fizinfo - [Fizinfo] Fwd: Szolidaritási nyilatkozat

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Fwd: Szolidaritási nyilatkozat

  • From: Zsuzsanna Márton <marton.fizika AT gmail.com>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Fwd: Szolidaritási nyilatkozat
  • Date: Mon, 17 Oct 2022 23:01:14 +0200

Tisztelt Kollégák!

Többen rám hivatkoztak a közoktatással, tanárok tiltakozásával kapcsolatos
diskurzus során, noha az érdem, hogy e fontos témát a listára hozta Szalay
Szilárdé.

Most igyekszem annyival hozzájárulni a vitához, hogy közreadok egy olyan
szövegjavaslatot, ami véleményem szerint pártállástól függetlenül
vállalható. Technikailag gondolom egyszerűen megoldható, hogy online
szavazásra bocsássa az elnökség ezt a szöveget vagy egy módosított
változatát, ezen eldőlhet, hogy az ELFT nyilatkozatként nyilvánosságra
hozza-e.

A javasolt szöveg a következő:

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat tagsága aggodalommal figyeli a
közoktatásban zajló folyamatokat. Meggyőződésünk, hogy a közoktatás célja
olyan művelt, tájékozott, önállóan gondolkodó fiatalok nevelése, akikben
megvan az igény és a képesség a logikus érvelésre, a tudomány eredményeinek
megismerésére, megértésére és körültekintő felhasználására. A 21. század
felgyorsult világában az iskola szerepe fontosabb, mint valaha.

Úgy látjuk, hogy az elmúlt években, évtizedekben hozott intézkedések nem
elegendőek a fenti célok eléréséhez. A pedagógusok társadalmi és anyagi
megbecsülése messze nem áll arányban az általuk elvégzendő hatalmas
feladattal. Mindeközben munkaterheik egyre nőnek, az oktatásirányítás nem
tekinti őket kreatív, autonóm, értelmiségi partnernek,
véleménynyilvánításhoz való jogukat korlátozza. Ezen változtatni kell.

1) Azonnal, jelentős mértékben meg kell emelni a pedagógusok bérét.

2) A közoktatást és a tanárképzést érintő minden intézkedést a szak- és
szakmai szervezetekkel történő érdemi, széleskörű és nyilvános vitának kell
megelőzni.

Ha ezek a feltételek nem teljesülnek, nemcsak az oktatási rendszer fog
összeomlani, de Magyarország fejlődése fog ellehetetlenülni.

Ennyi a szöveg. Lehetne harciasabban is fogalmazni, hozhatnánk részletes
példákat, de ezt már sokan megtették. Szerintem az ELFT részéről a kiállás
ténye a fontos. De ha végül mégsem lesz nyilatkozat, akkor is jó, hogy a
fizinfón lehetőség van a véleménycserére.

Üdvözlettel:

Márton Zsuzsa