tanforum - Re: Re: [Tf] Pokorni nyilatkozat

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Re: [Tf] Pokorni nyilatkozat

  • From: Nagy László <nlaca AT podmaniczky-bp.sulinet.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: Re: [Tf] Pokorni nyilatkozat
  • Date: Wed May 17 10:09:20 2000

Tisztelt Kollegak!
> A Sulinet - Ablak a vilagra konferencian lenyegeben az hangzott el, hogy
> a termeszettudomanyokat akademikus szinten, teljesen feleslegesen tanit-
> juk. Ezert szukseges a csokkentes. De ahogy en latom ez csupan az oraszam-
> ban jelentkezik lenyegeben. Kicsit olyan "light" targyakat latok en a jo-
> voben. Tanulni-tanitani nem lehet, de legalabb tudja a diak, hogy ilyen
> is van...
>
> Gracin Marko
Előző félévben jártam egy fizikatanári tanfolyamra az FPI-be. Ott mondta el
az egyik vezető fizika tanácsadó, hogy készült egy felmérés a politikusok
között, hogy melyik tantárgyakat szerették, illetve nem szerették. Hát a
fizika a matematika után a második volt a nem szeretem tárgyak között. És ez
látszik meg a mostani megitélésben is, amikor a kerettantarveket
készítették. Persze hozzá kell tenni, hogy a politikusok humán műveltségűek
( ? :) ).
Sajnos a ebben mi is hibásak vagyunk. Nagyon elment a fizika oktatás az
elmélet irányába. Kevés maradt az önálló felfedezésre, kisérletezésre.
Persze ennek egyébb oka is van, pl anyagi. Mert, ha körülnéz az ember a
fizika szertárakban, akkor a felszerelés nagy része (régi iskolákban) még a
harmincas évekből származik és Leybold eszközök, amik akkor is drágák voltak
( de ma is működőek) . Akkor a fizika oktatásban a kisérletezésre helyezték
a hangsúlyt és ehhez megfelelő anyagiakat is adtak. Mára, ha valami eszközt
akar az ember venni, akkor iszonyatos árak vannak az igazgat helyből
elutasít.
Másrészt tényleg a tanulói/órai kisérletezés hiánya is kialakít egy ilyen
megitélést. Bementünk egy csapdába: felvételire, irásbelire akartunk
felkészíteni és számolunk,számolunk ...
Szemlélet váltásra van szükség és kényszer ! Ezekben az óraszámokban vissza
kell térni az ismeretterjesztő, érdeklődés felkeltő szintre.
Én egyetértek középiskolában ezzel !
Nagy László
nlaca AT podmaniczky-bp.sulinet.hu
< munkahely