fizinfo - Re: [Fizinfo] NAT

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] NAT

  • From: Raics Péter <raics.peter AT science.unideb.hu>
  • To: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, fizinfo-request AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] NAT
  • Date: Tue, 03 Mar 2020 11:06:11 +0100

Kedves Éva!

Nem Neked kell mentegetőznöd, hanem a névtelen árulóknak! Nem tudom, milyen szintű nagyságokról lehet szó, van néhány tippem a nevekre.

Ki miért felelős?
Ami az óraszámok folyamatos csökkentését illeti a természettudomány tantárgyainál, az bizonyos elméletekkel "megáldott", nagy hatású, korábban még normálisan gondolkodó oktatás-pszichológusok őrültségéből és máig tartó hatásából is ered. Vekerdi Tamás nyilatkozott úgy a 2000-es évek elején, hogy a természettudományok fejlődését mindig a sötét diktatúrák erőltették háborús politikájuk megvalósításához. Tehát ... Volt olyan történész elnöke az MTA-nak, aki szerint a matematika és a fizika fejlődése megállt, nem kell nekik pénz. Ugyancsak a 21. században egy akadémikus (nem bölcsész!) rektor a matematikát a természettudományok közé sorolva a kötelező érettségit is eltörölte volna belőle, mondván, hogy még a természettudományokhoz sincs szükség matematikára.

Az egyik oktatáskutató a "pepszi"-t és annak modern módszereit hiányolta a mostani NAT első és második változatából egyaránt (szerintem benne vannak), de az óraszámok csökkentéséből adódó kegyetlen ellentmondásokra nem reagált...

Szóval: nem a nemzeti érzés erősítésére tett erőfeszítéseket kell támadni, hanem a tudományos értékekek iránti érdeklődést kell növelni, ami az előbbit is segíti. Azt kellene mindenkivel megértetni, hogy terhelés, erőfeszítés, tanulás és munka nélkül nincs tartós eredmény. Olimpikon ifjaink, fiatal tudósaink, mérnökeink, szakmunkásaink, technikusaink nemzetközi eredményei fényesen igazolják ezt. Az agy "tornáztatása", folyamatos értelmes ingerlése a fejlődés záloga. Ehhez a szemlélethez azonban a szülők segítsége nélkülözhetetlen.
A tananyag növekedése minden iskolatípusban - sajnos - természetes folyamat. Mit lehet kihagyni pl. a fizikából? Megfontolandó a tanulással töltött idő kiterjesztése, amire már van kísérlet Európában. (A szabad szombat és a tulterheltség kapcsolata ...? Mivel-hogyan töltjük ki ezt az időt?)

Sok olyan petíció készült, tüntetés szerveződött, ami egészében és megalapozott érvek nélkül támadja a NAT-ot. Ezeknek nem sok értelmét látom, mert a politikailag túlfűtött indulatok miatt kis hatékonyságúak és szakmaiatlanok. Én Kásler és Palkovics miniszter uraknak hívnám fel a figyelmét személyes megkereséssel a tudomány, technika, innováció ... vészes gyengülésére, ami éppen nemzeti szempontból vezet rendkívül veszélyes folyamatokhoz, majd a teljes leépüléshez. Ennek megakadályozása velük együtt mindnyájunk kötelessége.

Éva! Az általad vázolt 11. és 12. osztályos megoldás megint jellemző Rád és köszönjük: mit lehet és kell kihozni egy rossz rendszerből a tanítás, a gyermekek és mindenki érdekében, amig meg nem javítjuk, vagy el nem érjük a bevezetés elhalasztását, új rendszer kidolgozását. Nem vagyok benne biztos, hogy a tanári kar és az igazgatók mindenütt elfogadják majd ezeket a megoldásokat: azaz segítik megfelelő órarend kialakításával a lehetőségek kihasználását. Sajnos, ebben "teljes demokráciát" látok ismerőseim panaszai alapján az állami, magán- és felekezeti iskolákban egyaránt.

Mi, egyetemi oktatók az értelmes tiltakozás mellett lehetőségeinkhez mérten a tűzoltásban is résztveszünk a Ti javaslataitok megvalósításának segítésével. Ez igazából önzés részünkről :)

Szeretettel kívánok erőt, további elkötelezettséget minden fizika tanárnak:
Raics Péter

| Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-43 |
| A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos.

SZEMÉLYES NYILATKOZATOM A NAT-KERETTANTERV ÜGYÉBEN:

Szeretném a kedves Kollégákkal tudatni, hogy a NAT
előkészítésében nem vettem részt. A már elkészült
kerettanterv felülvizsgálatával bízott meg az Oktatási Hivatal,
jobbító szándékkal fogadtam el a megbízást. A NAT-tervezetet
kérésünkre sem kaptuk meg, így azt nyilvánosságra hozatala
előtt nem is láthattam. A felülvizsgálat során gyakorlatilag csak
kihúzni lehetett anyagokat, szórend-cserére és egyéb apró
módosításra volt lehetőségünk. Fontos megjegyeznem, hogy a
fizikacsoportunk vezetőjének elküldött javaslataink legnagyobb
részét rendszeresen nem vette figyelembe, és gyakran még csak
válaszra sem méltatott. Az ő neve nincs a listán (ez is érdekes,
valamint az is, hogy a természettudományos tantárgyakat összefogó
személynek sincs itt a neve). Úgy tűnik, minket dobtak oda
prédának a felbőszült tömeg elé. Nem tudom, a névsort ki adta
le kinek, de akár rágalmazásnak is felfoghatnám.

Minden erőmmel azon dolgozom, hogy amit lehet, megtegyek a
természettudományok megmentése érdekében. Most talán a
legfontosabb azt elérni, hogy kivétel nélkül minden iskolában
létszámtól függetlenül kötelező legyen indítani 11-12.
osztályban fizika (és kémia, biológia) fakultációt órarend
szerint, a tanár minimum óraszámába beépítve, akár egyetlen
gyereknek. (Az egyik iskolából másikba átjárás is
életszerűtlen, elfogadhatatlan.)

Sajnálom, hogy ilyen etikátlan módon támadnak, de nem pocsékolom
az energiámat a védekezésre, tiszta a lelkiismeretem.

Moróné Tapody Éva

| fizinfo AT lists.kfki.hu |
| listsadm AT mail.kfki.hu |