fizinfo - Re: [Fizinfo] Eotvos Roland vs Lorand

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Eotvos Roland vs Lorand

  • From: Tamas Biro <biro.tamas AT btk.elte.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Eotvos Roland vs Lorand
  • Date: Mon, 23 Sep 2019 11:07:11 +0200 (CEST)

Kedves Fizikusok!

A 19. században, sőt a 20. század egy részében is, bevett volt a nevek angolosítása, németesítése stb. adott nyelvi környezetben. (Mint ahogy mi magától értetődően felcseréljük a tulajdonnevünket és az utónevünket.) Scheiber Sándor (1912-1985) még a 20. század második felében is Alexander Scheiber néven publikált, és ilyen néven volt ismert a határokon kívül. Tehát a jelenség nem csupán Eötvös Lorándra (Roland Eötvösre) vonatkozik.

Ugyanennek a jelenségnek a másik oldala a Luther Márton, Verne Gyula és társai alakok. Debrecenben van egy emléktábla Dr. Zamenhof Lajos tiszteletére, amelyet 1961-ben állítottak.

Az ELTE rektora néhány évvel ezelőtt hozott egy rendeletet, amely előírta, hogy angolul, németül, franciául és oroszul hogyan kell az ELTE-re hivatkozni. Ezek szerint "ELTE Eötvös Loránd University, Budapest" a hivatalos alak. Igen, a rövidítés is része a teljes névnek, mert van, aki így, és van, aki úgy ismeri az ELTE-t külföldön.

Üdv,

Biró Tamás
(ELTE BTK)