fizinfo - Re: [Fizinfo] Nőgyűlölet

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nőgyűlölet

  • From: "Laszlo E. Szabo" <leszabo AT phil.elte.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nőgyűlölet
  • Date: Sat, 15 Dec 2007 20:28:46 +0100

Kedves Fröhlich Georgina!

Nagyon örültem a hozzászólásának. Végre egy fogalmilag világos, és a
probléma lényegéről szóló levél volt! És ebből is látszik, hogy
nagyon is van köze a fizinfónak ehhez a problémához: mert sajnos a
szóban forgó társadalmi beidegződésektől (azokról a rossz
beidegződésekről van szó, amelynek az is megnyilvánulása, hogy kevés
óvóbácsi van ...) az akadémiai, ezen belül a fizikus világ sem mentes.
Csak azt tudom mondani, hogy ha egy - pláne állami - egyetemen egy
tanár olyat mond, mint amit idézett, akkor a szó legszorosabb
értelmében fel kell jelenteni, és az illetőnek fegyelmit kell adni.
(Úgy tudom, volt már ilyenre példa az ELTE-n, mikor egyik neves
professzorunk valakit explicite "lehülyézett" az államvizsgán, és az
illető panaszt tett). Hasonlóan egy fegyelmi ügynek gondolom, ha egy
állami intézetben a főnök olyan megjegyzést tesz, mint amiről
beszámolt. Még magán cégnél is munkajogi per tárgya lehet.

Persze nehéz ezeket az ostoba beidegződéseket megváltoztatni. Éppen
ezért van értelme a kvóta-javaslatnak. Vegyünk egy példát:
akármilyenek is a társadalmi beidegződések és ennek következményei,
az nyilvánvaló, hogy bármikor lehet találni egy tucat megfelelő férfit
alkotmánybírónak és az is igaz, hogy lehet találni bármikor egy tucat
kiváló nőt erre a posztra. (A társadalmi sztereotípiák következményei
csak abban nyilvánulnak meg, hogy mondjuk alkalmas férfit
találni 500-at, nőből találni 100-at, de a 12-nél minkét szám sokkal
több, ez a lényeg.) Akkor viszont semmi akadálya, hogy a pártok
fele-fele arányban jelöljenek nőt és férfit alkotmánybírónak. Viszont
az a kép, hogy a nagytekintélyű testület fele nő, egészségesen hatna
vissza a közgondolkodásra! Ez Sándor Klára javaslatának lényege, és nem
látom, mi lenne ezzel a probléma. Én ennél is tovább mennék, és pl.
bizonyos szakokon, mint a fizikus, ahol kirívóan alacsony a nők
jelentkezési aránya, pozitív diszkriminációt alkalmaznék. (Érdekes,
hogy a fizikán sokkal alacsonyabb a nők aránya, mint a kémián,
biológián, vagy akár a matematika illetve info szakokon. És nem
világos, hogy miért?)

Üdvözlettel,
E. Szabó László

On Sat, 15 Dec 2007 18:56:14 +0100 (CET)
Fröhlich Georgina
<ford_prefect AT freemail.hu>
wrote:

> O | | Az Eotvos Lorand Fizikai
> Tarsulat informacios es vita-lapja |
> felelos. |
>
> Kedves Kollegák!
>
> Kicsit növelve a témához hozzászóló női fizikusok arányát
> :-), pár gondolatot szeretnék hozzátenni a témához.
> Saját tapasztalatom volt fizikus szakon, hogy egy
> tantárgyból a félév végén jelesre álltam a zh-k alapján,
> amit egy szóbeli beszélgetés is követett, amin
> méltatlankodva megkérdeztem, hogy miért csak 4-est kapok. A
> válasz ez volt: "Mert lányoknak nem adunk 5-öst." "Miért
> nem?" "Mit képzel, egy lány sosem lehet olyan fizikából,
> [...]

L a s z l o E. S z a b o
Department of Logic, Institute of Philosophy
Faculty of Humanities, Eotvos University, Budapest
http://philosophy.elte.hu/leszabo