Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - [Tf] Re: Ertekrend + oktatasi TV.

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

[Tf] Re: Ertekrend + oktatasi TV.


Chronological Thread 
  • From: Takács Henrik <riki AT programozo.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Tf] Re: Ertekrend + oktatasi TV.
  • Date: Wed, 22 Dec 2004 14:09:41 +0100
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
  • List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>

A lista-tagságtól elnézést kérek, de az elso fele hosszabban OFF :-(
(a végén azért visszatérünk az "oktatási TV". világába).
Ezeket a részeket a szövegben szokásos módon <> előre megjelöltem.

2004. december 21. 15.12 datummal Knausz Imre ezt irta:
> Rikivel is lényegében mindenben egyetértek, viszont néhány ponton
> félreérti/félreértelmezi azt, amit írtam, és a megértés mániákusaként
> fontosnak érzem, hogy ezt szóvá tegyem.

Értettem én azt, amit írtál... csak egy-két dolog mellé
(kiegészítésként!)
tettem pici kérdőjelet. - A probléma amit felvetettél valós
tapasztalaton
nyugodhat, sőt amint feltételezem egy konkrét iskola, konkrét
szituációja
igazolja is számodra ezt.

> > (2) De miért olyan fontos ez a szülonek? Itt belép egy sokkal
konkrétabb
> > szempont. Valami okból a vallásos elkötelezettség nálunk
tendenciaszeruen
> > együttjár bizonyos (nemzeti konzervatív) politikai
elkötelezodéssel.

<OFF TOPIC  kezdete:>
Az egyházak részéről ~többnyire~ "Érték elköteleződés" áll fenn. A
történelmi
felekezetek nem 4-8-12 évre (politikai ciklusokra) fogalmazzák meg főbb
értékeiket, értékrendjüket, hanem évszázadokra (ezredekre) persze
egy-egy
felekezeten belül is megvan az értékek értékrendek egyfajta belső
pluralizmusa (egymás melletti létezése - ami az egyház tagjainak saját
lelkiismereti szabadságából, illetve az egyházon belüli eltérő
lelkiségi
orientációjából táplálkozik) ami tűnhet úgy, mintha az egyház
változtatna
saját értékein, értékrendjén.... Az alap értékek viszont tényleg minden
látszat ellenére 2000 éve változatlanok!  A többi főb hangsúlyosabb
értékek
pedig "nagyjából előre mutató" tendencia szerüen változnak, fejlődnek,
csiszolódnak évszázadok alatt...

A rendszerváltás óta több különböző politikai erő is felvállalt
értékeket
abból a gazdag tárházból, amit többnyire a történelmi felekezetek
képviselnek. Ezeket az értékeket pedig teljesen természetes módon "mint
értékeket" támogatták azok a szervezetek akik magukénak érezték, tehát
nem
csak az egyházak, hanem sok más magyar szervezet intézmény is saját
értékrendje szerint szorgalmazott vagy ellenzett egy-egy
törvénytervezetet,
vagy szavazásra kerülő kérdést.

Normális emberek számára (nem a "média-idióták" és a "fanatikusok"
számára) a
törvények és döntések értékekről szólnak és nem pártokról. Pláne nem
arról,
hogy előre tippeljük meg ki lesz a győztes csapat.... Normális emberek
amikor
politikai pártszimpátiájukat kialakítják az értékrendükkel egyező
pártot
választják, és nem azt, amelyik többet ígér(get) ...
Sőt, ha egy bizonyos konkrét kérdésben az általuk szimpatikusnak
tartott
politikai erő nem azt az értéket képviseli, ami megfelelne személyes
értékrendjének, akkor nem csak titokban félre X -el, (netán
visszavonul)
hanem ki is meri mondani, hogy nekem XYZ -ék szimpatikusak, de ebben az
esetben másképp gondolom a jó megoldást, mint ők. Végtére is elvárható
egy
szervezettől, hogy a kitűzött értékek szellemében cselekedjen, és
számoljon
azzal, hogy bizonyos kérdésekben nem fog teljes támogatottságot kapni
saját
bázisától.

> Az én szövegem egészen másról szól:
> pártpolitikai elkötelezettségről. Szeretném hangsúlyozni, hogy
ezúttal ezt
> sem szemrehányásként fogalmaztam meg a történelmi egyházakkal
szemben,
> hanem magyarázatként arra, hogy mások (akik más pártok barátai) miért
> válnak idegessé attól, ha a gyerekük akaratuk ellenére (ti. a szülők
> akarata ellenére) vallásos nevelésben részesül az iskolában. Magyarul
> fogalmazva: ez nem feltétlenül Jézus Krisztus evangéliumával szembeni
> ellenállás, hanem a Fidesz Magyar Polgári Párt politikai befolyásától
való
> félelem.

Igen sajnos ide vezet az, ha egy adott környezetben vagy élethelyzetben
a
"pártszimpátia" erősebbé válik az egyéni "érték"-szimpátiánál. Ha egy
ember
életében a pártszimpátia meghatározóbb saját erkölcsiségénél.

>  Már akár jogos ez, akár nem. Magam egyébként nem így állok a
> dolgokhoz.

Jogosnak jogos, hisz mint állampolgár és szülő saját szempontjaidat
magad
mérlegeled egy-egy döntésnél. Lelkiismereti kötelességed, és
állampolgári
jogod, hogy értékrendedet egyénileg és különböző polgári csoportokon,
pártokon, egyesületeken, egyházakon keresztül kifejezzed, megpróbáld
továbbadni, terjeszteni, képviselni, és képviseltetni mással. Ezen
tevékenységed során vezessen bármilyen jó szándék nem korlátozhatod más
egyének és polgári csoportok hasonló jogait. ...

<ON TOPIC ismét az oktatási témánál>

... Nem véletlen, hogy nagyon felháborított, amikor az egyházi jogos
műsoridőben államunk "cenzúrát" alkalmazott, és megtiltotta az oktatás
finanszirozással kapcsolatos tényadatok közvetítését, miközben más
műsorok
hosszabb időben árasztották az egyházak ellen hangoló megtévesztő
kampányt.

Furcsa az is hogy a "baloldali"-ság értékrendje, ami nagyon
leegyszerűsítve a
"rászorultabbak felsegítése" lenne, hogyan is egyeztethető össze azzal
a
törvény tervezettel, ami szociálisan is még egyenlőtlenebbé tette volna
az
oktatásfinanszirozás rendszerét méghozzá világnézeti diszkrimináció
elemeivel
füszerezetten? Nekem személyesen nagyon is alkotmányos aggályaim voltak
és
vannak.

 Persze a pedagógus társadalom teljesen megosztott! Sokan annak
reményében
támogatták és támogatják továbbra is a "szocialista" kezdeményezést,
(ami a
gyakorlatban sajnos anti szociális hatású) hogy talán így az állami
oktatási
szféra számára nagyobb anyagi lehetőségek nyílnak és magasabb
béremelésre
lehet számítani. Ezek a pedagógusok elfelejtkeznek arról, hogy az
Egyházi
intézményekben is közfeladatot ellátó padagógus kollégák dolgoznak, és
ezekben az intézményekben is közoktatásban résztvevő állampolgár
gyerekek
tanulnak!
Az "esélyegyenlőségi" minisztérium persze hallgatott, hisz az értékrend
(pl.
esélyegyenlőség) helyett manapság a pártpolitika illetve a pénzügyi
érdek a
mérvadó, azaz kinek is köszönhetem miniszterségemet, ~ ki adja a
fizetést!

>  Mindhárom gyerekem elkezdett hittanra járni saját érdeklődésétől
> vezérelve, a legkisebb odáig jutott, hogy egy darabig hívőnek is
vallotta
> magát, de aztán meggondolta, nyilván a vallásos szülői háttér hiánya
itt
> egy fontos tényező, bármilyen nyitottak is vagyunk amúgy.

Örülök a nyitottságnak! Ami szabad gyökerében keresztény! Fontos, hogy
saját
meggyőződésedet, amennyiben az nem vallásos merd képviselni. Ha nem
hiszel a
természetet logikus törvényeivel együtt létrehozó Istenben,
természetfelettiben, lélekben, vagy valamiféle túlvilági végső
igazságtételben hát merd megfogalmazni kétejeidet, merj ezekről
nyitottan
párbeszédet kezdeményezni a hozzád hasonlóan, és a veled ellentétesen
gondolkodókkal.

> > értheto módon ideges lesz, ha az iskolában túlságosan "klerikális"
ízu az
> > oktatás.
> Egy egyházi iskolában ez lehet természetes sőt a szülők által
igényelt
> dolog."
 
> Így van, de a vitának ez a szála az önkormányzati fenntartású iskolák
ún.
> világnézeti semlegességének értelmezéséről szólt, és ezt fontos szem
előtt
> tartani a hozzászólások értelmezésekor.

Tudom, hogy a valóban világnézetileg semleges intézmények lehetővé
teszik az
értékek világnézetek pluralizmusát, pl. a hitoktatást, (vagy a
hitoktatást
fakultatívan az etikával párosítva). Igy előfordulhat, hogy nem hívő
szülők
gyermeke is akar hittanra járni egy a valóságban is semleges
intézményben.
Sőt az is, hogy más felekezetű hittanra szeretne járni mint szülei.
- Szerintem, bár jogilag a szülő ilyenkor is engedélyezheti a saját
világnézetének nem megfelelő tantárgyat, de a "kettős nevelés" bizonyos
életkorban nagyobb veszélyeket rejt, mint ha a szülő egyértelmű döntése
érvényesülne a világnézeti nevelés terén. Szerintem az elsődleges, hogy
a
gyermek a szülei által elfogadott, támogatott világképpel és
értékrenddel
ismerkedjen meg. Ha a szülőnek nincs határozott világképe egy adott
kérdésben, (pl van vagy nincs isten) akkor viszont mint szülő elöször
próbáljon megismerkedni saját maga a felkinált világnézeti vallási
ismeretekkel, és ezután döntsön gyermeke világnézeti neveléséről. Ha
pedig
már döntött, akkor a hiányzó ismereteket, lelki támpontokat legalább
utólag
próbálja meg összeszedni. A gyermek lelki fejlődésének az
érték-relativista
nevelés árt! Fontos fejlődése számára szülei, (közvetlen családtagjai)
szilárd értékrendje világnézete.

> Végül talán érdekes adalék lehet az alább belinkelt dokumentum, a
> Történelemtanárok Egylete Állásfoglalása a tárgyilagos
történelemtanításról
> 1993-ból. Ez a szöveg NEM az ún világnézeti, hanem a politikai
> semlegességrol, pontosabban a tárgyilagosság követelményérol szólt,
de
> azért ebben a vitában is tanulságos.

Végigolvastam köszönöm! Valóban tanulságos! Valóban jól adoptálható a
világnézeti sőt értékrendi nevelés kérdéskörére! Kimondja hogy az
iskola
semlegessége nem lehet érv a pedagógus egyén meggyőződésének,
hiteltelenné
tevő ~semlegesítésére~.
Tartalmazza azokat a kereteket és formákat amelyben a pedagógus egyéni
véleményét tanulói elött is felvállalhatja úgy, hogy az ne váljék a
gyermekere nézve kötelezővé. Pláne ne váljék a tananyag kvázi részévé,
ne
legyen a tanári hatalommal való visszaélés esete.

> http://www.tte.hu/?page=dok&id=90
>
> Üdv
> Knausz Imre
> knauszi AT axelero.hu
> (+ MSN/Win Messenger)
> http://web.axelero.hu/knauszi
> http://knauszi.uw.hu
--
Ui.:
-- UJ! http://hu.openoffice.org 1.1.3 NAGYON PROFI! ---
1.) DOC XLS PPT mellékletek biztonságos megnyitásához
2.) SXW SXC SXI -be tömörített mellékletekhez.




  • [Tf] Re: Ertekrend + oktatasi TV., Takács Henrik, 12/22/2004

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page