Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Fwd: fizinfo Digest Sat, 10 Dec 2016

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Fwd: fizinfo Digest Sat, 10 Dec 2016


Chronological Thread 
  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Fwd: fizinfo Digest Sat, 10 Dec 2016
  • Date: Sat, 10 Dec 2016 15:58:19 +0100

2016.12.10. 14:57 keltezéssel, Andras Lorincz írta:

Attól tartok, kedves Attila, hogy ez ugyan jó terv, de kellene egy B-terv is arra az esetre, ha a javaslatod záros határidőn belül nem lenne sikeres és újabb generációkat sikerülne elveszíteni...

Kedves András!

Attól tartok, hogy ez nem igazán életszerű. Az oktatásügy olyan rendszer, amely a természeténél fogva lassan reagál a változásokra. Egy mostani hirtelen változtatásnak csak 5-10 év múlva lesz mérhető hatása; addigra, mire az a generáció magasabb osztályokba kerül (hacsak nem olyan az a változtatás, hogy kizárólag a 18 éveseket érinti). Ez teszi a hirtelen, előkészület és megfelelő előzetes tesztelés nélküli oktatáspolitikai beavatkozásokat igazán veszélyessé. Szabályozáselméletből tudjuk, hogy egy olyan rendszert igencsak nehéz kézben tartani, ahol nagy késleltetés van a jel és a jelre adott válasz között. Megfelelő óvatosság hiányában az ilyen rendszer akár kaotikus viselkedésre is képes. Tehát egy beavatkozás sikerének eldöntésére általad említett "záros határidő" esetenként akár több évet is jelenthet. Akkor pedig már sajnos óhatatlanul felnő egy (fél) generáció. És akkor pedig mi haszna van egy mostani B-tervnek? Akkor már csak egy "akkori" B-tervben lehet gondolkodni (az pedig már igazából nem is B-terv, hanem egy újabb A-terv).

Egyébként gondolom, hogy az előkészület és megfelelő előzetes tesztelés nélkül, hirtelen bevezetett oktatáspolitikai beavatkozásokra sajnos mindenki tudna több példát is említeni az elmúlt néhány évtizedből. :-(

Egyébként maximálisan egyetértek Kis Zoltánnal abban, hogy az oktatás/nevelés minőségének központi és legfontosabb meghatározója a tanár. Egy igazán jó tanár ilyen vagy olyan tanterv, NAT, tankönyv stb. mellett is jól tud tanítani. Egy rossz tanárnak pedig hiába adjuk a világ legjobb tantervét, tankönyvét és minden anyagi, erkölcsi stb. segítséget, akkor sem fog jól tanítani. Ezért kellene NAGYON becsülni és megbecsülni a jó tanárokat!

Üdvözlettel,
Sükösd Csaba.




Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page