tanforum - [Tf] Egy koezoktataasi teevhit tisztaazaasa: sulytalan-e a zuhanoo csillaar

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Egy koezoktataasi teevhit tisztaazaasa: sulytalan-e a zuhanoo csillaar

  • From: "Lazsadi, Sandor" <net706 AT matavnet.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Egy koezoktataasi teevhit tisztaazaasa: sulytalan-e a zuhanoo csillaar
  • Date: Sun Jan 27 17:44:01 2002

Tisztelt Kollegák,

Íme itt a közszájon forgó tévhitek egyike: "a zuhanó csillár súlytalan... "
ürüggyel,

Solyom Miklos írta:

> Mert kulonboznek! A csillarra a _nehezsegi ero_ hat. Az az ero, amellyel
> a fodemet a csillar huzza, az a _suly_. Ha leszakad a csillar, a
_nehezsegi
> ero_ tovabbra is ha ra, de ekkor eppen _sulytalan_. Mikor foldet ert,
ismet
> van _sulya_, amivel a padlot nyomja. [...]
(teljes idézetet lásd lent...)

Véleményem, hogy a zuhanó csillár egyetlen vonatkoztatási rendszerben
(VR) sem súlytalan, még a vele együtt zuhanóban sem.

Ha csillárunk, önnön mozgásának okaként ELFOGADJA
a közvetlen közelébol rázuhanó padló mögötti Földdel fennálló, kölcsönös
vonzó hatást, mint mozgató okot, akkor beláthatja: ezzel a Föld nevu nagy
darab állattal fennálló furcsa vonzalmát nem képes hatalmába vonni, és hogy
ugyanaz a vonzalom hajtotta felé amikor lógott a plafonon, mint amiután
elengedte azt, hogy a padlóra "emelkedjen". Maximum eljátszhat az új, bulis,
furcsa zuhanó állapottal, <súlytalan állapot>-nak becézve azt. De önnön
magát súlytalannak, csak <súlyos tévedés> árán nevezheti.

A padlóhoz vagy mennyezethez rögzített VR-t inerciarendszernek tekintve, a
9,81 m/(s×s)-el gyorsulva zuhanó VR, ugy-e nem inerciarendszer (lévén hogy
gyorsul a plafon-|padló-|hoz képest), magyarul: nem tehetetlenségi, tehát
nem érvényes benne a
tehetelenség törvénye sem, és a Newton-féle dinamika II. törvénye sem, és
sokminden más sem. A gyakorlatban sem kedvelik az efféle gyorsuló
megfigyeloi VR-eket. Lásd pl. a légi irányító torony-,
urhajó-irányítóközpont-, vagy csillagászati koordinátarendszerek esetét.

A csillár egyébként azt mondaná: "rám esett a padló, Földestül,
világostul!", ami mozgástanilag(=kinematikailag) ugyan helyes, ahogyan az is
igaz maradt a mai napig, hogy "a Nap kering a Föld körül".
De csak kinematikailag! Tömegek nélkül!

Ero"tanilag (= dinamikailag, fizikai értelemben) azonban, az egyetemes
tömegvonzás általánosabb érvénye okán, egy adott testre Föld felol ható,
nehézségi
vonzero"t (súlyerot), nem egy esetleges kényszer (felfüggesztés,
alátámasztás stb)
jelenléte vagy hiánya okozza, hanem egy másik számottevo tömegu test (jelen
esetben Föld) közelsége vagy távolléte. Egy összeköto vagy elválasztó
kényszer jelenléte, az egyetemes tömegvonzás- és ezáltal a csillár súlyának
szempontjából nem lényeg (essentia), hanem csak eset (accidens).
Tehát, a KÉNYSZER MEGSZÜNHET IDÖVEL, DE A VONZERO (SÚLY) NEM.
A vonzero nem függ a kényszer jelenléti (van/nincs) állapotától.
A kényszerero viszont igen, mert csak akkor van jelen, ha csillár és Föld
között
valamilyen "felfüggesztés"-i vagy "alátámasztás"-i "kényszer"-viszony áll
fenn.

Akkor minek alapján állítjuk, hogy a mennyezet inerciarendszerében, saját
súlyának hatására és földünk középpontja felé gyorsuló csillárról, hogy
súlytalan???

Egy jelölési konvenció folytán, az "állandóan Fold körül zuhanó" urhajó-beli
tapasztalatok gyujto neve: <súlytalanság>. Amiatt, hogy "ott lebegnek a
tárgyak a kabinban, és olyan könnyu elmozdítani oket, mert nincs súlyuk".

Az alanyi (szubjektív) érzékszervi észleletek és benyomások kezdetleges és
felszínes átvitele a szóhasználatba, onnan pedig az önkényeskedo
tankönyvirodalomba eredményezhette egyik legalaposabb, (Eötvös Loránd
munkássága által pedig világszinten is élvonalban fejlesztett) fogalmunk, -
egyszeruen hihetetlen - elfajulását és sérülését. Ehhez kellhetett egy jó
adag
hivatali nemtörodömség vagy rosszindulat is.

A "népoktatás" máig tartó folyamatára jellemzo ez a fogalmi gondolkodást
gátló és elnyomó tendencia, amelynek mai napi jelenlétét és erosodését máig
sem értem, pedig ugyanabból a ködbo"l érkeztem, mint mindenki a környéken.
Ezt a fogalmi és gondolkodási sorvadást ellensúlyozza rendszerint egy
misztifikációkkal és mitológiával (animizmussal és bálvány-tisztelo
pogány ideológiával) benépesített-, társulási és alkalmazkodási kényszer
hatására keletkezo fantáziavilág.
(Egy kérdés: Talán ez kompenzálja (=ellensúlyozza) az elnyomott-,
és alanyiságától megfosztott ember igazságvágyát, és kielégítetlen
tudásvágyát???)

Kár lenne olyan súlyfogalmat bevezetni és tanítani, amely csak felfüggesztés
vagy alátámasztás esetén "létezne" és lenne mérheto, szabadon eso testekre
vagy
lövedékekre pedig nem lenne érvényes. Zagyva ellentmondásba keverednénk
(vagy már benne vagyunk?), ami végül oda vezet, hogy egyazon állítás,
egyazon elméleten belül lehet egyszerre igaz és hamis. Hová vezetne ez?

Például mi van akkor, ha egy emelodaru gyorsítva enged le egy terüt? Hiszen
a terü ilyen esetben is feszíti a felfüggesztést, csakhogy a nyugalminál egy
kisebb erovel. Ekkor csak azt nevezzem súlynak amivel a kötelet feszíti, a
többit pedig nehézségi eronek? Hiszen ugyanarra a testre ható, egyazon
irányú fizikai erorol van szó! Miért kell akkor két különbözo szóval
jelölni? A súly fogalmának ez a szkizofrén szétesése egyébként tényleg
megtalálható bizonyos tankönyvekben.

Ezt, és más ilyeneket a Beépített Repedés (BeR) gyüjto" szóval jelölném. Ez
Minöség-Biztos-Irtásunknak (MBI) az a része, amely biztosítja hogy a termék
elore kiszámított idoben elromoljon, hogy a megtermelt újnak átadhassa
helyét.

A súly|nehézségi-|gravitációs ero esetéhez hasonló, másik jelöléselfajulás:
lendület-impulzus-mozgásmennyiség. Egy ido"ben pl. az ELTE embereinek
többsége lendület-párti
volt miközben mondjuk, pl. a Mu"egyetem impulzus-párti volt. Jaj, most vajon
politizáltam-e?
(folyt. köv.)

Nagy Rejtély, hogy melyik Nagy Testvér szervezi Ezeket A Nyelvjátékokat?
Az alább felvázolt hipotézis, csupán egy, a minimum 4 lehetséges eset közül.

Amiatt hogy ez a fogalomzavar évtizedek óta beivódott fizikaoktatásunk
középvonalába, és nagyon sok tanítványunk ilyenek miatt GYÜLÖLI SZÍVÉBÖL
SZAKMÁMAT, A FIZIKÁT (olyannyira, hogy keretbeli óraszámának
csökkentésével még szavazatokat is lehet vásárolni az olcsó népszeruségek
piacán),
nézzék el nekem ha megpróbálom elképzelni, hogyan is történhetett a dolog.

*** az alábbi személyek és események kizárólag képzeletem szüleményei, a
valósághoz való minden hasonlóság csupán véletlen, azért felelosséggel nem
tartozom ***

Egyszer A nagyhatalmú fizikatanárt (aki már politikailag is bizonyította
rátermettségét valamely III/akárhányas ügyosztályon) kb. úgy 1979-81
tájékán, megbizták hogy írjon tankönyvet a szakközépiskoláknak. Ho"sünk vagy
négere rendszerint orosz nyelvu" szovjet referenciákból inspirálódott,
amikor sokkötetes tankönyvének rózsaszínbe hajló vezérfonalát keresgélte.
Láss csodát: ujdonságra bukkant és gondolkodás nélkül honosította.
*** sztori vége ***
Amit talált, az Iszak Konsztantyinovics Kikoin és Abram Konsztantyinovics
Kikoin 8-os fizika tankönyve, amelynek elso kiadása kb. 1979-es lehetett. A
birtokomban lévo 1988-as kötetet 1.295.000(!) példányban nyomtatták ki.
Ebben, az orosz nyelvü "vesz"("ßec") (tükörfordításban:=akaszt) jelenti a
súlyt, és
a "szila tyazsesztyi" jelenti a nehézségi erot. A nóvumot pedig a súly mint
a "a föld vonzása következtében az alátámasztást nyomó-, felfüggesztést
pedig húzó ero"...stb. Egy semmitmondó szó-csurés-csavarrás, amelynek köze
nincs a jó öreg Newton dolgaihoz.
Ha valaki érdemben akarta volna tisztázni a kérdést, 20 azaz HÚSZ év alatt,
felütötte volna a Budó Ágoston-féle Kísérleti Fizika I. kötetének 14.§-át,
és ezt olvashatta volna az 56. oldalon:

"A szabadon eso vagy elhajított test gyorsulását a Föld által a testre
gyakorolt <nehézségi eronek> - a test <súlyának> - tulajdonítjuk; stb[...]"

De az ember soha sem számíthat a könyökvédosök és ingyenélok jóindulatára.
Mind azon vannak hogy másokat hajtsanak mókuskerékbe. Jobb ha ki-ki a maga
dóga után néz. Pedig vannak dolgok amiknek a normálisabb mu"ködése nem is
pénzkérdés. Csak egy kis odafigyelés. Szervezés.
De a valós- és mu"válságok fennmaradásában is vannak jópáran érdekeltek.
Javaslom: nevezzük oket Nagy Árnyékolók-nak (NÁ). Kik lehetnek o"k ?

Ez itt az új hímzésem, alul... Na, milyen ?
Sz.asz|tok|,
Sând°r,
net706 AT matavnet.hu
Pedagógusigazolványom sorszáma: 013457
PDSZ alapító tagsági igazolvány sorszáma: 83. (1988.november 26.)
HAJRÁ, MINDEGY