tanforum - Re: [Tf] gepterem

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] gepterem

  • From: "Va'las Pe'ter" <turtle AT alarmix.net>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] gepterem
  • Date: Sun May 21 12:02:33 2000

Sziasztok!

Boldog Feri levelét olvasva arra gondoltam, hogy nalunk sem sokkal
jobb a helyzet, akar a mi geptermunkrol is szulethetne ehhez hasonlo
leiras. De meg ez is jelentos elorelepesnek szamit a korabbi allapothoz
kepest!
A temahoz kapcsolodva ket megjegyzesem van.

1. Pedagogia. Azt veszem eszre, hogy ha a diakok a fal fele forditott
asztaloknal, a tanarnak hattal ulnek, az rengeteg fegyelmi problemat
okoz a kulonben jo es aranyos gyerekeknel is. Volt olyan osztalyom,
akikkel matekoran kenyeres pajtasok voltunk, sztechoran meg allandoan
veszekednem kellett veluk a duma miatt! Ez ugyan azert is volt, mert a
matek erettsegi/felveteli targyuk volt, de nagyreszt megis a gepterem
elrendezesenek tulajdonitom, mert nem egy osztalynal tapasztaltam. :-(
Hospitalo tanarjelolteknek emlegettem is, hogy milyen erdekes
dolgozattema lehetne a fegyelmi helyzet es a terem elrendezese kozotti
kapcsolat. A helyzetet az is rontja, hogy gepenkent atlag 1,2--1,6
gyerek ul, s mivel az asztalok egyszemelyesek es szorosan egymas mellett
fernek csak el, ezert ez egy heringszeru allapotot idez elo, ahol egy
gyerek reszerol valoban rendkivuli erofeszitest kivan a fegyelmezett
viselkedes. Nem is beszelve a gep es a fuzet egyideju hasznalatarol.

2. Ergonomia. Hodos Tibor irt egy kis brosurat "Baratom, a szamitogep"
cimen, amibol egy konferencian sikerult peldanyt kapnom. (Magankiadas,
1998.) Ugy emlekszem, hogy a webes valtozatat lattam egyszer a Sulinet
honlapon is. Keressetek ra, feltetlenul erdemes elolvasni. Nem hosszu,
es egy olyan szakma szempontjabol mutatja be a kerdest, amire mi nem
kaptunk kikepzest. Kati eredeti kerdesere is valaszt ad, konkret
teremrend-rajzok is vannak benne. Ha nem sikerul megvalositani a suliban
(tokeletesen biztos nem), akkor is fontos, mert a gyerekeknek lehet
mondani, hogy legalabb otthon torekedjenek ra. Es ha egyszer donteshozo
pozicioba kerulnek, talan termeszetes lesz szamukra a gondolat, hogy a
munkahely kialakitasanak ergonomiai kovetelmenyei is vannak. A konyv
erdekessege, hogy a felnotteknek is sok ujat mond, de a gyerekeknek
keszult, szamukra is ertheto, mikozben komoly szakmai anyagot tartalmaz.

A szomoru az, hogy ezekre a dolgokra tenyleg nem koltenek az
oktatasugyben, pedig tonkretehetjuk a gyerekek egeszseget. Es nemcsak
penzkerdes, mert mi muemlek jellegu epuletben tanitunk, es ha az ANTSZ
meg a muemlekvedelem kivansagait egyszerre akarnak kielegiteni, akkor a
muemlekvedelemnek kellene ajandekoznunk az iskolaepuletet, es epiteni
egy teljesen ujat. Pl. kikaptunk, hogy az iskolaorvosi rendelohoz
nincsen kulon fiu meg lanyoltozo (!) (sose mennek be egyutt a fiuk es a
lanyok), mikor a rendelo helyisegenek biztositasa is oriasi
erofeszitesunkbe kerul.

Ha mar szoba kerult a tema, elmeselek egy erdekes esetet, ami talan
masoknak is meglepo lehet. Egy lany rosszul lett es elajult az oramon,
kiderult, hogy a monitor villogasatol. Van egy ilyen betegseg, semmilyen
villogast nem bir, diszkoba se jar (persze rakerdeztem :-)), es pechere
epp egy regi fajta monitor elott ult. Vegul orvosi javaslatra
felmentettek a szamitastechnika tanulasa alol, es a bizonyitvanyaba is
ez kerult.

VP