tanforum - Re: [Tf] Pokorni nyilatkozat

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Pokorni nyilatkozat

  • From: "Gracin Marko" <Gracin.tanar.EJG AT ejg-szeged.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Pokorni nyilatkozat
  • Date: Wed May 17 16:18:29 2000

> - 90-es evek Antall kormany: "humanosok" keruelnek a politikaba,
> visszasirjak
> a regi szep idoket ld. elso pont
> az eletuenket :(((
Errol mindig eszembe jut egy ismerosom, aki egyebkent eleg logikus gondol-
kodasu, de "human erdeklodesu". Igen buszken szokta emliteni, hogy nem tud-
ja, mitol jon ki a szodaviz a palackbol. Illetve o azt hiszi, hogy az az e-
ro, mellyel megnyomjuk a fejen a kart, az pumpalja ki a vizet.
Szoval, engem mindig zavart, hogy a muveltsegen a "feloldalasan muvelt" em-
bereket erti a vilag. Azaz tudni kell az irodalmat, tortenelmet, muveszetet,
aztan a tobbi mero felesleges dolog. Eppen tegnap lattam (pedig nem nagyon
szeretem) a nepszeru vetelkedomusort, azt a milliomositot, ahol nem tudta
a versenyzo, hogy melyik a legnagyobb bolygo a Naprendszerben (es ez nem
is tisztan fizika). Az ilyenrol szokott eszembe jutni egy masik ismerosom
megjegyzese: kitort rajta a muvelccseg, ket cse-vel.
Szerintem a technika es a tudomany ismerete is fontos kell, hogy legyen.
Azzal egyet kell ertenem, hogy a felveteli magas kovetelmenyrendszere miatt
a kozepiskolak igen magas szintet kovetelnek. De erre nem kizarolag az a
reakcio a jo, hogy a bunos a kozepiskola es a tanar, aki oktatni probalja
a dolgokat ugy, hogy a diak lehetoleg ne jarjon rosszul. Es most levesszuk
az oraszamot, akkor biztos keptelen lesz arra, ami eddig volt; de a tan-
tervbol "elfelejtjuk" kivenni a "tobbletet".
Errol az egeszrol az jutott eszembe, ami fantasztikus ujitasnak hatott, az
uj iskola (elsosorban a hatosztalyos gimnaziumra gondolok). Nagyon fel-
kapott volt a tema, a tehetsegesebbnel tehetsegesebb gyerekeket irattak at,
a "butaknak" megtartva a 7. es 8. osztalyt. Aztan jott a hidegzuhany, ta-
valy varosunkban a fenntarto megszuntette a kepzesi format. (Tobbek kozott
a mi iskolankban is, arra hivatkozva, hogy ez a felso vezetes allaspontja is.
Akik azzal erveltek, hogy ez az elozo rendszer otlete. Hat nem tudom, de en
a kozalkalmazotti rendszer bevezetesenek idejen mar tudtam a hat-nyolc osz-
talyos dolgokrol, mivel egy akkoriban kotelezo felevenkenti tanari tovabb-
kepzesen eppen arrol volt szo, hogy az ilyen elitiskolakban majd a (akkor-
tajt emlekezetes vita volt) a ketdiplomasok tanithatnak, a mezei egyetemi
vegzettseguek meg mehetnek a maradekba. Ez pedig korabban volt!!) Akkoriban
a tantestuletben egyedul voltam a velemenyemmel, hogy nem jo ez az ujitas,
meg is kaptam erte a magamet. Aztan az eredmenyeket es foleg a mostani mas
dontest latva, me'g egyszer ideztek is valami belso ertekezleten, pedig nem
vagyam, hogy klasszikus legyek.
Szoval en abban bizok, hogy mint a NAT, sokaig es sokszor modositva lesz ez
bevezetve, aztan hatha... Bar a rengeteg "Kivag-Masol-Beilleszt-kicsit
atszerkeszt" es szakvelemenyez stb., stb. is penz, amit talan masra is le-
hetett volna/lehet/kellene forditani.

Gracin Marko

Bocsanat, kicsit tul hosszu lett.