Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Mi a tudomány?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Mi a tudomány?


Chronological Thread 
  • From: Tamas Biro <birot AT nytud.hu>
  • To: ELFT Hirado <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Mi a tudomány?
  • Date: Mon, 15 Dec 2008 20:56:56 +0100 (CET)
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>



Kedves Pal!

On Mon, 15 Dec 2008, Pál Hidas wrote:

Köszönöm válaszod, igazán jól kielemezted témát. Először szeretnék
eloszlatni talán egy félreértést. A 4 pontod közül én sem csak
a negyediket tartom a tudomány kielégítő kritériumának, hanem a többit
is, és mindegyikben látom a - térbeli vagy időbeli -
megismételhetőséget.

A masodik levelemmel arra probaltam ravilagitani, hogy az adott tudomany muveloi viszont nem a megismetelhetoseg miatt tartjak tudomanynak az altaluk muvelt teruletet. A terbeli megismetelhetoseg vagy igaz, vagy nem, de mindenkeppen masodlagos, vagy eppen trivialis (egy irodalmi muvet barki elolvashat, de nem ez teszi az elemzest tudomanyossa vagy tudomanytalanna).

Ezért is hoztam a Hammurápi példát. Ezzel kapcsolatban én most
tulajdonképpen akkor a régészetnél látom a definíciómmal kapcsolatban
a szűk keresztmetszetet. Mert egyetlen régészeti tárgy kiásása
valóban megismételhetetlen a dokumentáció miatt, de utána a történész
és a filológus feladata a régészeti publikáció tanulmányozása, ami
már megismételhető. Én nem is a fizikus, hanem az amatőr történész
szemével néztem a problémát, és találtam a történettudományt, ahogy
a nyelvészetet és filológiát, de az irodalomtörténetet is tudománynak.
Ha viszont az irodalomtudós szubjektív esztétikáról beszél, akkor
már a tudomány felől elmegy a filozófia felé, akármi is az.

Ez az utolso mondat rendkivul izgalmas iranyba viszi el a beszelgetest. Amennyiben a lista tobbi tagja is egyetert, hivjunk meg filozofusokat es irodalomtudosokat erre a listara, es vitassuk meg veluk, hogy ok vajon tudomanynak tartjak-e a tevekenyseguket. (Amennyiben igen, miben latjak a tevekenyseguk tudomanyos voltat.)

Van a történész előtt is egy veszély, amikor túlságosan a szabadjára
engedi a fantáziáját, és tényként kezel óhajokat, de ugyanez a veszély
a fizikust éppúgy fenyegeti, itt sem látok különbséget. A fejemben
mindig az jár, hogyan definiálhatnám ki a tudományból Egelyt, Dänikent
és a kitalált történelmet, akik az elérhető források nagy részét
elvetik és csak néhány szimpatikusat kerekítenek ki.

Egyetertek a szandekoddal. De megoldas a valasz komplikaltabb. En sem tudok jo valaszt, csak a letezo valaszokkal kapcsolatos nehezsegeket. Mindenek elott, lehet, hogy tudomanyteruletenkent mas es mas okok zarnak ki egy altudost a tudomanybol.

Javasolom, hogy elso korben arra fokuszalj, hogy mi a baj az "alfizikaval". Peldaul egy megismetelhetetlen fizikai kiserlet miert nem ugyanaz, mint egy szupernovamegfigyeles (amire utaltal)? Hiszen, egyiket sem ismetelheted meg, ha nem voltal tortenetesen ott. Az egyikrol szolo beszamolot megis elfogadod, a masikrol szolot nem. Talan azert, mert mas folyoiratban jelent meg? (Bocs, most provokallak, hogy talan valami meggyozo valaszra jussunk.)


A teológiának úgy tűnik, vannak társtudományai, a vallástörténet,
a vallásszociológia, és egyéb diszciplinák nyilvánvalóan a tudomány
részei, az én definícióm szerint is. Nyilvánvalóan egy konkrét
dogmatika, az istenérvek nem, de ezek rendszerezése, története, kormagyarázata már igen. Azért is hivatkoztam Aquinói Szent Tamásra, hogy legyen egy autentikus, kanonizált személy az érveim mögött.

Ezzel egyedul az a problema, hogy sok helyen manapsag teologianak a vallastudomanyt, a vallastortenetet, a vallasos szovegekhez kapcsolodo filologiat es nyelveszetet nevezik, nem pedig azt, amit a kivulallo teologianak hisz. Illetve, a ketto intezmenyesen sincs elesen elhatarolva, sot gyakran egy-egy ember is egyszerre vesz reszt mindket tipusu szellemi tevekenysegben. Ezert javasoltam azt, hogy a teologia kategorikus tudomanytalan voltat ne eroltesd, mert tul sok problemat vet fel. Azt alairom en is, hogy a kozepkori ertelemben vett teologia nem tudomany a tudomanyossag modernkori fogalmai szerint.


Én az alkalmazott, mérnöki, agrártudományt, sőt az orvoslást is
tudományos tevékenységnek gondolom. Egy háziorvos tevékenysége nagyon hasonlít a kísérleti fizikuséhoz. Sőt én a kísérleti régészetet is tudománynak tartom, amit pedig sok történész nem. De a régészeten még gondolkodnom kell. Nem azon, hogy tudomány-e, mert az, hanem a definícióm finomításán. De nyilván ott a megoldást, hogy utólag
meg lehet mondani, mit szúrt el a dokumentálás során.

Elnezest, de a regeszet joval tobb mindenbol all, mint a fold felturasabol, majd a talalt leletek dokumentalasabol. Ez olyan, mint amikor valaki a vegyeszt ugy kepzeli el, hogy lombikokat kutyulgat.

A haziorvos tevekenysege onmagaban attol tudomany, hogy hasonlit a kiserleti fizikus mindennapi gyakorlatahoz? Vajon olyan alapveto kriteriumaid, mint hogy "a vilag megismerese", "reprodukalhato kiserletek", "modellalkotas", teljesulnek? (Ha holnap veszel tolem vert, mas lesz az eredmeny, mint ha ma veszel tolem vert, vagyis a vervetel nem megismetelheto.) Ha a haziorvos tudomanyt muvel, akkor tudomanyt muvel-e egy epitkezesen dolgozo foldmero? Vagy egy vizvezetekszerelo, aki meg akarja javitani a hibat? Szoval, szerintem itt is erdemes finomitani a definiciodat.

Udvozlettel,


Tamas



___________________________________
* Biro Tamas:
birot AT nytud.hu
*
birot AT birot.hu
* http://www.birot.hu



Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page