Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] természettudományos vs. nyelvoktatás

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] természettudományos vs. nyelvoktatás


Chronological Thread 
  • From: Imre Attila <imre AT sunserv.kfki.hu>
  • To: Tamas Biro <birot AT nytud.hu>
  • Cc: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] természettudományos vs. nyelvoktatás
  • Date: Thu, 29 Nov 2007 12:45:41 +0100 (CET)
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: "ELFT H&amp;#205;RAD&amp;#211;" <fizinfo.lists.kfki.hu>

Tisztelt Mindenki és Bíró Tamás, Egyetértek azzal, hogy egy polgármesternek fontosabb az angol nyelv tárgyalószintü ismerete, mint a fizikáé... ez egész addig igaz, amíg aztán angolul tárgyalva pl. megbíz egy céget hogy milliókért tisztítsák meg a súlyosan szennyezett tavat ... merthogy ugyan megkérdezhet "szakértöket" hogy most mennyi is az annyi, de az alapok abszolút hiánya nélkül nem fogja tudni hogy most kinek lehet igaza, még egy ilyen egyszerü probléma esetén sem.

Egyébként az egész vita legelején (kb. 1 hete) hangzott el az, hogy milyen fontos a nyelvoktatás és meg kellene tanítani mindenkit az alapoktatáson belül egy nyelvre olyan szinten, hogy azt használni is tudja... de most éppen két nyelvre próbálják meg tanítani a diákokat, úgy hogy egy hármas-négyes spanyol, német, stb. érettségivel rendelkezö diák nem tud kommunikálni ezeken a nyelveken, még annyira sem mint én, aki szintén két nyelvet tanult, de csak az egyiket tudja használni...

Azzal sem értek egyet hogy ugyanolyan ciki a természettudományt nem tudni mint a nyelvészetet... bárki kijelentheti a televízióban 2 millió nézö elött hogy "...hááát, nem igazán tudom, ki is az a Newton", de azt azért már Gyözikétöl is csak nehezen fogadnák el, hogy "...izé., mi is az a melléknév?". Szóval a természettudományos tudatlanság mindig is sokkal elfogadottabb volt, mint a humán tudatlanság. Érzésem szerint a gazdasági-politikai számmágiával is könnyebb átvágni valakit, akinek nullához közeli a természettudományos müveltsége.

Még egy utolsó példa, miért nem elég, ha csak az egyenes vonalú, egyenletes mozgást tanítanák (bocs a sarkításért...). Pár évvel ezelött olvastam a sok közül az egyik rákot és minden egyebet gyógyító csodavíz reklámjában, hogy a víz azért hatékony, mert ugyebár H2O, és mint tudjuk, az oxigén a legnagyobb elektronegativitású elem... a hetedikes tananyagban volt annak idején szó valami fluorról, ami azért még ennél is negatívabb, a hidrogén-fluoridot viszont mégsem ajánlja senki (legalábbis egyelöre) rákellenes csodaként. Szóval ha nem tudom, ki volt Dante vagy Csokonai, akkor az rossz, mert a világ egy fontos és szép részéröl nem tudok semmit...szegényebb és butább leszek, de legalább életben maradok... míg ha elhiszem hogy eldobhatom a gyógyszeremet, mert ez a nagy elektronegativitású oxigént tartalmazó víz majd meggyógyit, akkor halott leszek és már esélyem sem lesz arra, hogy esetleg késöbb megtudjam, ki is az a Dante és Csokonai.

Imre Attila
KFKI AEKI

Attila Imre
KFKI Atomic Energy Research Institute
H-1525 Budapest POB 49, Hungary
(1121 Budapest, Konkoly Thege Str. 29-33, Hungary)
Tel.: +36-1-392-2222, ext.1117 or 3366
Fax: +36-1-392-2299



Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page