fizinfo - Re: [Fizinfo] Mi a tudomány?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Mi a tudomány?

  • From: Tamas Biro <birot AT nytud.hu>
  • To: ELFT Hirado <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Mi a tudomány?
  • Date: Mon, 15 Dec 2008 14:38:35 +0100 (CET)

Kedves Pal!

Elnezest, meeg egy rovid kiegeszites, illusztraciokent: mi a baj a Hamurappi-s peldaval?

1. A kooszlop datalasahoz alapveto fontossagu informacio az, hogy hol (milyen melysegbol, mely leletekkel egy retegbol) kerult elo. Datalas nelkul nem er semmit sem a lelet. Amennyiben az adott lelet jol dokumentalt asatas soran kerult elo (nem ez az eset Hamurappi torvenyei eseten, de ez mellekes), akkor is kenytelen vagyok elfogadni az asatast vegzo beszamolojat, dokumentaciojat. Ha szkeptikus vagyok, az asatast meeg annyira sem tudom megismetelni, amennyire elvileg meg tudnam ismetelni az LHC kiserletet vagy a Hubble urteleszkop megfigyeleset.

2. Egyaltalan nem trivialis lepes a tabla elolvasasa. Az elolvasasban a tudomanyossag nem abbol all (egy assziriologus szerint), hogy az elolvasas aktusa megismetelheto, hanem abbol, hogy emberek ezreinek sok evtizedes munkaja fekszik abban, hogy az ekirast ma tobbe-kevesbe megertjuk. Ekirasos feliratok tizezreit astak ki es dolgoztak fel, es ekozben fejlesztettek ki azt az "elmeletet", amelyet az ekirasos nyelvek altalunk rekonstrualt nyelvtananak nevezunk.

3. Harmadik lepeskent a tablabol kovetkezteteseket vonunk le, akar az Obabiloni Birodalom kiralyainak a tortenetere, akar a jogtortenetre, akar a tarsadalomtortenetre nezve. Ezekre a kovetkeztetesekre spekulativ elmeletek es (ezen spekulativ elmeletek nelkul nema, ertelmezhetetlen) forrasok interpretacioja kolcsonhatasakent jutunk. Idovel a hipotezisek egyre erosebbe valnak, mert egymast erositik, es az adatok ertelmezeset lehetove teszik. A korabbi generaciok hipoteziseinek kritizalasabol, egyre szigorubb kriteriumok alapjan ujabb es ujabb hipotezisek alakulnak ki, miutan az ujabb generaciok szemleletmodja fejlodik. (Ahogy a fizika fejlodesehez ujabb kiserletek es ujabb matematikai eszkozok egyszerre kellenek, ugy a human tudomanyok fejlodese sem kizarolag ujabb adatok, hanem ujabb gondolkodasmodok kifejlodeset is igenylik.)

Szoval a Hamurappi-torvenyekkel kapcsolatos tudomanyos tevekenyseg tudomanyossagat ebben latom. Remelem, vilagos, hogy a tudomanyossag nagyon sok mindent feltetelez, de a reprodukalhatosagot a legkevesbe. Azt szerettem volna illusztralni, hogy mas tudomanyok sokkal jobban kulonboznek a fizikatol, mint ahogy azt egy fizikus elkepzeli.

Udvozlettel,

Biro Tamas

* Biro Tamas:
birot AT nytud.hu