tanforum - Re: [Tf] re rangsorolas

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] re rangsorolas

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] re rangsorolas
  • Date: Wed, 19 May 2004 18:38:27 +0200

Udvozletem!

Berczik_Andrea irta 18 May 2004, 17:25 keltezesu "[Tf] re
rangsorolas" targyu leveleben:

> vagy mondjuk a vizsga
> megkezdése elõtt a tanár megmondta volna, hogy "hányasra" taksál
> bennünket.

Itt nem taksáról volt szó: a tanulmányi eredmény _elvileg_
objektív... Nem arról volt szó, hogy elõre becsüljük meg, melyik
diák mit fog teljesíteni hanem arról, hogy eddigi teljesítményük (na
jó, az eredeti amúgy szerintem alakilag (!) helytelen
megfogalmazás szerint: képességeik) szerint ültesük õket le.
Ismétlem: szerintem ha a jegyeik alapján rangsorolunk, akkor ez
annyira objektív, amennyire a jegyeik azok. [Ha azok nem
objektívek, akkor ne csináljuk, ha meg objektívek, akkor ne
szégyeljük!] És: az egyetemi vizsga megmérettetés, ez meg nem
az volt... Nem a diák egyéni megméretetése.

> A nem elõre kerülõ, (esetleg kicsit izgulósabb típusú) gyereknek már
> csak az hiányzik egy számonkérés elõtt, hogy eleve "lehülyézik", mert
> Õ nagy valószínûséggel így éli meg.

Az hogy valaki kettes magyarból meg matekbõl, miért lehülyézés?
Hát kin múlik hogy nem jobb? És ennek mi a köze ahhoz, izgulós-
e... Az enyéimek közzül az ketes, aki lusta! Nem értem, mire ez a
nagy "joga van..." felindulás... Annyi joga van a diáknak, hogy nem
is látszik a vége... Hát azt ki és mikor fogja végre szóvá tenni,
kihirdetni, hagsúlyozni és sulykolni, hogy a diáknak oga van
tanulni, joga van jól teljesíteni, joga van gyakorolni, joga van legjobb
teljesítménye szerint teljesíteni. Ezek nem jogok? Ezen jogokat
senki sem védi? Mire neveljük így fiainkat és leányainkat?

> Ez az alapcél, s nem az, hogy "rúgjunk egyet" a gyengéken.

Gyengéken? Talán: lustákon!! A bizonyítványoaszát is ilyen rúgás?
Miért nem töröljük el az osztályozást, hiszen szegény gyereknek a
lelkébe gyaloglunk ezzel... Rémes is lenne, ha mk. valaki máris
fogalmazná az ombudsman-nak a levelet (az meg alapvetõ
funkciótévesztésként kidolgozza sokadik ajánlását az oszályzatok
eltrölésére... :(()

> Ez mérés, nem
> jutalmazás-büntetés.

Lehet, bár akkor sem értem, a jobb-rosszabb besorolás miért
jutalmazás, büntetés...

> Elnézést a kicsit indulatos megközelítésért.

Pihentettem is a választ, nehogy indulatos legyen :)))))) [Nemtom,
mennire sikerült!]

Simon Gyula irta 18 May 2004, 17:58 keltezesu "Re: [Tf] re rangsorolas"
targyu leveleben:

> Teljes mertekben egyetertek. Mondjuk 4 ev utan, egy kozepiskola
> elvegzese utan is kerdeses, hogy egy gyerekrol ennel sokkal kevesbe
> sommas velemenyt mondhatunk-e?

Elnézést, de nem értem, miként jön ez ide... Itt nem sommás
vélenyrõl volt (inkább: lehetett volna) szó... Mivel olvasásértés és
számolás volt a mérés java, em értem, miért lett volna a
személyiségi jogok elleni sérelem, ha a magyar és a matematika
jegyeik szerint állítottuk volna üket sorrendbe! [Nem tettük, mert a
parancs ezt megtiltotta; a parancsot végrehajtjuk, de véleményünk
azéárt lehet...] Miért sérti az emberi jogokat, ha a matek meg a
magyar jegyeket felhasználjuk! Most akkor az osztályozás
bohóckodás, avagy még rosszabb: gyermekeink jogaiak
sárbatiprása avagy a tanári szakmánk egyik momentuma...?

... vagy valamit baromira nem értek...!

--
Viszontlatasra:
Dorozsmai Karoly