fizinfo - Re: [Fizinfo] V: természettudományok oktatása

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] V: természettudományok oktatása

  • From: "marton" <marton AT ddkkk.pte.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] V: természettudományok oktatása
  • Date: Sat, 12 Jul 2008 11:20:06 +0200

Tisztelt Lista!

Bocsánat, kicsit hosszú lesz, de mentségemre szolgáljon, hogy ritkán írok.
Valóban nagyon fontos kérdés a természettudományok megfelelő színvonalú oktatása minden szinten. És nem áll jól az ügy. Most sem jó a helyzet, de félő, hogy a reform még tud rajta rontani. Nem azért, mert baj lenne a kompetencia alapú oktatással vagy a komplex megközelítéssel. Egyetértek azzal, hogy ilyesmire szükség van. A világ változik, az oktatás
hangsúlyainak is változnia kell.

A nagy kérdés az, hogy kik, milyen felkészültségű tanárok csinálják a reformot.  Ki lesz az, aki ott áll a gyerek mellett, és hat évesen fehívja rá a figyelmet, hogy milyen érdekes a pörgettyű, hogy hátul melegít a hűtőszekrény, ki tanítja meg rá  középiskolás korában, hogy a fizikai mennyiségek függvényekkel írhatók le. Ki érteti meg vele, hogy a sin(x)-ben az x nem egy index, hanem a változó (hogy a tanári élményeimből merítsek). Volna még mit sorolni.

Márpedig, hogy ki tanít (fizikát, biológiát, természetismeretet), az az egyetemen dől el. Éppen ezért meggyőződésem, hogy a közoktatás színvonala és a reform eredményessége is elsősorban azon múlik, hogy mire lehet az egyetemen kettest kapni. Ne legyenek illúzióink, azok fogják tanítani a gyerekeinket, akik tőlünk a tanárképzésben kettest kaptak. A jobbak elmennek pénzt keresni. Nem jól van ez így, persze próbáljunk meg tenni ellene. De legelsősorban azért tegyünk, hogy az egyetemeken  minden objektív nehézség ellenére se süllyedjen elfogadhatatlan nívóra a diploma megszerzéséhez szükséges tudásszint. (Még mielőtt ismerőseim maximalizmussal vádolnának: olyasmire gondolok itt, hogy aki az államvizsgán nem tudta a vékony lencsék nevezetes sugármeneteit, abból inkább ne legyen PhD hallgató, például.)

Szerintem elértük azt a nívót, amit még azon az áron sem szabad alulmúlni, hogy az adott tanszék, intézet hallghatói kvótája/PÉNZE! kevesebb lesz. Azt kell megértetni a pénz osztóival, hogy tegyék jó helyre a pénzüket.

1000 iskolában átgondolatlan reformot ráerőltetni 3000 tanárra (fizika, kémia, biológia, meg még az igazgató) nem tűnik hatékony megoldásnak. Ki dolgozta/dolgozza ki, ki tesztelte/teszteli a tananyagot? Mennyi idő alatt? Vállalkozó kedvű, reformer tankönyvírót mindig lehet találni (magas pozícióban, magas szakmai elismeréssel rendelkezőt is). Tegyük fel, hogy az illetőnek remek ötletei vannak, sőt koncepciója is. Tegyük fel, hogy megjelennek a könyvek, és a szülők nem vonulnak az utcára az áruk miatt. Akkor is fennmarad a kérdés: Érteni fogják a tanárok/tanítók a koncepciót? Képesek lesznek közvetíteni a tankönyvíró szemléletét? Mekkora része jut el a diákokhoz az üzenetnek? Esetleg csak annyi, hogy jó, nektek nem kell az erőfeszítés, amivel eddig próbáltam információt csöpögtetni a gyerek fejébe, hát elleszünk mi anélkül is, majd fecsegünk a részecskegyorsítókról, ott egye meg a fene a Coulomb-törvényt?

Ezzel szemben a felsőoktatás fejlesztése koncentráltabb lehet. Szakítani kell a szigorú kvóta szemlélettel. Pénzt kell szánni a TTK-k fenntartására akkor is, ha egy-két évig még csökken a hallgatói létszám, ha azt a pénzt a képzés színvonalának fenntartására/fejlesztésére/kompetencia alapúvá tételére fordítják.  Például ne fordulhasson elő az, ami ma néhol elfogadott gyakorlat, hogy csak olyan feladatból szabad zh-t íratni, amit a hallgató az órán már megoldott, merthogy egyébként megbukna a teljes évfolyam.  (Ők fognak később kompetens gyerekeket nevelni?)

Beszélgessünk erről is! (Egyébként ezt a véleményemet Ádám Péternek szóban, röviden már elmondtam.)

Üdvözlettel:

Márton Zsuzsa

Tud. munkatárs

PTE Fizikai Intézet

On Fri, 11 Jul 2008 16:25:25 +0200, Kádár György wrote
> ---* |                        E L F T   H I R A D O
>         | |       Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es
> --------------------| |   A megjelent cikkek tartalmaert teljes
> egeszeben bekuldojuk felelos. | *------------------------------------
természettudományos oktatás fejlesztéséről * közölte az Oktatási és
Kulturális Minisztérium (OKM) csütörtökön.

--
Open WebMail Project (http://openwebmail.org)