fizinfo - [Fizinfo] Mi a tudomány?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Mi a tudomány?

  • From: Pál Hidas <hidas AT mail.kfki.hu>
  • To: ELFT Hirado <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Mi a tudomány?
  • Date: Mon, 15 Dec 2008 12:24:27 +0100 (CET)

Tanácsot szeretnék kérni. A Wikipédián a tudomány definicíójaként a következőt találtam:

A magyar nyelv '''tudomány''' szava három bár egymással kapcsolatban
álló, mégis jól elkülönült fogalmat, jelentéstartalmat hordoz.

'''Tudománynak nevezzük:'''
#a világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját,
a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi
tevékenységet,
#másrészt az e tevékenységet végző emberek csoportját, a nemzetközi
tudományos közösséget,
#harmadrészt (és leginkább) a tudományos közösség által végzett
tudományos kutatási tevékenység kollektív produktumát a tudományos
ismeretek szigorú elvek szerint ellenőrzött, meghatározott szabályok
szerint publikált, és a tudományos közösség által kanonizált együttesét.

A különböző gondolkodók és tudományos iskolák e három jelentéstartalmat
is eltérő módon értelmezik. A legfontosabb alternatívák az alábbiakban
foglalhatók össze (a teljesség igénye nélkül).

A Wikipédia szabályai szerint a bevezetőnek valódi definíciónak
kell lenni, nem ilyen semmitmondó tautológiának. A második pont, a
tudományos közösség pedig nem is való szerintem ide, ezért ezt a
bevezetést lecseréltem a következőre:

A '''tudomány''' a bennünket körülvevő világ megismerésére irányuló
tevékenység és az ezen tevékenység során szerzett ismeretek összessége.
A tevékenységnek bárki által megismételhetőnek kell lennie és
végeredményben azonos eredményre kell vezetnie ahhoz, hogy az eredményt
tudományos eredménynek nevezhessük. A tudomány eredménye egyetemes
érvényű.

Nem tudomány például a [[filozófia]], amely egyedi gondolkodás
eredménye, ami nem csak reprodukálható módon módon tesz megállapításokat
a világról, ezenkívül a világgal szemben elvárásokat is megfogalmaz,
amit a tudomány nem tehet meg. Hasonlóan nem tudomány a [[teológia]]
sem, ahogy azt már [[Aquinói Szent Tamás]] is implicit módon
megállapította, amikor szétválasztotta a [[hit]]et és a [[tudás]]t.

Tudomány pédául a [[történettudomány]], bár a [[történelem]] nem
megismételhető, de annak megismerése a [[történeti forrás]]ok alapján
igen. Ez lényegében ugyanaz, mint a tudomány esetében általában. A
[[világ]] nem megismételhető, de annak [[megismerés]]e igen.

Ami szerintem jobban rátapint a lényegre. Ezt valaki a reprodukálhatóság
miatt rossznak minősítette. Mondván, a történelem is tudomány, nem
értve, hogy nem a történelem, hanem a történettudomány a tudomány.
Hivatkozott a csillagászatra is hasonlóan, ami meg nem ismételhető
eseményeket vizsgál, de én nem is erről beszéltem. És betette ezt,
az én "magyarázkodásom" helyett:

A '''tudomány''' módszeres megismerési tevékenység. Tudománynak nevezik
továbbá az ezen tevékenység során szerzett tudás összességét.

Ami megint nem elég szűk, nem akarom felsorolni, mi minden belefér, ami
nem tudomány, de mondjuk eszerint egy könyvespolc végigolvasása és
félreértése is tudomány. Vissaztettem tehát a régit, de szeretnék
segítséget kérni egy jobb megfogalmazáshoz. Lehet akár a Wikipédiában
magában is szerkeszteni. Hozzátettem még ott a következő érveket.

Nem Hammurápi törvényoszlopának a kifaragása, hanem annak az elolvasása a tudomány, amit elvileg bárki, bármikor megismételhet. Egy szupernóva
kitörése egyedi esemény, de azt egymással párhuzamosan elvileg
akárhányan megfigyelhetik, és ugyanazt kell látniuk.

Hidas Pál