fizinfo - Re: [Fizinfo] Krausz Ferenc és a magyar fizikusok

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Krausz Ferenc és a magyar fizikusok

  • From: András Patkós <bandisanyi.patkos AT gmail.com>
  • To: Szöllősi Gergely János <gergely.janos.szollosi AT ttk.elte.hu>
  • Cc: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Krausz Ferenc és a magyar fizikusok
  • Date: Tue, 3 Oct 2023 22:26:43 +0200

Kedves Gergely, kedves Vankó Péter
és tisztelt Lista!

Be akartam fejezni, de most mégis elkerülhetetlenül fontosnak érzem, hogy a
történelmietlenség veszélyére felhívjam a figyelmet.
Ne köpjük szembe magunkat azzal, hogy egy 1987-es külföldre költözést a mai
helyzetben kikényszerített távozással hozunk analógiába.

Tavasszal kiadott írásaim 126. oldalán kezdődik az
"Elvágyódókból hazajárók" című alfejezet, amelyben megírom Hasenfratz Péter
1984-es történetét (126-128. oldal), akit valóban fenyegetett a disszidens
minősítés, amikor elfogadta a berni egyetem professzori ajánlatát. Tessék
ezt összehasonlítani azok helyzetével, akik az 1980-as évek végén mentek el.

Ezt követően egy 1988-as írásom idézi fel az akkori fiatal kutatói
generáció legjobbjainak választási dilemmáját. A külföldön élő, de egy
konferenciára hazaérkező barátaimmal folytatott beszélgetésem idevágó
részlete a 141. oldalon olvasható:
P.A.: ... a most (azaz 1988-ban!) induló, a nemzetközi kutatóéletbe nálunk
sokkal korábban belépő generáció mitől érezheti úgy, hogy érdemes
visszatérni Budapestre?
Kuti Gyula (témavezetőm 1970-ben, akkor már a san diego-i egyetem
professzora): Elég szkpetikus vagyok. Sok ország néz ezzel szembe, és
senki nem talált jó megoldást. A tudományt igazán hatékonyan csak a tehetős
országok művelhetik. Elmennek a görögök, a spanyolok és például az
osztrákok is. Igaz a jó szakemberek közül mások maradnak. Az erős kötődés
például az olaszoknál hat. Persze ott annak akit meg akarnak tartani
kreálnak akár 3 állást is.

Ez volt a reális helyzet 1988-ban és nem az állam, nem a nemzet, hanem a
szűkebb fizikus közösség tudta fenntartani a külföldi letelepedést választó
Kutiban, Krauszban, Szalayban, Polónyiban és folytathatnám a sort saját
tanítványaimmal a hozzánktartozás érzését az elmúlt évtizedekben.

Nem tartom helyesnek, hogy a mai romló
tendenciájú folyamatokat rávetítsük a nyolcvanas évek végének eseményeire.

Azok közé tartozom, akik meg tudják magukat győzni, hogy Nyáry táblázata
végén egy nullától különböző pozitív egész szám áll.

Most elbúcsúzom, aki erről a témáról beszélgetni szeretne velem, megtalál
kedden és csütörtökön a TTK 3.82-es irodájában.

Patkós Bandi

Szöllősi Gergely János <gergely.janos.szollosi AT ttk.elte.hu> ezt írta
(időpont: 2023. okt. 3., K, 21:18):