mégis egy intézményről van szó. A
programok 70%-nak csak CEU-s akkreditációja van.

*"b) (...) Sem a KEE, sem a CEU, sem más felsőoktatási intézmény
megszüntetéséről, vagy valami kötelező (...) oktatási-kutatási vonalról
nincs szó a törvényben."*
Ezt vitatom. A törvény egyik módosítása kifejti a külföldi felsőoktatási
intézményekre kiszabott új feltételeket, egy másik paragrafus meg leírja,
hogy mi történik azokkal az intézményekkel, amelyek nem felelnek meg az új
feltételeknek. Lássuk a felsőoktatási törvény idevágó módosítását az
április 10-i közlönyből [4]:

"(1) Magyarország területén külföldi felsőoktatási intézmény akkor
folytathat oklevelet adó képzési tevékenységet, ha
a) magyarországi működésének elvi támogatásáról szóló, Magyarország
Kormánya és a külföldi felsőoktatási
intézmény székhelye szerinti állam Kormánya által kötött – föderatív állam
esetében, amennyiben a nemzetközi
szerződés kötelező hatályának elismerésére nem a központi kormányzat
jogosult, annak központi kormányzatával
létrejött előzetes megállapodáson alapuló – nemzetközi szerződés kötelező
hatályát a szerződő felek elismerték,
b) a székhelye szerinti országban működő, és ott ténylegesen felsőoktatási
képzést folytató államilag elismert
felsőoktatási intézménynek minősül,"

Ez a CEU számára nem teljesíthető. Egyrészt mert nem tud pár hónap alatt
hirtelen felépíteni/bérelni/venni New York-ban egy komplett kampuszt és
oktatókkal, hallgatókkal feltölteni azt. Másrészt meg az a) pontban előírt
kritérium teljesíthetetlen. Sajnos nincs jobb forrásom, mint ez a cikk [5],
amely szerint felsőoktatási kérdésekben az adott tagállam az illetékes, nem
a szövetségi kormány. Nem fog tehát létrejönni ez az államközi szerződés,
Trump egyébként is mással van jelenleg elfoglalva (Nixonról példát véve
kirúgja azokat, akik nyomoznak utána).

A törvény további módosításai [4] tartalmazzák a CEU-KEE sorsát, idemásolom
a releváns részletet:

"(...) A feltételeket nem teljesítő külföldi felsőoktatási intézmény
működési engedélyét az oktatási hivatal visszavonja
és 2018. január 1-jét követően a külföldi felsőoktatási intézmény
magyarországi képzésének első évfolyamára hallgató nem vehető
fel azzal, hogy a 2018. január 1-jén már megkezdett magyarországi képzések
változatlan feltételek mellett kifutó
rendszerben – de legfeljebb a 2020/2021-es tanévben – fejezhetők be."

Tehát a CEU-s képzésre nem vehető fel hallgató, pár év alatt teljesen
kiürül az egyetem, leszámítva azt a pár képzést, ami csak a KEE-n van. Ez -
hiába mond bárki bármit - egyet jelent az egyetem bezárásával. Mi értelme
annak az egyetemnek, ahol nincsenek hallgatók?

*"c) Senkit nem zavar az, hogy egyesek szerint a KEE/CEU(?) "a legjobb
magyar egyetem", ill. "a hazai felsőoktatás ékköve"? (Mióta is jegyzik
egyáltalán a szóbanforgó intézményt valamilyen rangsorban?) Akik ilyeneket
állítanak, azok vagy nem jártak magyar egyetemre, vagy adják vissza
értéktelen diplomájukat, vagy szégyelljék magukat a szinvonaltalan
oktatási-kutatási tevékenyégükért!"*

Mások szerint meg az xyz egyetem a jobb, szubjektív vélemény, néhány
objektív mutatóval, amikből az egyetemi rangsorok készülnek. Ettől még nem
kell senkinek lealacsonyítania a diplomáját. A CEU régóta szerepel
ranglistákon ahogy többen is írták, illetve [6], [7].

*"(6) Nem fogok hívatkozni a KEE/CEU(?) honlapokon és a felvi.hu
<http://felvi.hu> helyen leírtakból látszó furcsaságokra.Egyszerűen csak
Mezei Ferenc levelére hívom fel a
figyelmet:http://demokrata.hu/hir/belfold/mezei-ferenc-szechenyi-dijas-fizikus-levele-ceu-ugyeben
<http://demokrata.hu/hir/belfold/mezei-ferenc-szechenyi-dijas-fizikus-levele-ceu-ugyeben>"*

Nagyon kíváncsi lennék arra, hogy Mezei Ferenc mire alapozva állítja,
hogy *"semmi
nem áll útjában a KEE és CEU közös fenntartóinak, hogy folytassák teljes
volumenben és minőségben az oktatási és kutatási tevékenységüket."* Fentebb
idéztem a paragrafust, ami a CEU-KEE-re vár. Hogy tudná folytatni az
oktatást az egyetem, ha nem vehet föl hallgatókat? Átsiklottam volna valami
kiskapun a törvény szövegében?
Megnéztem az egyik propaganda csatornán készült Mezei interjút is [13], ami
további kérdéseket vet föl, pl. hogy olvasta-e egyáltalán Mezei a törvény
szövegét. De ennek eldöntését inkább az olvasókra bíznám.

Egy pillanatra azonban próbáljon meg mindenki (főleg akik szerint nincs a
lex-CEU-val semmi gond) kicsit globálisan gondolkodni. Lehetnek nem várt
következményei is az egész balhénak. A nemzetközi sajtó eléggé felkapta az
ügyet, amely érdekes reakciót váltott ki egyesekben [8]. A cikk arról szól,
hogy egy német professzor felvette, hogy büntetésből meg kéne vonni
Magyarországtól az összes EU-s kutatási pénzt. Ezt jogilag nehéz lenne
átverni a bürokrácián, de nincs is rá szükség. Az EU-s pályázatokat bírálók
is emberek, bőven elég, ha ők is hallottak a CEU-s balhéról és egyet
értenek a felvetéssel és/vagy láttak fényképeket az "Állítsuk meg
Brüsszelt" plakátokkal kitapétázott Magyarországról. Ilyen apróságok is
dönthetnek egy pályázat sikerességéről.

A végére meg egy kis bulváros gondolatébresztő, amely jól illusztrálja,
hogy mennyire volt szakmai döntés a lex-CEU (habár Takács Gábor előttem már
lelőtte ezt a "poént"). Köztársasági elnök egyik lánya Londonban tanul [9]
a "Richmond, The American International University in London" egyetemen
[10], ami hasonlít a CEU-KEE konstrukcióhoz; nincs Amerikában kampusza, de
mégis Amerikában is elfogadott diplomát állít ki.
A miniszterelnök lánya pedig Svájcban tanult [11] az Ecole hôtelière de
Lausanne egyetemen [12], ahol ugyancsak Amerikában is elfogadott diplomát
kapott.
Felmerül a kérdés, hogy akkor mégse annyira fontos az egyetemek
esélyegyenlősége, ha az ember saját csemetéjéről van szó?!

Források:
[1]:
http://index.hu/belfold/2017/04/03/ceu_kozep-europai_egyetem_felsooktatas_usa_lex_ceu_felsooktatas/
[2]: