fizinfo - Re: [Fizinfo] Nőgyűlölet

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nőgyűlölet

  • From: "Laszlo E. Szabo" <leszabo AT phil.elte.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nőgyűlölet
  • Date: Sun, 16 Dec 2007 03:21:02 +0100

Kedves Zana János!

Abból a mondatából kiindulva, hogy "Én úgy látom; ez az út jó irányt
vett. Kezdünk ott tartani (majdnem ott), hogy bárki képességei szerint
érvényesülni képes, és ebben csak a biológiai korlátok állíthatják
meg.", azt gondolom, hogy nem áll olyan távol az álláspontunk a
vitatott kérdésben. (Feltételezem, a "biológiai korlátokat" nem úgy
kell érteni, hogy a közértben a pénztárnál a kigyúrt fiatal férfiak
mehetnek előre és a többiek csak utánuk.) Nem is szeretném a vitát
kiélezni, csupán néhány tünet-szerű dologra világítanék rá.

Érdekes, hogy mikor ilyen problémákról kerül szó, vagyis konkrétan
látjuk magunk körül a nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetéseket,
akkor azonnal a világ természetes rendje felett kezdünk filozofálni!
(Ez mindig is kedvelt, és olykor szórakoztató (Candide) eszmefuttatása
volt az élet naposabbik felén sétálóknak.) Mindazonáltal fel hívnám a
figyelmet a következő ellentmondásra.
Az ön fejtegetésének első fele ellentmondásban áll a második felének az
általam fent idézett mondatával. Egész pontosan arra gondolok, hogy ha
a gondolatmenet első felét komolyan veszem, akkor ez a "jó irány" nem
jelent semmit. Ez a "jó" tökéletesen üres. Mert, hogy ez az - Isten,
vagy a természet vagy akármi igéjét követve megtörténő világ a
lehetséges világok legjobbika. Már abban az értelemben, hogy tudniillik
egyből csak egyet választhatunk! Vagyis, hogy minden normatív kérdésben
történő választásunk csupán illúzió.
Nem is tudok én ezzel szemben semmilyen döntő metafizikai érvet
felhozni. Megelégszem annak tudomásulvételével, hogy a világ
determinált rendje szerint egyre többen gondoljuk úgy hogy "jó" az, ha
a fogmosás útján nyert üde lehelet és más emberi találmányok mellett,
az is "jó", ha nagyjából ugyanannyi akadémikus nő van, mint férfi.

Ha már a tüneteknél tartunk. Nem megkérdőjelezve a számomra szimpatikus
üzenetét, mégis feltűnő egy ilyen mondat: "Ismerek olyan fizikus nöt,
aki éjszakába hajló munkát végez - de közben ellátja a gyerekeit is."
Miért ügy ez? Miért nem írunk olyan mondatokat: "Ismerek olyan
fizikust férfit, aki éjszakába hajló munkát végez - de közben ellátja a
gyerekeit is." Nyilvánvaló, hogy miért: mert az első mondatot
olvasva, mindenki úgy érti: "Derék! Milyen stramm nő!" A második
mondatot olvasva rögtön arra gondol az ember: "Szegény, biztosan
elhagyta a felesége."

És itt egy másik tünet: "Tudom, nehezebb feladatot rakott rájuk a sors.
De vannak. Léteznek. Kutatnak. Tanítanak. Csinálják." Hát pontosan
erről van szó! Milyen világ ez - a lehető legjobb -, amelyben a
társadalmunk felét kitevő nőkre könnyes meghatódottsággal úgy kell
gondolnom, mint valami munkatábor túlélőire!

E meghatódottság helyett inkább konkrét dolgokon kellene töprengenünk.
Még egyszer felteszem a kérdést, milyen magyarázatot tudunk arra, hogy
a fizikában kevés a nő, még annál is kevesebb, mint más
természettudományban, vagy a matematikában? (Egyáltalán,
igaz-e ez? - vagy ez csak az én személyes benyomásom.) Csökkentjük,
vagy növeljük az egyetemen a tanárszakosokban ezeket a "hozott"
előítéleteket? És felkészítjük-e őket rendesen arra, hogy az iskolákban
hogyan próbálják ezt kompenzálni?

Üdvözlettel,
E. Szabó László

Azt írja, hogy

On Sat, 15 Dec 2007 22:43:16 +0100
János Zana
<Janos.Zana AT uni-corvinus.hu>
wrote:

> O | | Az Eotvos Lorand Fizikai
> Tarsulat informacios es vita-lapja |
> felelos. |
>
> Mostanában sztereotipiának nevezik. Inkább azt mondanám, a társadalom
> önszervezödési folyamatát látjuk. A társadalom, mint egy élö
> szervezet hibás és helyes utak hálózatán át változik - nem tudjuk,
> hová.
>
> Ugye, az ösközösségi társadalmakban jellemzö volt az
> anya-központúság, a matriarchatus. Ezt váltotta fel a háromezer éve
> tartó férfivilág.
>
> Ugye, d'Alembert korában egy egyedülálló nö képtelen volt felnevelni
> [...]

L a s z l o E. S z a b o
Department of Logic, Institute of Philosophy
Faculty of Humanities, Eotvos University, Budapest
http://philosophy.elte.hu/leszabo