tanforum - Re: [Tf] nepszabiban olvastam

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] nepszabiban olvastam

  • From: "DicsoGeza" <dgz AT bjaig.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] nepszabiban olvastam
  • Date: Thu Jan 27 08:27:53 2000

> > > 26 ora kotelezo oraszam

Udv mindenkinek.

Csak egy adalek:

Angliaban jartam par eve, hogy megnezzek egy kozepiskolat, ok
hogyan csinaljak. Az elso es legnagyobb megdobbenesem az volt,
hogy ott kb ennyi a kotelezo oraszam. 27 ora. Es az iskolaban a
tanarok letszama is kb 30%-kal kevesebb volt, mint egy hasonlo
magyar suliban. Ahogy telt az ido es jobban belelattam a
munkajukba, vegul elfogadtam, mert:

1. otthoni munka majdnem semmi, a dolgozatok nincsenek, az
evente esedekes felmeroket allamilag allitjak ossze es allamilag
javitjak ki. Az iskolak csak egy *minden reszletre kiterjedo*
elemzest kapnak az eredmenyekrol.
2. az orai munka feleannyira intenziv jelenletet kovetel a tanartol,
mert nagyon sokban tamaszkodnak a tanulok *onallo*
munkavegzesere. (Az oktatas szinvonalarol pedig nem igaz, hogy
a beka feneke alatt van.)
3. A tanarok kozalkalmazotti fizetese a 2. legmagasabb a
vegzettsegnek megfelelo allami fizetesek kozott (az orvosoke
tobb). 97-ben voltam, akkor havi 600ezer HUFnak felelt meg. Es az
elet nem 10szer dragabb Angliaban...
4. 55 evesen nyugdijba mehet (es nem jar rosszul a nyugdijjal,
amit a speci. pedagogus nydijpenztar fizet neki...)
5. vegulis: a tanar intenziven dolgozik naponta 3/4 9tol fel otig
(kozte egy ora ebedszunet), de napi feladata ezen kivul nincsen,
es kepes egymaga eltartani (jol) a csaladjat. (Nem veletlen, hogy a
tanarok 40-50 %-a ferfi!!) 55 eves koratol pedig a biztos hatteret
ado nyugdijjal elotte az ELET...

Lehet, hogy ez a minta lebegett a tervezgeto nagyfejuek elott, csak
meg nem minden reszletet dolgoztak ki :))

--
Dicso Geza
BudenzAdmin